Har ufaglærte folk lov å sette inn kateter?

ORIGINAL: thealita

ORIGINAL: lindaen

ORIGINAL: lille_mjau

det er riktig som du sier.. ufaglærte folk har ikke lov.. fikk beskjed om det da jeg jobba på sykehjem at hvis noen sier "her bare gi disse pillene til den og den pasienten" eller andre medisinske ting så skulle jeg nekte... for det er ikke de som blir straffa, det er jeg..

Men det gjelder jo medisiner! Så lenge man har opplæring kan man sette kateter på seg selv, så jo, ufaglærte skal kunne det de også.. Hvertfall alle de plassene jeg har jobba.. Men medisiner må du ha medisinkurs for å kunne gi, det får du selv om du er ufaglært!

Dette går på rutinene på de enkelte arbeidsstedene. På sykehus er det kun leger/sykepleiere som har lov. Hjelpepleiere med opplæring kan kateterisere damer, dette har de gått bort i fra på den avdelingen jeg jobbet, så nå er det bare sykepleierene som gjør det.

Det å kateterisere menn er det kun sykepleierne som gjør. (Der jeg jobbet.)

Tror det er en del jalla-institusjoner som tillater en masse ting som er uforsvarlig. Uansett når man jobber i helsevesnet er man pliktig å følge Helsepersonelloven, og man bør da sette seg inn i forsvarlighetsparagrafen. Dvs at en masse folk bør slutte å gjøre masse av det de gjør til daglig, de har ikke nok kunnskap og dermed er det ikke forsvarlig praksis. Dette gjelder nok alle yrkesgrupper innen helsevesnet. (Ikke legene da, for de er jo gud [8D])

Har jobbet i både hjemmetjeneste og på sykehjem.. Er omsorgsarbeider selv da, men det er ufaglærte som også gjør det der jeg jobbet, fordi det ikke er nok faglærte.. Menn har jeg aldri kateterisert da, det var det kun sykepleiere som gjør..

ORIGINAL: Pearl

ORIGINAL: hønselovisa!

loven sier at en sykepleier skal sette kvinnekateter med ass fra en hjelpepleier på kvinner, mens på menn som har s formet urinrør, skal lege sette med ass fra sykepleier.
men jeg er hj.pl og setter ofte kvinne katerter,mens ingen ufaglærte skal gjøre dette!

Hvilken lov er det du viser til? Å sette kateter er i utgangspunktet en legejobb, men har uoffisielt blitt delegert videre til sykepleiere. Sykepleiere kan ikke delegere en delegert oppgave videre, det er derfor f.eks hjelpepleiere og assistenter må ha opplæring og godkjenning fra lege for å kunne gi medisiner eller sette kateter.
Vet ikke hvor du jobber siden du tror det er slik, men jeg har satt kateter på maaaaaaaaaaaange menn og jeg er sykepleier. Det ER også slik jeg skrev lenger oppe at assistenter/ufaglærte kan sette kateter så fremst de får god opplæring, føler seg kompetente og får godkjenning fra lege!!
Med rett opplæring kan assistenter/ufaglærte gjøre myyyye!! Har vært borti ufaglærte som har jobbet med brukere som f.eks har hjemmerespirator og er lam fra nakken og ned - de gjør ALT for brukeren - inkludert suging og stell av trakeostomi, tømming av mage, kateterisering, sondemat osv osv....
Om det skulle vært slik du skriver hadde vi trengt maaange flere leger og sykepleiere....... Hvordan skulle man f.eks gjøre det med mannlige pasienter hjemme som trenger engangskateterisering 4 ganger for dag????? Ser ikke akkurat for meg noen lege som rykker ut på sånt.... [;)]

Jeg er omsorgsarbeider og har alene ansvar for en gutt i respirator, med trach, stomi, peg osv.. Men der er det ingen ufaglærte som får lov å være..

ORIGINAL: Trine82

det er foskjell på permanent og engangskateter. Engangskateter er en usteril prosedyre som folk kan gjøre selv hjemme, så det er vel greit. MEN permanent kateter er noe heeelt annet, det kan umulig være lov, da det er en steril prosedyre som ikke bare krever opplæring men god kunnskap om hva som skjer om man gjør en feil, infeksjonsfare osv.... blir seriøst skremt om ufaglærte får sette permanent kateter
Usteril prosedyre å sette et kateter inn gjennom urinrøret og inn i blæren?! Håper ikke du jobber som sykepleier? Det er meget viktig at en kateterisering utføres helt sterilt, uansett om man gjør det selv hjemme, eller det blir gjort i institusjon. At noen mener at det ikke er slik vitner om for liten kunnskap, og det er skummelt dersom dette er den gjengse oppfatning. Dette er et bevis på at det trengs kunnskaper for å gjøre sykepleieprosedyrer, og slikt skal ikke en assistent settes til.

det er foskjell på permanent og engangskateter. Engangskateter er en usteril prosedyre som folk kan gjøre selv hjemme, så det er vel greit. MEN permanent kateter er noe heeelt annet, det kan umulig være lov, da det er en steril prosedyre som ikke bare krever opplæring men god kunnskap om hva som skjer om man gjør en feil, infeksjonsfare osv.... blir seriøst skremt om ufaglærte får sette permanent kateter

Det samme tenkte jeg!

ORIGINAL: Snart bestemor!

Usteril prosedyre å sette et kateter inn gjennom urinrøret og inn i blæren?! Håper ikke du jobber som sykepleier? Det er meget viktig at en kateterisering utføres helt sterilt, uansett om man gjør det selv hjemme, eller det blir gjort i institusjon. At noen mener at det ikke er slik vitner om for liten kunnskap, og det er skummelt dersom dette er den gjengse oppfatning. Dette er et bevis på at det trengs kunnskaper for å gjøre sykepleieprosedyrer, og slikt skal ikke en assistent settes til.

