Hard dag

Wolf82, gå å ta dæ en bolle! E d noen som sutre her, så e d no svartn ta mæ DU! Trassalderoppførsel! Forumet e no til for alle, for all slags spørsmål og bekymringe, å d e no helt ok å syte av og til å! Vet ikke kor mange gang æ har posta innlegg når æ har vært lei, bekymra, sint, glad, ja om alt egentlig!

Minifom e supert mot magen, den brukte vi mye til vårs gutt. Strekk bena til babyen ut å press inn mot magen, gjennta ca 10 gang, bruk tommelen til å massere rundt navelen (stimulere du tarmene). Gi dentinox mot kløe i gommene, eller gi en bitering som e litt kjølig :-)
 
Ettersom du ammer og alt har vært bra til nå, bør du tenke på om du har spist/ drukket noe de siste dagene som du ikke har gjort tidligere. Det kan hende det er det hun reagerer på.
Angående vektoppgang, så bør du ikke henge deg så veldig opp i den, med mindre hun ser tynn ut.
Her har de også åpen helsestasjon hver onsdag hvor vi kan komme å veie og måle og spørre om slike ting. Jeg var ofte innom med førstemann da hun var veldig slank, da fikk jeg sjekket at hun gikk opp som hun skulle og kunne senke skuldrene. :-)
Hvis hun ikke spiser ordentlig når du legger henne til, kan det også hende at hun rett og slett ikke er sulten. Hvis hun bare sutter litt og slipper og "griser" så vent en stund, til hun blir ordentlig sulten. Her har jeg funnet ut at han like gjerne er trøtt når han gråter og sutter på fingrene, så om han holder på sånn ved puppen, sjekker jeg først bleia også prøver jeg å få han til å sove i steden. Når han da våkner er han ordentlig sulten og spiser godt. 
Det at de tuller ved puppen kan også være årsak til at de drar i seg mer luft.
Mot luft/ magesmerter her så lar jeg han ligge med magen ned på underarmen, slik at hans armer og ben henger ned på hver side, så gynger jeg litt mens jeg går og gjerne nynner en beroligende sang, det har funket kjempebra her, og rap og promp har kommet som bare det, enten ganske umiddelbart eller etter jeg har gått å båret sånn en stund.
 
Har samme "problemet" selv ang. vektoppgang. Lillegutt var hele 66 cm lang ved 3 måneders kontrollen nå, og veide "bare" 6,4 kg. Han var 52,5 cm og 3910 gr. ved fødsel. Helsesøster sa til meg at så lenge han var fornøyd og kurven fortsatt steg var det ikke noe å bekymre seg over. 

Egentlig skal vi ikke på ny kontroll før han er 5 måneder, men vi fikk ny time for veiing ved 4 måneder bare for å sjekke. Snakk med helsesøster, her er det i alle fall veldig hjelpsomme! Lykke til!
 


Hestejenta skrev:
Ettersom du ammer og alt har vært bra til nå, bør du tenke på om du har spist/ drukket noe de siste dagene som du ikke har gjort tidligere. Det kan hende det er det hun reagerer på.
Angående vektoppgang, så bør du ikke henge deg så veldig opp i den, med mindre hun ser tynn ut.
Her har de også åpen helsestasjon hver onsdag hvor vi kan komme å veie og måle og spørre om slike ting. Jeg var ofte innom med førstemann da hun var veldig slank, da fikk jeg sjekket at hun gikk opp som hun skulle og kunne senke skuldrene. :-)
Hvis hun ikke spiser ordentlig når du legger henne til, kan det også hende at hun rett og slett ikke er sulten. Hvis hun bare sutter litt og slipper og "griser" så vent en stund, til hun blir ordentlig sulten. Her har jeg funnet ut at han like gjerne er trøtt når han gråter og sutter på fingrene, så om han holder på sånn ved puppen, sjekker jeg først bleia også prøver jeg å få han til å sove i steden. Når han da våkner er han ordentlig sulten og spiser godt. 
Det at de tuller ved puppen kan også være årsak til at de drar i seg mer luft.
Mot luft/ magesmerter her så lar jeg han ligge med magen ned på underarmen, slik at hans armer og ben henger ned på hver side, så gynger jeg litt mens jeg går og gjerne nynner en beroligende sang, det har funket kjempebra her, og rap og promp har kommet som bare det, enten ganske umiddelbart eller etter jeg har gått å båret sånn en stund.


