Har vi blitt selvgode hønemødre?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Jeg er enig med deg, å sinifra blr vi gjøre, men på en høflig måte og vi bør ha respekt for at alle har forskjellige måter å reagere på. Vi bør også ha i bakhodet at det å si ifra er faktisk det vi kan og har lov til å gjøre, å dra det lenger, som feks å henge ut etc er faktisk ulovlig i noen tilfeller. Og jeg er rimelig sikker på det ikke kommer mye godt ut av det.

Det eneste eksemplet jeg kan huske å ha sett er det med ei barnevogn med teppe over, hvor ei hadde prøvd å forklare en far at det var farlig, og hun hadde fått lov av ham til å ta bilde og dele på nett. Syns jo ikke det er uthenging heller, men vet ikke om dere andre har sett andre ting.

Det eneste eksemplet jeg kan huske å ha sett er det med ei barnevogn med teppe over, hvor ei hadde prøvd å forklare en far at det var farlig, og hun hadde fått lov av ham til å ta bilde og dele på nett. Syns jo ikke det er uthenging heller, men vet ikke om dere andre har sett andre ting.

Det tilfellet husker jeg.... Og jeg tenker da hvorfor legge ut innlegget med en negativ tone? som: "se hva denne faren har gjort med vogna, stakkars baby" det inviterer til drittslenging og hat.... Hva med en annen vinkel? "Jeg ga en pappan et godt råd i dag, håper han tenker seg om senere og ikke dekker til vognen" det er mer informativt og inviterer til en finere tone etter min mening.... Er ikke fan av bilder heller, holder faktisk ikke med muntlig godkjenninh for å dele heller så dette innlegget var straffbart....

Det tilfellet husker jeg.... Og jeg tenker da hvorfor legge ut innlegget med en negativ tone? som: "se hva denne faren har gjort med vogna, stakkars baby" det inviterer til drittslenging og hat.... Hva med en annen vinkel? "Jeg ga en pappan et godt råd i dag, håper han tenker seg om senere og ikke dekker til vognen" det er mer informativt og inviterer til en finere tone etter min mening.... Er ikke fan av bilder heller, holder faktisk ikke med muntlig godkjenninh for å dele heller så dette innlegget var straffbart....

Jeg kan ikke huske at det var så frekt vinkler fra hun som la det ut. Men er nok en del i kommentarene, kommentarfelt pleier jeg oftest å unngå, er så mye provoserende... :S

Og det er jo ikke straffbart med en bilde av en vogn? Var ingen personer med på bildet jeg så.

Jeg kan ikke huske at det var så frekt vinkler fra hun som la det ut. Men er nok en del i kommentarene, kommentarfelt pleier jeg oftest å unngå, er så mye provoserende... :S

Og det er jo ikke straffbart med en bilde av en vogn? Var ingen personer med på bildet jeg så.

Men vogna var med. Jeg hadde lett kjent igjen vogna om den hadde tilhørt noen jeg kjenner ;)

Og noen lurer på hvorfor det blir mer og mer mobbing? Rare greier :p
Ja, jeg blir SÅ slapp. Svaret er jo åpenlyst.
Og det blir jo bare verre. Nå har man jo mobberen med seg hjem også, via Internett. Og foreldrene til de nett-trolla der sitter å slenger drit i en random debatt i et kommentarfelt, så de følger jo ikke med :rolleyes:

Men vogna var med. Jeg hadde lett kjent igjen vogna om den hadde tilhørt noen jeg kjenner ;)

Tror ikke personvern gjelder likevel. Er bilder med ansikter det gjelder på. Og muntlige avtaler er gjeldende. Men uansett, var ikke min vogn på bildet og ikke jeg som la ut, så påvirker ikke meg samme hva. Reagerte i alle fall ikke på innlegget i det hele tatt.

Tror ikke personvern gjelder likevel. Er bilder med ansikter det gjelder på. Og muntlige avtaler er gjeldende. Men uansett, var ikke min vogn på bildet og ikke jeg som la ut, så påvirker ikke meg samme hva. Reagerte i alle fall ikke på innlegget i det hele tatt.

Neinei... Ikke alle som gjør det ;) har sett mange slike innlegg i det siste desverre... Spess på grupper osv

Men er det DIN sak? Om setet er godkjent fremovervendt fra den vekten/alderen, hvorfor skal du legge ut på facebook osv? Hva får du ut av det? Annet en kvalme og drittslenging?
Veel...han er en god kompis,og vi har en god tone. Jeg kunne glatt lagt ut en link til han på Facebook om sikring o.l . Gjorde det forøvrig på privat melding og han tok det med et smil. Da har jeg ihvertfall min samvittighet i orden om noe skulle skje. Føler ikke det er å lage kvalme. En annen ting er å komme med pekefingeren og være en besserwisser! Jeg opplyste på en hyggelig måte, fordi jeg er glad i han og barnet!