Jeg er utdannet omsorgsarbeider og har vært på inkontinenskurs med spl. som var spesisialisert på dette området. Man behøver ikke være steril når man katetriserer, MEN om man skal sette inn permanent kateter (noe de heeelst ikke ville man gjorde, det var mindre infeksjoner ved katetrisering enn permanent kateter) måtte være sterilt.

Synes synd på mannen til HI, synes han skulle nektet.

nei, nei og atter nei dersom man ikke har fått ekstra opplæring og dispensasjon til å gjøre det av arbeidsplassen

Det er to ulike måter å sette inn kateter på da.. RIK (REN prosedyre) og SIK (STERIL prosedyre).. Ingen som kateteriserer seg hjemme selv, klarer å gjøre det sterilt! Engangskateterisering trenger ikke være sterilt.. Til og med på sykehjemmet, så bruker kan RIK prosedyre, for brukerne har egne bad og det er deres egen bakterieflora som er der.. Som om de skulle vært hjemme..
Men skal man legge inn permanent kateter eller ta kateterprøve og sende til dyrkning, er det jo klart man skal bruke steril prosedyre..

Og å kateterisere kvinner kan hjelpepleiere og andre fagarbeidere få opplæring på.. Mannfolk kan og lære seg å kateterisere seg selv, men har aldri opplevd at andre enn dem selv har gjort det, enn sykepleiere og leger.. Skummelt med forstørra prostata og bøyde urinrør..

Har jobbet som ufaglært både i hjemmetjeneste og på aldershjem, og det var ikke lov for meg å gjøre den type medisinke ting, eller gi noen form for medisiner. Kun stell, omsorg og mat.

De kan får alvorlige problemer om dette blir meldt videre.

De har IKKE lov til å legge inn permanent kateter på damer. Når det gjelder engangs kateter så vet jeg ikke åssen det er med loven, men ufaglærte jeg jobbet med fikk gjøre det dersom de hadde opplæring.

Jeg har gjort det på en elev, og jeg hadde kun fått oppløring av en annen lærer som ikke hadde fått opplæring. Jeg likte det ikke!!

ORIGINAL: Pearl

Ufaglærte kan sette kateter men KUN dersom de har opplæring og godkjenning fra lege.. De skal ha opplæring på hver enkelt pasient om det er flere som blir kateterisert på jevnlig basis. En ufaglært burde IKKE prøve å sette kateter om h*n ikke vet hva h*n gjør - synes nok mannen din burde nektet!!!! Dette burde han også ta opp med ledelsen fordi om det er slik at ufaglærte er forventet å utføre dette så SKAL han ha opplæring!!!! Man kan faktisk påføre pasienten skader om man ikke vet hva man gjør - i tillegg til risikoen for infeksjoner...

Men dette gjelder vel helst menn som egngangskatetriseres om jeg ikke husker helt feil! Blir ikke likt med damer... Men opplæring skal man ha(men ikke nødvendigvis godkjenning av lege)...

Jeg tror nok det er mye rart som foregår rundtom i Norge ja ang. ansvar og oppgaver ja.. Men hos oss vet jeg at hjelpepleiere får opplæring i å kateterisere damer, som kanskje blir rik'a 2-3 ganger om dagen.. Av den grunn at det ikke alltid er sykepleier på jobb på alle avdelingene faktisk..
Men permanent kateter og kateterisering av menn, er det kun sykepleier som skal gjøre..! For det er jo alltid iallefall en sykepleier på jobb på hele huset liksom..

ORIGINAL: FunnyNurse

Jobber du i helsevesenet? Jeg er sykepleier og har jobbet i noen år. Trine82 snakker her om engangskateterisering i hjemmet. Dette er da en, som vi sier på fagspråket, RIK som er en ren prosedyre, ikke steril.
Dersom dette hadde vært gjort på sykehus ville det vært en steril prosedyre. (SIK) Dette pga. større smittefare.

Jeg er helt enig med Trine82 her. Og jeg er MEGET nøye med prosedyrer, og det tror jeg sykepleiere er generelt. Hvis ikke har de ikke noe i helsevesenet å gjøre! 

takk [:)] du forsto hva jeg mente. Og jeg er sykepleier ja , til deg som lurte på det, det er derfor jeg kan uttale meg om dette [;)]

NEI NEI NEI!!!!! Ufaglærte (pleieassistenter) har IKKE lov til å sette inn kateter på verken menn eller kvinner. Det er ikke lov uansett!!!!!!! Hjelpepleiere/omsorgsarbeidere kan engangskateterisere KVINNER etter opplæring, men de har ikke lov til å legge inn permanent kateter på hverken menn eller kvinner. Kateterisering av menn skal kun utføres av offentlig godkjente sykepleiere eller leger (selvfølgelig). Dette gjelder uansett om det er snakk om sykehjem, sykehus, omsorgsbolig/annen bolig med hjelp av hjemmesykpleien/ o.l.

Fader jeg blir så forbanna når jeg hører at ufaglærte uten opplæring blir satt til slike oppgaver som de ikke har noen forutsetning til å utføre på en tilfredsstillende måte!! Det er mennesker vi jobber med!!! Men det er viktig at man som ansatt sier NEI når man blir satt til sånne oppgaver! Jeg nektet selv å kateterisere en mann 1 uke før jeg fikk offentlig godkjenning som sykepleier.. Hadde noe skjedd kunne jeg mistet godkjenningen som sykepleier!!! Men mange arbeidsgivere gir blanke faen i om du driter deg ut!!!

ikke f om en ufaglært hadde kommet nær meg med et kateter !!! hjelpes, verste ..

Back
Topp