Kan ikke komme på at jeg har spist noe spesielt i det siste, men selv har jeg hatt mye vondt i magen. Det kan være at jeg ikke tåler gluten så godt. Reagerer og litt på melk. Gikk på lavkarbo for et års tid siden, og spiste ikke brød da. Var helt fin i magen, og tålte fint fløte o.l. Men så ble jeg gravid og da kom brødet tilbake og siden har jeg jevnlig vært plaget med magen. Men kan babyen få problemer av at jeg reagerer på noe? (Jeg har tatt blodprøver og de viste ikke noe med tanke på gluten og laktose, men om jeg kutter ut brød så blir magen bedre)

Til nå i dag har det gått passe greit. Fullfører måltidene om natten, men så fort hun blir mer våken så begynner problemene igjen. Men prøver å slappe av og ikke stresse, og det har vært veldig lite gråt i dag. Tydelig ubehag ved mating, raper jo mer enn vanlig og det plager henne, men vi avbryter måltidet og prøver igjen senere istedet. Har jo hele dagen.

Har kjøpt inn middel til gommene, men de hadde ikke bitering for hennes alder. Prøver å massere henne på magen og ryggen.
 


Sylvanas skrev:


Hestejenta skrev:
Ettersom du ammer og alt har vært bra til nå, bør du tenke på om du har spist/ drukket noe de siste dagene som du ikke har gjort tidligere. Det kan hende det er det hun reagerer på.
Angående vektoppgang, så bør du ikke henge deg så veldig opp i den, med mindre hun ser tynn ut.
Her har de også åpen helsestasjon hver onsdag hvor vi kan komme å veie og måle og spørre om slike ting. Jeg var ofte innom med førstemann da hun var veldig slank, da fikk jeg sjekket at hun gikk opp som hun skulle og kunne senke skuldrene. :-)
Hvis hun ikke spiser ordentlig når du legger henne til, kan det også hende at hun rett og slett ikke er sulten. Hvis hun bare sutter litt og slipper og "griser" så vent en stund, til hun blir ordentlig sulten. Her har jeg funnet ut at han like gjerne er trøtt når han gråter og sutter på fingrene, så om han holder på sånn ved puppen, sjekker jeg først bleia også prøver jeg å få han til å sove i steden. Når han da våkner er han ordentlig sulten og spiser godt. 
Det at de tuller ved puppen kan også være årsak til at de drar i seg mer luft.
Mot luft/ magesmerter her så lar jeg han ligge med magen ned på underarmen, slik at hans armer og ben henger ned på hver side, så gynger jeg litt mens jeg går og gjerne nynner en beroligende sang, det har funket kjempebra her, og rap og promp har kommet som bare det, enten ganske umiddelbart eller etter jeg har gått å båret sånn en stund.


Kan ikke komme på at jeg har spist noe spesielt i det siste, men selv har jeg hatt mye vondt i magen. Det kan være at jeg ikke tåler gluten så godt. Reagerer og litt på melk. Gikk på lavkarbo for et års tid siden, og spiste ikke brød da. Var helt fin i magen, og tålte fint fløte o.l. Men så ble jeg gravid og da kom brødet tilbake og siden har jeg jevnlig vært plaget med magen. Men kan babyen få problemer av at jeg reagerer på noe? (Jeg har tatt blodprøver og de viste ikke noe med tanke på gluten og laktose, men om jeg kutter ut brød så blir magen bedre)

Til nå i dag har det gått passe greit. Fullfører måltidene om natten, men så fort hun blir mer våken så begynner problemene igjen. Men prøver å slappe av og ikke stresse, og det har vært veldig lite gråt i dag. Tydelig ubehag ved mating, raper jo mer enn vanlig og det plager henne, men vi avbryter måltidet og prøver igjen senere istedet. Har jo hele dagen.

Har kjøpt inn middel til gommene, men de hadde ikke bitering for hennes alder. Prøver å massere henne på magen og ryggen.

Det kan jo virke sånn? I og med at tanken har slått deg, så tror jeg at (om det hadde vært meg) jeg hadde prøvd å kutte ut brød, (dersom du spiser fint brød, prøv et grovere først feks.) en periode og se om det hjelper, om det hjelper hadde jeg ventet en stund før jeg prøvde å spise brød igjen, for så å se hvordan det går.
Om du kutter bare brød, så får du jo fortsatt karbohydrater gjennom pasta, ris etc. (har gått på lavkarbokur selv). 

