Hard mage

pinkfox

Forelsket i forumet
Etter jeg begynte med middag til lillegull så har han fått sånn hard mage, presser og presser og det kommer bare en liten hard klump ut.. Har nå startet med sviskesaft, men det liker han ikke, men heldigvis er det ikke så mye som skal til før det kommer ting i bleien =)

Har du prøvd sviske og pære desserten de selger på glass? :-) den er jo ikke så konsentrert så det trengs større mengder. Mi får den til dessert eller lunch. Da kommer det i allefall ei skikkelig bleie hvær dag :-)

Den har jeg ikke prøvd, må teste den ut =) Thanks =)

Sånn har min vært mange ganger også.. Funker ikke med sviske, har kjøpt sviskemos på glass , men det funker ikke :( Gulrot pleier å funke noen få ganger da..

Fru Frøland skrev:
Har du prøvd sviske og pære desserten de selger på glass? :-) den er jo ikke så konsentrert så det trengs større mengder. Mi får den til dessert eller lunch. Da kommer det i allefall ei skikkelig bleie hvær dag :-)

Den må jeg se om jeg finner i butikken her!

Og godt med drikke kan vel også hjelpe litt på treg mage. Jeg prøver å lære lillejenta her nå å drikke vann, men varierende hell;)

har det samme problemet her. men ho drikker godt, spiser svikse mos uten hell. men det virker ikke som om ho er noe plaget med det ellers. når skal man kontakte lege, er no 2 uker siden ho har hatt en skikkelig bleie.

bebiii 2011 skrev:
har det samme problemet her. men ho drikker godt, spiser svikse mos uten hell. men det virker ikke som om ho er noe plaget med det ellers. når skal man kontakte lege, er no 2 uker siden ho har hatt en skikkelig bleie.

Ville nok ha kontakta lege hvis det er 2 veker sidan det har vore skikkeleg skittbleie. Reknar med at ho har hatt litt innimellom. Eg blandar nokre skeier sviskemos i grauten kvar kveld, og det har heldigvis hatt effekt her. Dei bør helst ha ei skittbleie pr dag når dei no får fast føde, og i alle fall ikkje mange dagar mellom. Vær obs på at banan og blåbær virkar stoppande på avføringa.

Her er det store problemer.

Har forsøkt med masse sviskemos, pære går ned på høgkant og eg har kokt vatn og blanda i malt. Ingenting fugerer særlig. Hvis malten skal ha effekt må det mange mange ml til for å få hjelp.

Lillebror sliter fælt, kan ligge og trykke og trykke til han blir sprutrød i ansiktet og det ender ofte med en sliten og gråtfull gutt.

Tok det opp på siste kontroll og legen sa at vi skulle forsøke med Lactulose for å gjere avføringa mjuk/lettare å få av seg.Og endelig er det bedre, han trykker fortsatt men langt fra så vondt og intenst som før vi starta med det.

Er nok familiært dette. Mamma, bestemor mi og eg og søstra mi sliter med hard mage. Eldstemann på snart 6 år sliter også, barnelegen satte han på lactulose han også.

Vi var også på legevakta i romjula da han ikkje hadde hatt avføring på 6 dagar, da fekk han bare mm. Guten låg og trykka og grein heile natta da han ikkje fekk av seg. Legen tok kontakt med barneavdelinga da eg hadde prøvd alle triksa i boka, og det var sagt at han skulle leggast inn for tømming om det ikkje ordna seg iløpet av en 5 dagars tid så det at barn ikkje kan bli forstoppa på mm er ikkje heilt korrekt.

den sviskesaften smaker jo helt forferdelig, lillemann liker den ikke, men er ikke så mye som skal til.. fikk 3 bleier i går, første var knallhard, så ble de litt bløtere da.. er ikke noe kjekt når de presser og presser og det kommer bare pittelitt.. 

Jeg koker sviske og lager mos av det. Funker her. :) Men han får bare litt grøt på kvelden da, ikke kommet ordentlig igang med fast føde enda.

Teriyaki skrev:
Jeg koker sviske og lager mos av det. Funker her. :) Men han får bare litt grøt på kvelden da, ikke kommet ordentlig igang med fast føde enda.

Jeg gjør også det. Lille her hadde ikke bæsjet siden tirsdag i forrige uke. Jeg begynte med hjemmelaget sviskemos onsdagen og har gitt henne hver dag siden da. Det kom en liten ert innimellom, men i går kom endelig resultatet! Tre kjempebleier spredd utover dagen og en enda større nå i formiddag. Jeg begynte med malt i grøten i går etter tips fra noen på fb, så kommer til å fortsette med det (evt ha sviskemos i den). I tillegg får hun frukt- eller grønsaksmos på formiddagen (eple og gulrot er favoritter her foreløpig).

