Har vi en generasjon uoppdragne, uspiselige barn?

Juliette

Forumet er livet
Her om dagen kom jeg inn i et klasserom. Der står en elev oppå pulten og spiller luftgitar mens han synger høyt:

Frøken er ei gammal kjerring og jeg skal IKKE slikke tissen din!

Dette til høylytt latter og applaus fra de andre.

Nå kjenner jeg godt til denne læreren, og vil påstå at hun er en veldig dyktig lærer, som er godt likt av elevene. Likevel er sånne episoder ganske hverdagskost. (dette var forøvrig syvende trinn)

Opplever ofte at elver svarer med: Sorry, men har jeg bedt deg om å snakke til meg, eller? Jeg skal slutte med det, hvis du slutter å mase om det osv osv.

Nå er det jo en kjent sak at skolene sliter med disiplinproblemer, men er dette bare skolens ansvar? Hvilken rolle har foreldrene i dette?

Har vi en generasjon uspiselige, frekke drittunger? I såfall, hvorfor? Eller var vi likedan da vi gikk på skolen?

Tror det blir bare værre og værre, så jeg er helt for god gammaldags streng disiplin på skolen!!!

Har snakket med folk i alle aldre, og mange forteller om rampete ting de gjorde når de gikk på skolen, og forteller gjerne i samme slengen at de var mye mer oppfinnsomme og aktive før, nå sitter barna og bare spiller spill. Så vet ikke om de er verre nå enn før. Har vel mye med hvor det er og hvilket miljø det er på skolen vil jeg tro.

Foreldrene har den største rollen i det her etter min mening!

Slik oppførsel skal ikke godtas!!!
INGEN fortjener å bli snakka slik til, og det bør barn/unge vite.

Da jeg gikk på barneskolen var det ikke slik, noen kunne være litt frekke ( men det er ikke på langt nær frekk som du forteller om! ) Det var sjokkerende, og ingen turte klappe for den som var frekk!

Jeg er lærer, og må innrømme at jeg syns det blir verre og verre ja.... Svært mange barn som er vant til å alltid få viljen sin, få bestemme selv hva de vil gjøre til enhver tid, og når det da er opp til 30 slike barn i en klasse så er det ikke bare-bare å være lærer.... Vanskelig å holde en streng linje når dette ikke følges opp hjemme.... Må si at halvparten av min jobb dreier seg om oppdragelse, og da sier det seg selv at det blir lite tid til faglige ting. Vet ikke helt hva dette kommer av, sier ikke at jeg er en ekspert på å oppdra mine barn heller... Syns faktisk foreldrene må ta mer tak, sikkert i skolen også, men man er så redd for å si til foreldre at de må ta tak i ting med egne barn også.

Jupp det er MANGE ufordragelige uspiselige drittunger rundt om på skolene, men jeg mener at problemet ligger hjemme også, ikke bare på skolen. Barn nå til dags vet ikke hva det vil si å respektere medmennesker. Det er bare å dure frem og gjør det en kan for å få det som de vil! Hører enkelte snakke til foreldrene sine og blir rystet, vet at hadde jeg snakket slik til mine foreldre hadde jeg bare gjort det en gang. Blir så kokheite når det står ungdommer og er store i kjeften osv. Men koster meg ikke fem øre å snakke til de og da blir veldig mange gansk paff for ungdom er ikke vant til å bli irettesatt lenger, ihvertfall ikke av andre voksne!

ORIGINAL: Kattepus

Tror det blir bare værre og værre, så jeg er helt for god gammaldags streng disiplin på skolen!!!

Men hvordan skal det bli mulig når slikt står i total kontrast med hva som praktiseres i hjemmet?

Hahah.. Til og med Sokrates mente at "alt var bedre før" og at hans tids ungdom var uspiselige i forhold til hvordan de oppførte seg før. Det er et "problem" som har eksistert til alle tider, og jeg tror det oppstår når kua glemmer at hun har vært kalv for å si det sånn.. [8D]

Det er jo de mest "uspiselige" som utmerker seg, da.. Syns mange av dagens ungdommer er enormt bortskjemte og kravstore, men tror ikke de er verre enn vi var da vi var fjortiser, og ingen tenåringer jeg kjenner er spes frekke. [:)]

Oppdragelse bør hovedsakelig være foreldrenes ansvar, men foreldre er ikke ikke like mye tilstede som de var før, og barna tilbringer mer tid utenfor hjemmet enn i det..

jobba som vikarlærar før å va sjokkert over oppførselen å mangelen på respekt elevan viste før lærera
den autoritetsgrensa e borte, bare d v at kateteret e borte å plassert inni m pultan fjerne ett a di autroritetsskillan.
men ser jo uttafør skola å kor d e tydeli mangel på respekt å disipin på unga/ungdom.

ORIGINAL: Mesaana

Har snakket med folk i alle aldre, og mange forteller om rampete ting de gjorde når de gikk på skolen, og forteller gjerne i samme slengen at de var mye mer oppfinnsomme og aktive før, nå sitter barna og bare spiller spill. Så vet ikke om de er verre nå enn før. Har vel mye med hvor det er og hvilket miljø det er på skolen vil jeg tro.

Men jeg kan ikke huske at rampete ting var å f.eks gjøre det som denne eleven gjorde? I såfall, så var det ganske rystende oppførsel. Hvis ikke jeg husker feil. De spiller mye spill, de er mye på nettet, men de flyr også bananas i timene og friminuttende. Har det bare med hvilken skole det er og miljøet der?

ORIGINAL: Juliette

Men hvordan skal det bli mulig når slikt står i total kontrast med hva som praktiseres i hjemmet?