Men det kan hende alt blir bedre hvis du bare slapper av, stress påvirker faktisk ammingen: http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article771705.ece
 
Likte den linken, må absolutt stresse ned ja.
Det er definitivt mer enn stress som gjør at hun plages, for hun har begynt å ta pauser i matingen for å tygge på fingrene sine, eller andre ting hun måtte få tak i. Hun kastet og opp i går og litt i dag. Kanskje hun er en av de som blir dårlige når de får tenner?

Hater å ikke vite. Kan takle det om jeg vet hva problemet er, men blir så usikker på om jeg gjør ting riktig eller ikke når hun plages og jeg ikke kan hjelpe henne.
Usikker på om middelet på gommene funker, hun bgynte å tygge på fingrene sine rett etter at hun fikk det smurt på.

Uansett hva det er som er feil så tror jeg nok at jeg gjør ting verre ved å stresse slik, så det skal det bli en slutt på! Vi hadde en fin mating nå sist. Da måtte vi avslutte fordi gommene klødde, men hun virket i godt humør i alle fall


Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Takket være dere føler jeg meg bedre rustet til å takle dette på en bedre måte
 
Hjelpe meg, fant dette på vitus apotek sine sider:

Dentinox er et lokalbedøvende middel som virker kløestillende. Linimentet kan pensles på gommene inntil 5 ganger i døgnet ved bruk av en q-tips eller en myk tannbørste. Statens legemiddelverk anbefaler nå at bruken av Dentinox begrenses, fordi et av de virksomme stoffene i sjeldne tilfeller kan føre til den alvorlige bivirkningen methemoglobinemi (en tilstand hvor det fraktes for lite oksygen rundt i kroppen med blodet)

Når bør du kontakte lege?

Dersom du har brukt Dentinox og barnet får symptomer som blekhet, grå- eller blåfarget hud, lepper eller negler, kortpusthet, tretthet, forvirring, hodepine, svimmelhet og rask hjerterytme

 


Sylvanas skrev:
Likte den linken, må absolutt stresse ned ja.
Det er definitivt mer enn stress som gjør at hun plages, for hun har begynt å ta pauser i matingen for å tygge på fingrene sine, eller andre ting hun måtte få tak i. Hun kastet og opp i går og litt i dag. Kanskje hun er en av de som blir dårlige når de får tenner?

Hater å ikke vite. Kan takle det om jeg vet hva problemet er, men blir så usikker på om jeg gjør ting riktig eller ikke når hun plages og jeg ikke kan hjelpe henne.
Usikker på om middelet på gommene funker, hun bgynte å tygge på fingrene sine rett etter at hun fikk det smurt på.

Uansett hva det er som er feil så tror jeg nok at jeg gjør ting verre ved å stresse slik, så det skal det bli en slutt på! Vi hadde en fin mating nå sist. Da måtte vi avslutte fordi gommene klødde, men hun virket i godt humør i alle fall


Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Takket være dere føler jeg meg bedre rustet til å takle dette på en bedre måte

Jeg tror bare du skal roe ned. Hvis hun er sulten så vil jeg tro hun spiser.
Hvis min baby begynner å tygge på hendene etc. under mating så er han som regel enten trøtt eller (spesielt hvis han sutrer) så må han rape, eller han vil heller ha den andre puppen.
Etterhvert som de blir eldre nå så spiser de sjeldnere og de blir fortere ferdig ettersom de blir større og sterkere selv.
Da datteren min begynte med grøt så hendte det stadig at hun kastet alt opp da vi nærmet oss slutten på måltidet. Da lærte jeg, på helsestasjonen, at babyer ikke har noen "metthetsfunksjon" så de kjenner ikke at de er mette, men spiser imidlertid til det blir helt fullt og da kommer det opp igjen. 
Mine barn har ikke fått tenner før de har vært rundt 6 mnd, men jeg har hørt om de som har fått fra de er rundt 3 mnd.
De utforsker også alt med munnen så det kan hende at det er nettopp det hun gjør. Babyen min sutter mye på fingrene om dagen han også, men han får da heller ikke sutt.
Jeg var også bekymret for alt med førstemann, det er veldig naturlig. Jeg valgte og følge min egen magefølelse og var muligens noe hønemor på enkelte områder, men samtidig så satt jeg da igjen med en god samvittighet og følte i hvertfall at jeg hadde gjort det som var best for barnet mitt. Jeg var innom den åpne helsestasjonen ofte og fikk veid og målt henne for å være trygg på at hun vokste som hun skulle og at jeg hadde nok melk. Med andremann har jeg bare vært på de ordinære kontrollene ;-).
 


