Har vi blitt selvgode hønemødre?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Tenker det er en fin linje på dette som kan være lett å tråkke over, jeg syns vi skal bry oss og jeg syms vi skal si ifra, men jeg mener også at vi burde ta oss 2 sekunder ekstra for å se om det vi ser faktisk er slik det er ut. Jeg har tidligere fortalt her inne at jeg ved 2(!) anledninger hat blitt angrepet på "gata" for å ha teppe over deler av vogna... Jeg hadde da kalesjen helt åpen bak så luft var det ikke mangel på. Denne personen måtte gi en ganske så pinlig unnskyldning for ikke å ha sett godt nok. Hu fikk også noen gloser av meg om folkeskikk. Så ting er ikke alltid slik de ser ut, vi kan ikke vite hvorfor folk gjør som de gjør og så lenge det ikke er snakk om å bryte loven så er det faktisk lov å tenke seg om. Jeg kan også fortelle at jeg snudde min eldste ganske tidlig i bilen, med GODE grunner. Og skulle noen pekt med fingeren til meg og fortalt at jeg lekte med mitt barns liv uten å vite hvorfor, ja da hadde jeg blitt rimelig forbanna. Så si ifra, men bruk hue...

En ting er å angripe, en annen p gå å snakke med noen. Det er lov å si 'hei, du vet det kan være farlig å ha tildekket barnevogn pga oksygenmangel og overoppheting? Oi, unnskyld, så ikke at det var åpent bak'. De fleste er høflige og det skal ikke være verdens undergang om noen bare prøver å informere men tar feil. Hadde kunnet gått ille med jenta mi om ikke den snille damen hadde komt og sagt ifra til oss den gangen.
Noen er selvfølgelig frekke, men ikke angrip tilbake på de som bare prøver å være hjelpsom, er ikke alle som mener å kritisere negativt eller mener at alle andre oppdrar barns sine feil..

Er litt dette som er problemet med samfunnet idag. Går det ikke direkte ut over en selv, så gir altfor mange blaffen. Var vel i fjor høst det var tvprogram om dette, alt fra at de mobbet en med downs syndrom til at et kjærestepar som krangla offebtlig og viste voldelige tendenser fra mannens side. Alt var jo selvsagt bare skuespill, men det visdte jo ikke de forbipasserende. Og det var nettopp det det var - forbipasserende. Skremmende å se hvor mange som bare så en annen vei. Rett og slett trist. Dette blir litt det samme.
Ser jeg noen med tildekket vogn eller forovervendt sete eller at de forer ungen med honning, så sier jeg ifra. Er ikke mitt valg hva foreldrene gjør, men er allikevel viktig å si ifra i tilfelle foreldrene ikke har innsett alvoret i handlingene. Kanskje de ikke vet at barnet har 5 ganger så stor sjanse for å overleve bakovervendt? Kanskje de ikke vet at kun en dråpe honning er nok for at barnet kan dø? Kanskje de bare vet at det ikke er bra, men ikke vet hvor ille det kan gå?
Er et samfunnsansvar vi alle har å si ifra og å blande oss og bry oss. Tror verden blir et bedre sted om alle tar sitt ansvar. :)
Eg er selv vokst opp i et voldelige hjem, der folk rundt meg var klar over det men ingen sa noe. Eg har aldri tenkt at dette var deres ansvar heller.... Ja man kan si ifra vist man er usikker om vedkommende vet info men når vedkommende velger å trosse det så mener du det er fortsatt mitt ansvar??? Ja vi skal bry oss men det går en grense også. Eg tror ikke verden hadde vært bedre sted om alle skulle blande seg inn i alt og tro dem vist best, det er sånn det blir uenigheter som kan utvikle til sinne også verste av alt krig... Er ting så gale så skal man bare gå til en kilde og det er iallefall ikke foreldrene men bv