Synes ingen ting om å skulle angripe eller henge ut folk for feil. Da mi eldste var liten baby ante jeg ikke at det var farlig å dekke for vogna, hadde ikke lest noe om det eller blitt fortalt. Eneste jeg tenkte på var at jenta mi allerede var blitt solbrent en gang og var ekstremt sensitiv ovenfor sola, og når vi da måtte ut der det var sol, dekte jeg til så godt jeg kunne uten å sperre hele åpningen.
En dag kom det en annen mamma som satte seg ned med oss på benken der vi satt med sovende baby i vogn og fortalte oss hvor farlig det kunne være å dekke for slik. Ikke noe mer enn det, ikke uthenging eller utskjelling. Kalte oss ikke uansvarlige foreldre som aldri skulle fått barn, og det setter jeg stor pris på idag :)

Burde være lov å si ifra når man ser noe som ikke er ideelt. Kanskje får man en historie som rettferdiggjør handlingene eller opplyser en som ikke visste bedre, men å bare komme med en konklusjon uten å vite for deretter å skjelle ut foran personen selv eller faktisk hele internett for den saks skyld synes jeg grenser til forkastelig..

Veel...han er en god kompis,og vi har en god tone. Jeg kunne glatt lagt ut en link til han på Facebook om sikring o.l . Gjorde det forøvrig på privat melding og han tok det med et smil. Da har jeg ihvertfall min samvittighet i orden om noe skulle skje. Føler ikke det er å lage kvalme. En annen ting er å komme med pekefingeren og være en besserwisser! Jeg opplyste på en hyggelig måte, fordi jeg er glad i han og barnet!

Da skjønner jeg ;)

Jeg tenker at man må kunne si fra på en saklig måte hvis man ser ting som kan være farlig eller skadelig for barnet. Hadde da sagt det dirkete til personen, ikke hengt h*n ut offentlig. De aller fleste vil jo det beste for barna sine, så i de fleste tilfeller er det nok snakk om at man ikke vet bedre.

Men ellers legger jeg meg ikke opp i hvordan andre gjør ting.

Helt enig med deg :) er litt for mange fordomsfulle og selvgode høner (og haner) her og der :) ikke mange dagene siden jeg fikk meg en støkk her inne :p

Hvorfor si fra?
Når man vet folk gjør potensielt farlige ting me arna sineså synes jeg man plikter å si fra
Hadde aldri klart å leve mrd meg selv om et barn blir skadet pga foreldres dårlige valg og jeg har visst det uten å si fra
Okei men hvorfor si ifra vist man vet dem vet hva som er bra og ikke? Tenke det er forskjell om man vet om vedkommende vet det eller ikke også er det jo stor forskjell på måten man sier ifra på og hvordan man velger å reagere etterpå når råde er gitt...

Fordi av og til tar folk avgjørelser på vegne av barn som kan få seriøst alvorlige konsekvenser, og da er det alles ansvar. Jeg syns ikke det er greit å tenke hver mann for seg selv, og så kunne sovet fint i min egen seng om et barn ble skadelidende på grunn av noe jeg visste var farlig. Det er ikke slik at man på død og liv må få bestemme alt selv til tross for at man er voksen. Hvis det påvirker barn som ikke selv kan gjøre noe med saken, så begriper jeg ikke hvordan man kan snu ryggen til og tenke at folk må få gjøre som de vil.

Men når det er sagt så betyr ikke det at man trenger å være frekk, det kommer man sjelden langt med.
Nei men vist eg vet at dette er noe vedkommende vet så sover eg godt om natten ;-)

Eg har vennepar som har snudd bil stolen tiligt, Eg vet at dem vet faren om dette og hvorfor skal eg da si ifra? Hva dem velger og gjøre på tross av den kunnskapen dem sitte med er ikke mitt problem.. Hadde eg vist dem ikke viste det ville eg nok si ifra om de var klar over det og velger dem å ikke ta råde nei da er det ikke mitt problem

Nei men vist eg vet at dette er noe vedkommende vet så sover eg godt om natten ;-)
Nattesøvnen kan vel fort bli dårlig når man opplever at er barn dør/får alvorlige skader pga foreldrenes valg ;)