Hjemmet e jo den delen kor foreldre så absolutt må gjøre sitt.
Er blitt så altfor lettvint å sette barna foran dataen, tv'n...eller rett og slett bare la de henge inne.
Barn skal leke..leke ute. de skal aktiviseres, og de skal kunne aktivisere seg selv! Barn og idrett er eflott...men IKKE når idrettsarenaen blir brukt som ett fristed hvor man oppbevarer barna på fritiden..men noe foreldre og barn engasjerer seg for sammen!
barn skal så absolutt vite hva som er grei oppførsel og hva som ikke er  det. dårlig oppførsel bør foreldre slå hardt ned på..ikke riste det av seg med ett "barn er barn"
Barn er små voksne..som om få år skal ut i livet og klare seg selv.
er år oppgave som foreldre og se til at de har med seg ALT de trenger i bagasjen!!!

ORIGINAL: KathMor

Det har blitt for pedagogisk, man får så vidt lov til å reise stemmen eller noe vil jeg tro... Jeg vet ikke mye om dette, MEN det jeg har observert er : jeg bor i England ved en Boarding School og du skal lete lenge etter å finne så høflige gutter som dem som går der! Lærere blir kalt Sir, de holer dørene åpent for deg og de svarer på en hyggelig og skikkelig måte. Genrelt er engelskmenn mye høfligere enn oss, og jeg tror det kommer fra at dem får inn fra tidlig alder på skolen [:)]

For pedagogisk, ja. Husker jeg i sin tid skrev en oppgave på universitetet i Oslo om tilrettelegging av godt klassemiljø i skolen. Jeg fikk toppkarakter. Oppgaven handlet i stor grad om hvordan dagens skole har gått bort i fra den autoritære lederstilen, til en undervisning basert på andre læringsformer, andre lederstiler osv. Det er litt interessant å tenke tilbake på den oppgaven i dag, for jeg er nå uenig i stort sett alt jeg skrev hehe. Spørs om jeg hadde fått like god karakter i dag....Jeg mener ikke vi skal ha en autoritær skole, men nå har det jo gått så langt at også autoriteten forsvinner (to forskjellige ting)

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: Mesaana

Men jeg kan ikke huske at rampete ting var å f.eks gjøre det som denne eleven gjorde? I såfall, så var det ganske rystende oppførsel. Hvis ikke jeg husker feil. De spiller mye spill, de er mye på nettet, men de flyr også bananas i timene og friminuttende. Har det bare med hvilken skole det er og miljøet der?

Jeg har gått på mange forskjellige skole selv, kan ikke uttale meg som lærer, siden jeg aldri har vært det. Men som elev så har jeg merket forskjeller fra skole til skole. Tenker at vist en slipper unna med sånn oppførsel så er det lettere for de andre og tørre og gjøre det samme, til slutt så har det utviklet seg til en hel skole med ufordragelig unger. På en annen skole så har de kanskje vist tydelig at en viss oppførsel er helt uakseptabelt, da blir terskelen større for de andre barna å skulle gjøre det samme.
Sier ikke at foreldrene ikke har noe skyld, og av og til så hjelper det lite at skolen er tydelig på hva som er akseptabelt og ikke, når det ikke blir tatt like alvorlig hjemme. Men sånne tilfeller mener jeg det alltid har vært.
Som sicilly sa, det har alltid vært så mye bedre før enn nå med dagens ungdom.

Nå tenker jeg ikke på at barna kanskje har aspergers, adhd el.

ORIGINAL: maja1

JA ! Er mange av de desverre...
Men skal vedde på du ikke finner forelderne til noen av disse ungene på bv.. [8D]

Haha, såklart ikke[8D]

ORIGINAL: Bymusa

Jeg synes dagens ungdom har en mangel på respekt for autoriteter, noe som kan være både bra og dårlig.

Bra??????
Nevn et par eksempler, for jeg kan ikke komme på noen!

Uansett, det er mange usmakelige drittunger der ute. Og man kan ikke skylde på skolen for det. Det er det som foregår innen for husets 4 vegger, eller mangel på det.
Og det hjelper lite om skolene tar tak i problemene når det skjer nada på hjemmefronten...

vi har dessverre en generasjon med forhandlere for våre hender... "hva får jeg for det da?"
jeg fikk selv en relativt streng oppdragelse, og kommer til å videreføre dette.... foreldrene har det aller meste av ansvaret. Grunlaget for oppdragelsen er lagt lenge før ungene begynner på skolen....

Jeg er rystet over mange unge barn og ungdommer nå..      Og som ei sier over her, hvis vi hadde oppført oss sånn mot våre foreldre elller andre voksne, ja da hadde vi bare gjordt det en gang!!

Grense-settingen som skal starte når barnet er lite, eller mangelen på grense-setting vil bare føre til mange uhøflige, frekke og dårlige medmennesker.. 

Mange barn er nå så vant til å få det som de vil, få besteme mye, og bli hørt selv om de maser..

Kunne aldri vært lærer for jeg hadde nok slått noen til slutt...er så mange udregelige møkka unger så..[:'(]

ORIGINAL: StinkiStini

Foreldrene har den største rollen i det her etter min mening!

Slik oppførsel skal ikke godtas!!!
INGEN fortjener å bli snakka slik til, og det bør barn/unge vite.

Da jeg gikk på barneskolen var det ikke slik, noen kunne være litt frekke ( men det er ikke på langt nær frekk som du forteller om! ) Det var sjokkerende, og ingen turte klappe for den som var frekk!

Det mener jeg og. Samtidig så kan ikke foreldre stå til rette for alt den unge gjør i dag. De vokser jo opp under så uendelig mange andre påvirkningskilder enn kun foreldrene. Ikke lett....

Back
Topp