Vann sliter med å lære henne å drikke. Fikk smake litt farris fra glasset mitt i helgen og det elsket hun. Eneste gang hun ikke har spyttet det ut! Er det ok å gi henne det, eller bør jeg styre unna pga boblene? Tar jo ikke flaske heller, og tutekopp har hun også vansker med å forstå hvordan fungerer...

Ville ikkje ha gitt Farris. Ikkje på grunn av boblene, men Farris inneheld jo ein del salt, og det skal ein helst unngå;) Her og slit me med konseptet glas/tutekopp. Foreløpig ser det ut som om glas vert enklast, og det er jo berre ein fordel. Må berre ha ei god fille og ha under haka for å samle opp alt som renn ut att;) Trur me må investere i ei plastsmikke med oppsamler;)

Sviskepure fungerer bra og den smaker mykje bedre:) Og sjølv om me voksne ikkje likar maten til babyen, likar kanskje han/ho den. Et anna tips er koka most gulrot, det er avførande. Skrell og kok gulrot og mos til pure, kok opp ein del gulrøtter og frys ned pure i porsjoner. Gjer kanskje gulrotpure et par gonger til dagen for å få ting i gang. Det fins jo også grauter som er litt grovare, spesielt i frå 6 mnd, helsekost har jo også sunne og gode grautar (Holle er merket trur eg). Eg gjev ikkje stort vatn, ho drikk litt under grautmåltid, men får stort sett bare mm. Dei trenger jo ikkje vatn, mm/mme er jo det som er viktigast som drikke.

lenlen skrev:
Ville ikkje ha gitt Farris. Ikkje på grunn av boblene, men Farris inneheld jo ein del salt, og det skal ein helst unngå;) Her og slit me med konseptet glas/tutekopp. Foreløpig ser det ut som om glas vert enklast, og det er jo berre ein fordel. Må berre ha ei god fille og ha under haka for å samle opp alt som renn ut att;) Trur me må investere i ei plastsmikke med oppsamler;)

Har en sånn Wasser Max maskin som gjør at jeg kan få kullsyre i vanlig springvann.. Farris får hun ikke pga saltet, så ble jo litt feil å si det var det.

Fant forresten ut at å ta vekk anti-sølegreien inni lokket på koppen funket bra. Fikk i seg 50 ml mm fra kopp da jeg fjernet den. Hurra!

lollo83 skrev:

lenlen skrev:

Har en sånn Wasser Max maskin som gjør at jeg kan få kullsyre i vanlig springvann.. Farris får hun ikke pga saltet, så ble jo litt feil å si det var det.

Fant forresten ut at å ta vekk anti-sølegreien inni lokket på koppen funket bra. Fikk i seg 50 ml mm fra kopp da jeg fjernet den. Hurra!

Da skal jeg og prøve å ta vekk antisøleren =) for min skjønner ikke at han må suge for å få noe ut, han kan bare suge på puppen :p

pinkfox skrev:

lollo83 skrev:

lenlen skrev:

Da skal jeg og prøve å ta vekk antisøleren =) for min skjønner ikke at han må suge for å få noe ut, han kan bare suge på puppen :p

Var det samme vi slet med her.. Hun bare tygget på tuten og ble kjempesint fordi ingenting kom ut.

maltekstrakt fungerer kjempe fint for magen :)

blander en te-skje i mme, overrasket at det ikke har blitt nevnt tidligere i denne tråden!!

Her hadde vi en kveld med hylskriking fra seks til elleve pga han var så hard i magen! Stakkars stakkars liten. Måtte stoppe med sviskemos da han er allergisk, og det jeg ga i stedet hjalp ikke like godt. Men nå har jeg begynt å gi malt, og han er helt fin igjen!

Her er hun steinhard i magen, og avhengig av at jeg "hjelper til" (trykker beina opp mot magen) for å få bæsjet. Hun har veldig tydelig vondt, og vegrer seg fra å bæsje, og det skjønner jeg godt, for hun bæsjer kjempetørre, store klumper. Sviskemos funker ikke, pæremos funker ikke, aprikosmos funker ikke, sviskesaft funker ikke, og malt funker ikke. Så nå får hun lactulose morgen og kveld. Fremdeles er det en hard "propp" før det kommer normal bæsj, men jeg håper at det løser seg snart, for det kan bli en veldig vond sirkel, der babyen "holder" seg fordi det gjør vondt å bæsje, og det går lang tid mellom hver bæsj...
Jeg blir like glad hver gang hun bæsjer uten hjelp - har faktisk ringt mannen på jobben en dag bare for å dele gleden! Han ble overraskende nok ikke like begeistret som meg - jeg er nok litt i overkant opptatt av babybæsj for tiden. Men jeg kan liksom ikke kutte ut maten og gå fullt tilbake på mm, hun har jo spist 60% mat og fått 40% mm de siste ukene, så melken er det bare ikke nok av lenger!

Back
Topp