Sylvanas skrev:
Hjelpe meg, fant dette på vitus apotek sine sider:

Dentinox er et lokalbedøvende middel som virker kløestillende. Linimentet kan pensles på gommene inntil 5 ganger i døgnet ved bruk av en q-tips eller en myk tannbørste. Statens legemiddelverk anbefaler nå at bruken av Dentinox begrenses, fordi et av de virksomme stoffene i sjeldne tilfeller kan føre til den alvorlige bivirkningen methemoglobinemi (en tilstand hvor det fraktes for lite oksygen rundt i kroppen med blodet)

Når bør du kontakte lege?

Dersom du har brukt Dentinox og barnet får symptomer som blekhet, grå- eller blåfarget hud, lepper eller negler, kortpusthet, tretthet, forvirring, hodepine, svimmelhet og rask hjerterytme



Ha ha ha, det er stygt å le, men nå minnet du meg nesten om moren min som er hysterisk mot alt. Husker jeg hadde farget håret første gangen, så kom vi hjem også leste hun i et ukeblad og utbrøt forskrekket : Her står det at du kan få kreft av å farge håret!!!
Det kan komme bivirkninger av det meste, men følger man brukerveiledningen så skal det ikke være farlig. Dette er nok noe som kommer ved eventuell "overdose."
Jeg brukte Dentinox på storebror (riktignok da han var litt eldre) og merket aldri noe til noenting, de aller fleste jeg kjenner som har barn har også brukt den og har aldri hørt om noe sånt. :-)
 
Hysterisk? Jeg???

Det var jo akkorat det jeg IKKE skulle bli Sukk

Er ikke hysterisk når det kommer til hvem som holder henne og slike ting, men med en gang det kommer til helse så tror jeg at den minste ting kan ta livet av henne. Det er fordi det gikk galt i forrige svangerskap, men jeg må jo lære at det samme ikke skjer med lillemor.

Har fokusert på å slappe av nå. Aner ikke om jeg er flink eller ikke, men hun virker i bedre humør i dag
Fikk tak i bitering i dag, og hun tygger iherdig på den. Det var hs som først sa at det så ut til at hun holdt på å få tenner, og det virker som det kan stemme. Jeg fikk mine første tenner da jeg var 4 måneder.

 
Jeg forstår godt at du er sånn, og spesielt når det gikk galt sist.
Jeg var ganske lik selv med førstemann. ;-)
Det er jo supert at det går bedre, da får vi håpe det fortsetter i den retningen.
Hvis du fikk tenner allerede da du var 4 mnd, så kan det nok godt være det ja, bra at biteringen ser ut til å hjelpe litt da, kanskje det kan være lurt å smøre på dentinox litt før hun skal ha mat, så ikke gommene plager henne under måltidet?
 
Det var et godt tips ja. Ting er definitivt på bedringens veg, for i dag spiste hun fra begge puppene, og har ikke slit så mye for å rape. Må si jeg lurer fælt på om det var stress eller om hun hadde magevondt eller om det var forbigående plager pga tannfrembrudd. Er ikke helt 100% enda, men hun har det mye bedre nå. Hurra
 
Hurra! :-)
Eller det kan være en kombinasjon av alt sammen ;-)
 


wolf82 skrev:
Dette blir vel ærlig talt mest sutring fra din side. Har du ikke noen som helst samvittighet overfor mødre som eventuelt har barn med kolikk? Hvordan tror du disse vil føle seg når de leser ett slikt innlegg fra en mor som ærlig talt har hatt en eller kanskje TO dager med litt hjerteskjærende gråt. Håper du kan gå litt i deg selv og tenke deg litt om hvordan du formulerer dine kommende innlegg. Dette blir for dumt

Ærlig talt! Man må få være bekymret å be om råd og andres erfaringer selv om andre har det verre!!! Hvis du ikke har noen råd eller positive ting å komme med, så bør du la være å skrive.

 
Back
Topp