Har vi blitt selvgode hønemødre?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Litt inspirert av både diskusjoner på facebook og her inne.

Ser stadig innlegg på spess facebook ang tildekking av vogn, gjerne med full uthenging med bilde og hele historien (fra "melders" perspektiv), kommentarene hagler, "hu skulle ikke hatt barn", "jeg hadde røska av pleddet", "ring politiet" , "hu misshandler ungen" osv osv...

I går var det snakk om at babyer i andre land blir lagt for tidlig i sportsdel, kommentarene haglet da også. "Folk skjønner ingenting", "stakkars barn" , "hu ødelegger ungen" var noen av kommentarene.

Videre har jeg sett diskusjoner på det meste der det er snakk om å snu bilstete, gi grøt før 4mnd, gi MME fra fødsel, bruk av vippestol og ikke ergonomisk bærerøy, og kommentarene er MINST like stygge der. Her også med direkte stygge kommentarer.

Har det virkelig blitt slik at vi har behov for å henge ut og drite ut for egen glede? Er det for å vise at vi er så mye bedre? Eller tror vi selv at VI vet alt og derfor har full rett til å snakke?

Vi i lille norge er godt opplyste (heldigvis) men det gjelder da langt fra alle, noen går på helsestasjonen og thats it, ikke alle disse tingene blir informert om der (ikke her ihvertfall) og langt fra alle sitter å leser forskning og forum. Gir det oss rett til å angripe disse?

Poenget mitt er vel at, burde vi ikke heller prøve å hjelpe hverandre? Gi gode råd? Skjønne at noen ikke tar disse rådene og takker deg der og da men antagelig er glade for det senere? Må vi henge ut, drittsnakke på nett?

Jeg blir så lei meg hver gang jeg leser slik hets, vi som foreldre burde heller hjelpe hverandre, snakke hyggelig til hverandre og skjønne at ikke alle er like. Og det er ikke alltid ting er slik det ser ut ved første øyekast.

Tenk litt på det neste gang du kommer over en slik tråd eller et innlegg på facebook.

Jeg prøver å unngå sånne ting. Jeg får selv stygge kommentarer fordi jeg gjør ting feil i følge andre. Selv om jeg både har pratet med hs og fysioterapeut. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Min sønn på 6 mnd sitter i sportsdel nå og merker de rare blikkene jeg får når vi er ute. Ja han er liten og ser ut som om han er maks 4 mnd. Men er da lov å ha liten baby uten å få stygge blikk. Han har reflux og kun lagt på seg ordentlig den siste mnd. Det er da altid en grunn for ting. Bilstol, vippestol, sportsdel, grøt, mme osv vegrer jeg meg ganske mye for å svare på. Er så kjedelig å få kjeft for noe som er avtalt med leger osv.

Jeg prøver å unngå sånne ting. Jeg får selv stygge kommentarer fordi jeg gjør ting feil i følge andre. Selv om jeg både har pratet med hs og fysioterapeut. Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Min sønn på 6 mnd sitter i sportsdel nå og merker de rare blikkene jeg får når vi er ute. Ja han er liten og ser ut som om han er maks 4 mnd. Men er da lov å ha liten baby uten å få stygge blikk. Han har reflux og kun lagt på seg ordentlig den siste mnd. Det er da altid en grunn for ting. Bilstol, vippestol, sportsdel, grøt, mme osv vegrer jeg meg ganske mye for å svare på. Er så kjedelig å få kjeft for noe som er avtalt med leger osv.

Er dette jeg tenker på. Vi VET ikke grunnen bak valgene andre har tatt... Du har dine grunner og gjør det beste for ditt barn... Syns det er ufattelig trist at du skal få stygge kommentarer og blikk for det...

Jeg er så enig. Vi vet aldri hva som ligger bak, og i de fleste tilfeller (som feks pledd foran vognåpning eller gåstol) så er det snakk om uvitenhet og lite kunnskap. Tror nok ingen "gjør det" for å være ekkel med sin egen unge, de er nok bare lite opplyst. Jeg er helt for at vi skal hjelpe hverandre, støtte og dele kunnskap, men det blir helt feil når en stakkars blir angrepet. Noen takler ikke nyfødt - og småbarnsperioden like bra som alle andre, og da er det ikke mye som skal til før man kanskje føler seg som en dårlig mor..
Jeg poster ALDRI spm om ting på facebook, for der kryr det av mammapoliti som skal peke finger.

Venninna mi fikk refs i bursdagsselskap tidligere i uka pga av at 3-åringen hennes ikke satt stille i sofaen. Hallo?! Ja, de skal lære regler og normer, folkeskikk and so on, men å få henne til å føle seg som en tosk synes jeg er å dra den litt langt. Barn er barn! De har behov for å røre på seg. Hun kan ikke fysisk sette seg på han, og lite visste denne "perfekte" mammagjengen om resten av hverdagen deres. Vet de at hun er alene med han? Dag ut- dag inn? At han er i den fasen hvor han tester grenser? At hun kanskje velger sine kamper istedenfor å krangle på alt? Hvorfor skal hun stemples som dårlig mor for dette? Barn er ikke til pynt....
Kommentarer som "enn å ikke ha kontroll på ungen sin" og "så lat hun er" samt blikk ble vekslet på mammapoliti-bordet.. Hva med en hjelpende hånd istedenfor?