Eg er selv vokst opp i et voldelige hjem, der folk rundt meg var klar over det men ingen sa noe. Eg har aldri tenkt at dette var deres ansvar heller.... Ja man kan si ifra vist man er usikker om vedkommende vet info men når vedkommende velger å trosse det så mener du det er fortsatt mitt ansvar??? Ja vi skal bry oss men det går en grense også. Eg tror ikke verden hadde vært bedre sted om alle skulle blande seg inn i alt og tro dem vist best, det er sånn det blir uenigheter som kan utvikle til sinne også verste av alt krig... Er ting så gale så skal man bare gå til en kilde og det er iallefall ikke foreldrene men bv

Kanskje du hadde hatt en annen mening om noen faktisk hadde brydd seg og ringt inn en bekymringsmelding når du var liten. Trist.... Virkelig trist

Er helt sant at man må si ifra på en ordentlig måte. Men tenker og at så lenge man faktisk sier ifra på en informativ og god måte, så har man ikke noe å bli irritert for, og iallefall ikke hvis man ikke har noe å skjemmes over (som du). :) da bør man bare bli takknemlig for at folk våger å bry seg. For alle kan jo ta feil. Er selvsagt noe annet hvis man regelrett blir utskjelt da.

Enig, desverre har jeg opplevd å bli kjeftet på. Av ei dame som hadde munnen til en 14åring... Hu ble direkte sinna, andre gangen opplevde jeg at personen (ikke sammd) reiv av pleddet, hu ble rimelig sjokka når hu da så rett igjennom vogna pga åpen kalesje bak... Men ungen våkna og jeg ga dama klar beskjed om at hu hadde 2 sek på å fjerne seg, etter det kunne ikke jeg ta ansvat for egne handlinger.... Hu ga seg fort.... Desverre er det like mange av "disse" som de som sier ifra med god hensikt... Og jeg syns det er trist. Generelt syns jeg folk setter seg selv over andre og tenker det værste før de har sett hele bildet...

En ting er å angripe, en annen p gå å snakke med noen. Det er lov å si 'hei, du vet det kan være farlig å ha tildekket barnevogn pga oksygenmangel og overoppheting? Oi, unnskyld, så ikke at det var åpent bak'. De fleste er høflige og det skal ikke være verdens undergang om noen bare prøver å informere men tar feil. Hadde kunnet gått ille med jenta mi om ikke den snille damen hadde komt og sagt ifra til oss den gangen.
Noen er selvfølgelig frekke, men ikke angrip tilbake på de som bare prøver å være hjelpsom, er ikke alle som mener å kritisere negativt eller mener at alle andre oppdrar barns sine feil..

Husk at det kan være tøft å høre fra en fremmed at "det du gjør nå kan skade barnet ditt" mange går i forsvar og vi har alle forskjellige måter å reagere på... Så syns heller ikke vi skal tenke det værste om de som faktisk reagerer med sinne.

Men tenk på alt som kunne vært anneredes i oppveksten din dersom folk hadde brydd seg, blanda seg? Kriger blir ikke skapt av kjærlighet til sin neste.
Sier ikke det er ditt ansvar hvordan foreldre behandler barna sine, men det er alles ansvar å si ifra når ting ikke er greit. Kanskje foreldrene får seg en vekker selv om det er ting de egentlig vet. Og ja, går en grense, men den er milevis lenger vekke enn å høflig si ifra når folk potensielt skader det mest dyrebare de har.
Syns det er helt merkelig å i det hele tatt diskutere på dette. Syns igrunnen det er ganske trist. Vil sende deg en god virtuell klem!