Eg har vennepar som har snudd bil stolen tiligt, Eg vet at dem vet faren om dette og hvorfor skal eg da si ifra? Hva dem velger og gjøre på tross av den kunnskapen dem sitte med er ikke mitt problem.. Hadde eg vist dem ikke viste det ville eg nok si ifra om de var klar over det og velger dem å ikke ta råde nei da er det ikke mitt problem
Er litt dette som er problemet med samfunnet idag. Går det ikke direkte ut over en selv, så gir altfor mange blaffen. Var vel i fjor høst det var tvprogram om dette, alt fra at de mobbet en med downs syndrom til at et kjærestepar som krangla offebtlig og viste voldelige tendenser fra mannens side. Alt var jo selvsagt bare skuespill, men det visdte jo ikke de forbipasserende. Og det var nettopp det det var - forbipasserende. Skremmende å se hvor mange som bare så en annen vei. Rett og slett trist. Dette blir litt det samme.
Ser jeg noen med tildekket vogn eller forovervendt sete eller at de forer ungen med honning, så sier jeg ifra. Er ikke mitt valg hva foreldrene gjør, men er allikevel viktig å si ifra i tilfelle foreldrene ikke har innsett alvoret i handlingene. Kanskje de ikke vet at barnet har 5 ganger så stor sjanse for å overleve bakovervendt? Kanskje de ikke vet at kun en dråpe honning er nok for at barnet kan dø? Kanskje de bare vet at det ikke er bra, men ikke vet hvor ille det kan gå?
Er et samfunnsansvar vi alle har å si ifra og å blande oss og bry oss. Tror verden blir et bedre sted om alle tar sitt ansvar. :)

Er litt dette som er problemet med samfunnet idag. Går det ikke direkte ut over en selv, så gir altfor mange blaffen. Var vel i fjor høst det var tvprogram om dette, alt fra at de mobbet en med downs syndrom til at et kjærestepar som krangla offebtlig og viste voldelige tendenser fra mannens side. Alt var jo selvsagt bare skuespill, men det visdte jo ikke de forbipasserende. Og det var nettopp det det var - forbipasserende. Skremmende å se hvor mange som bare så en annen vei. Rett og slett trist. Dette blir litt det samme.
Ser jeg noen med tildekket vogn eller forovervendt sete eller at de forer ungen med honning, så sier jeg ifra. Er ikke mitt valg hva foreldrene gjør, men er allikevel viktig å si ifra i tilfelle foreldrene ikke har innsett alvoret i handlingene. Kanskje de ikke vet at barnet har 5 ganger så stor sjanse for å overleve bakovervendt? Kanskje de ikke vet at kun en dråpe honning er nok for at barnet kan dø? Kanskje de bare vet at det ikke er bra, men ikke vet hvor ille det kan gå?
Er et samfunnsansvar vi alle har å si ifra og å blande oss og bry oss. Tror verden blir et bedre sted om alle tar sitt ansvar. :)
Veldig bra sagt!
Blir helt sjokkert mange ganger over folk som forteller at de har reagert på at foreldre behandler barna sine dårlig, men som sier "det er ikke mitt ansvar". Da er det snakk om alvorlige ting som feks vold. Trist at folk ikke bryr seg mer.

Veldig bra sagt!
Blir helt sjokkert mange ganger over folk som forteller at de har reagert på at foreldre behandler barna sine dårlig, men som sier "det er ikke mitt ansvar". Da er det snakk om alvorlige ting som feks vold. Trist at folk ikke bryr seg mer.

Tenker det er en fin linje på dette som kan være lett å tråkke over, jeg syns vi skal bry oss og jeg syms vi skal si ifra, men jeg mener også at vi burde ta oss 2 sekunder ekstra for å se om det vi ser faktisk er slik det er ut. Jeg har tidligere fortalt her inne at jeg ved 2(!) anledninger hat blitt angrepet på "gata" for å ha teppe over deler av vogna... Jeg hadde da kalesjen helt åpen bak så luft var det ikke mangel på. Denne personen måtte gi en ganske så pinlig unnskyldning for ikke å ha sett godt nok. Hu fikk også noen gloser av meg om folkeskikk. Så ting er ikke alltid slik de ser ut, vi kan ikke vite hvorfor folk gjør som de gjør og så lenge det ikke er snakk om å bryte loven så er det faktisk lov å tenke seg om. Jeg kan også fortelle at jeg snudde min eldste ganske tidlig i bilen, med GODE grunner. Og skulle noen pekt med fingeren til meg og fortalt at jeg lekte med mitt barns liv uten å vite hvorfor, ja da hadde jeg blitt rimelig forbanna. Så si ifra, men bruk hue...

Er helt sant at man må si ifra på en ordentlig måte. Men tenker og at så lenge man faktisk sier ifra på en informativ og god måte, så har man ikke noe å bli irritert for, og iallefall ikke hvis man ikke har noe å skjemmes over (som du). :) da bør man bare bli takknemlig for at folk våger å bry seg. For alle kan jo ta feil. Er selvsagt noe annet hvis man regelrett blir utskjelt da.

Back
Topp