Nei... Nå sporer jeg av, men jeg er HELT enig!! :) Hjelpe hverandre istedenfor å komme med kvasse og frekke kommentarer, vi vet ikke hva som ligger bak, og vi skal ikke dømme for lett..

Jeg syns vi er for raske til å kalle folk idioter og tullinger bare fordi de ikke gjør ting vi mener er riktig, dessverre.

Det er litt krise. De samme foreldrene som skriver slike kommentarer er de som om noen år lurer på hvordan deres søte lille unge, ble en ufordragelig klyse av en mobber :rolleyes: Jeg blir som deg veldig trist av å lese hvor stygge folk er mot andre. Skulle tro vi visste bedre nå.

Enig. Jeg er absolutt for å dele kunnskap, men måten en velger å gjøre det på kan være avgjørende for hvorvidt det faktisk mottas konstruktivt. Det er ikke noe poeng i å sitte på sin høye hest og se ned på andre; all informasjon er ny for alle på et tidspunkt :-)

På en annen side vil det jo alltid være noen som ikke er mottakelige, uansett hvordan og av hvem budskapet legges frem, men det er ikke greit å henge ut noen på sosiale medier.

Det er litt krise. De samme foreldrene som skriver slike kommentarer er de som om noen år lurer på hvordan deres søte lille unge, ble en ufordragelig klyse av en mobber :rolleyes: Jeg blir som deg veldig trist av å lese hvor stygge folk er mot andre. Skulle tro vi visste bedre nå.

Og noen lurer på hvorfor det blir mer og mer mobbing? Rare greier :p

En kompis av meg sa at han skal snu setet til datteren sin nå. Hun fylte nylig 2 år. Jeg spurte om hvorfor, og fikk som svar at hun syns det er så gøy å sitte fremovervendt! Da dro jeg fram statestikken og viste han at bakovervendt er 5 ganger sikrere osv. Når det kommer til slike ting vil jeg gjerne være mammapoliti. Kunne fint skrevet det på Facebook også. Men Det er fordi jeg VET at barnet ikke blir bilsyk o.l som gjør at hun må snus...

Jeg er helt enig med deg.
Syns ikke bare det gjelder slike ting, syns det gjeller alt sånn generelt sett.
Folk syns det er så utrolig lett å hetse dersom de gjemmer seg bak et tastatur, da er det liksom helt OK...

Selvfølgelig, dersom man er voksen.
Dersom man er barn kalles det nett mobbing og må tas veeeeeldig seriøst...
Lurer på hvor de har lært den oppførselen fra mon tro...

En kompis av meg sa at han skal snu setet til datteren sin nå. Hun fylte nylig 2 år. Jeg spurte om hvorfor, og fikk som svar at hun syns det er så gøy å sitte fremovervendt! Da dro jeg fram statestikken og viste han at bakovervendt er 5 ganger sikrere osv. Når det kommer til slike ting vil jeg gjerne være mammapoliti. Kunne fint skrevet det på Facebook også. Men Det er fordi jeg VET at barnet ikke blir bilsyk o.l som gjør at hun må snus...
Enig med deg, mange vet også om farene ved å snu tidlig men gjør det likevel uten gode grunner.
Jeg hadde di venninne som snudde ungenda den var 7 eller 8 mnd for da var han 9 kg,hun hadde uansett ikke tent å krasje så hun så ikke problemet med å snu tidlig.

Men er det DIN sak? Om setet er godkjent fremovervendt fra den vekten/alderen, hvorfor skal du legge ut på facebook osv? Hva får du ut av det? Annet en kvalme og drittslenging?

Litt inspirert av både diskusjoner på facebook og her inne.

Ser stadig innlegg på spess facebook ang tildekking av vogn, gjerne med full uthenging med bilde og hele historien (fra "melders" perspektiv), kommentarene hagler, "hu skulle ikke hatt barn", "jeg hadde røska av pleddet", "ring politiet" , "hu misshandler ungen" osv osv...

I går var det snakk om at babyer i andre land blir lagt for tidlig i sportsdel, kommentarene haglet da også. "Folk skjønner ingenting", "stakkars barn" , "hu ødelegger ungen" var noen av kommentarene.

Videre har jeg sett diskusjoner på det meste der det er snakk om å snu bilstete, gi grøt før 4mnd, gi MME fra fødsel, bruk av vippestol og ikke ergonomisk bærerøy, og kommentarene er MINST like stygge der. Her også med direkte stygge kommentarer.

Har det virkelig blitt slik at vi har behov for å henge ut og drite ut for egen glede? Er det for å vise at vi er så mye bedre? Eller tror vi selv at VI vet alt og derfor har full rett til å snakke?