Er helt sant at man må si ifra på en ordentlig måte. Men tenker og at så lenge man faktisk sier ifra på en informativ og god måte, så har man ikke noe å bli irritert for, og iallefall ikke hvis man ikke har noe å skjemmes over (som du). :) da bør man bare bli takknemlig for at folk våger å bry seg. For alle kan jo ta feil. Er selvsagt noe annet hvis man regelrett blir utskjelt da.
Enig med deg

Men tenk på alt som kunne vært anneredes i oppveksten din dersom folk hadde brydd seg, blanda seg? Kriger blir ikke skapt av kjærlighet til sin neste.
Sier ikke det er ditt ansvar hvordan foreldre behandler barna sine, men det er alles ansvar å si ifra når ting ikke er greit. Kanskje foreldrene får seg en vekker selv om det er ting de egentlig vet. Og ja, går en grense, men den er milevis lenger vekke enn å høflig si ifra når folk potensielt skader det mest dyrebare de har.
Syns det er helt merkelig å i det hele tatt diskutere på dette. Syns igrunnen det er ganske trist. Vil sende deg en god virtuell klem!
Altså eg var bare takknemlige for eg blei adoptert til Norge og eg tenker mange ganger at eg hadde hatt det bedre hjemme med volden en å være i bv og bli kasta ut og inn over alt... Folk spurte meg hvordan eg hadde det hjemme og eg sa at det har det ikke noe med.. Noen synest eg var frekk når eg svarte det men eg synes ikke noe om at de trudde de kunne blade seg inn i en situasjon de egentlig viste lite om pga eg hadde det fint i mine øyner... Er jo enige at man kan si ifra og på en høflig måte og la det ligge etter på. Eg sier sjelden ting til folk pga eg rett og slett føler det ikke er min sak og tenker at folk gjør forskjelligt. Eg gjør helt sikker noe som folk reagerer på, har ikke hørt noe enda men føler at vi lever i en tid der alt skal kritiseres

Husk at det kan være tøft å høre fra en fremmed at "det du gjør nå kan skade barnet ditt" mange går i forsvar og vi har alle forskjellige måter å reagere på... Så syns heller ikke vi skal tenke det værste om de som faktisk reagerer med sinne.

Ja men det er jo akkurat der problemet ligger, at vi skal være så sårbare at vi ikke kan håndtere konstruktiv kritikk.
Hvis ungen min var på vei til å ete et bær funnet på en busk jeg ikke tenkte var noe farlig, for deretter at en fremmed kommer å forteller meg at det bæret er veldig giftig og potensielt dødelig, hadde ikke jeg sagt at 'du har ikke noe med hva jeg lar ungen min ete eller ikke, tror du ikke jeg kan passe på mitt eget barn eller?'.
Vi takler ikke å få konstruktiv kritikk av fremmede, hever et øyenbryn om de smiler til oss og blir skeptiske når de tilbyr hjelp.

Tenker det er en fin linje på dette som kan være lett å tråkke over, jeg syns vi skal bry oss og jeg syms vi skal si ifra, men jeg mener også at vi burde ta oss 2 sekunder ekstra for å se om det vi ser faktisk er slik det er ut. Jeg har tidligere fortalt her inne at jeg ved 2(!) anledninger hat blitt angrepet på "gata" for å ha teppe over deler av vogna... Jeg hadde da kalesjen helt åpen bak så luft var det ikke mangel på. Denne personen måtte gi en ganske så pinlig unnskyldning for ikke å ha sett godt nok. Hu fikk også noen gloser av meg om folkeskikk. Så ting er ikke alltid slik de ser ut, vi kan ikke vite hvorfor folk gjør som de gjør og så lenge det ikke er snakk om å bryte loven så er det faktisk lov å tenke seg om. Jeg kan også fortelle at jeg snudde min eldste ganske tidlig i bilen, med GODE grunner. Og skulle noen pekt med fingeren til meg og fortalt at jeg lekte med mitt barns liv uten å vite hvorfor, ja da hadde jeg blitt rimelig forbanna. Så si ifra, men bruk hue...
Enig. Man må sjekke litt og ikke tenke det verste, før man kritiserer. Og snakke høffelig. Men jeg er enig med orly og CecilieR om at hvis man blir kontaktet på et OK måte så må man være høffelig tilbake og skjønne det er godt ment og ikke ta det som angrep.

Men i det innlegget du quotet mener jeg type SER at foreldre gjør helt klare ting som å slå el og allikevel ikke sier i fra. Altså virkelig ikke bryr seg. Om annet enn å baksnakke om det.

Last edited:
Back
Topp