Vi i lille norge er godt opplyste (heldigvis) men det gjelder da langt fra alle, noen går på helsestasjonen og thats it, ikke alle disse tingene blir informert om der (ikke her ihvertfall) og langt fra alle sitter å leser forskning og forum. Gir det oss rett til å angripe disse?

Poenget mitt er vel at, burde vi ikke heller prøve å hjelpe hverandre? Gi gode råd? Skjønne at noen ikke tar disse rådene og takker deg der og da men antagelig er glade for det senere? Må vi henge ut, drittsnakke på nett?

Jeg blir så lei meg hver gang jeg leser slik hets, vi som foreldre burde heller hjelpe hverandre, snakke hyggelig til hverandre og skjønne at ikke alle er like. Og det er ikke alltid ting er slik det ser ut ved første øyekast.

Tenk litt på det neste gang du kommer over en slik tråd eller et innlegg på facebook.
Amen!!

Enig med deg, mange vet også om farene ved å snu tidlig men gjør det likevel uten gode grunner.
Jeg hadde di venninne som snudde ungenda den var 7 eller 8 mnd for da var han 9 kg,hun hadde uansett ikke tent å krasje så hun så ikke problemet med å snu tidlig.
Den er litt uheldig, for selvom hun selv ikke tenker å kræsje, så kan det skje. Ikke minst alle andre i trafikken man ikke har kontroll på.

Vel jeg synes det er like mye "vi vet best bare fordi det er vårt barn". Synes den også er veldig selvgod ;)

I Norge har vi lenge hatt gode retningslinjer og systemer som har fulgt opp barn gjennom oppveksten. Mange utlendinger fnyser av at vi har "fasitsvar" på alt, alle gjør det likt i Norge. Men det er jo en av grunnene til at barn i Norge har et av verdens beste oppvekstvilkår! :) Nettopp fordi det er så god informasjon, retningslinjer, anbefalinger og til sist krav til foreldrenes måte å ta vare på barn på. De kan gjerne le over hysterikken om at alle bare spiser godteri på lørdager, en felles nasjonal godteridag høres jo litt teit ut, men det har gjort mye ift barna tannhelse. Det samme gjelder råd om krybbedød, spedbarnsernæring, bilsikring osv osv. Det er flott at det finnes klare does and donts synes jeg:)

Vel jeg synes det er like mye "vi vet best bare fordi det er vårt barn". Synes den også er veldig selvgod ;)

I Norge har vi lenge hatt gode retningslinjer og systemer som har fulgt opp barn gjennom oppveksten. Mange utlendinger fnyser av at vi har "fasitsvar" på alt, alle gjør det likt i Norge. Men det er jo en av grunnene til at barn i Norge har et av verdens beste oppvekstvilkår! :) Nettopp fordi det er så god informasjon, retningslinjer, anbefalinger og til sist krav til foreldrenes måte å ta vare på barn på. De kan gjerne le over hysterikken om at alle bare spiser godteri på lørdager, en felles nasjonal godteridag høres jo litt teit ut, men det har gjort mye ift barna tannhelse. Det samme gjelder råd om krybbedød, spedbarnsernæring, bilsikring osv osv. Det er flott at det finnes klare does and donts synes jeg:)

Men er det vårt ansvar å henge ut de som bryter med "reglene"? Er det en menneskerett å si noen er dårlige mødre fordi de bruker vippestol, snur barna eller gjør andre ting av uvitenhet?

Signerer denne, men er enig med HI i at det er ikke nødvendig å henge ut folk fordi om. Men om man skriver på forum som dette eller facebook selv, at man med viten og vilje går mot anbefalinger og retningslinjene og man er fullstendig klar over disse, så skjønner jeg at folk kommenterer det. F.eks. dette med teppe som dekker hele vognåpningen, det kan jo faktisk i verste fall føre til at ungen dør eller blir hjerneskadet, så når man da høflig kommenterer at det er farlig og man får til svar "jeg vet da at det ikke er anbefalt, men min unge sover kun når det helt mørkt", så er det veldig lett å engasjere seg vel mye, uten at man mener å mobbe eller henge ut noen, nettopp for konsekvensene det kan få.

Enig i at man heller bør hjelpe hverandre på en god måte. Ting som er farlig for liv og helse bør bli slått ned på. Men mindre farlige ting som bruk av vippestol en gang i blant kan man vel se gjennom fingrene på?

Men er det vårt ansvar å henge ut de som bryter med "reglene"? Er det en menneskerett å si noen er dårlige mødre fordi de bruker vippestol, snur barna eller gjør andre ting av uvitenhet?
Henger man de ut om man sier fra om ar ting er farlig?
Det er heller ikke sånn at alle som gjør idiotiske ting gjør det av uvitenhet. Mange bare velger å ignorere advarsler fra fagfolk fordi man som foreldre vet hva som er best for sitt eget barn

Back
Topp