L
lindaen
Guest
ORIGINAL: thealita
ORIGINAL: lindaen
ORIGINAL: lille_mjau
det er riktig som du sier.. ufaglærte folk har ikke lov.. fikk beskjed om det da jeg jobba på sykehjem at hvis noen sier "her bare gi disse pillene til den og den pasienten" eller andre medisinske ting så skulle jeg nekte... for det er ikke de som blir straffa, det er jeg..
Men det gjelder jo medisiner! Så lenge man har opplæring kan man sette kateter på seg selv, så jo, ufaglærte skal kunne det de også.. Hvertfall alle de plassene jeg har jobba.. Men medisiner må du ha medisinkurs for å kunne gi, det får du selv om du er ufaglært!
Dette går på rutinene på de enkelte arbeidsstedene. På sykehus er det kun leger/sykepleiere som har lov. Hjelpepleiere med opplæring kan kateterisere damer, dette har de gått bort i fra på den avdelingen jeg jobbet, så nå er det bare sykepleierene som gjør det.
Det å kateterisere menn er det kun sykepleierne som gjør. (Der jeg jobbet.)
Tror det er en del jalla-institusjoner som tillater en masse ting som er uforsvarlig. Uansett når man jobber i helsevesnet er man pliktig å følge Helsepersonelloven, og man bør da sette seg inn i forsvarlighetsparagrafen. Dvs at en masse folk bør slutte å gjøre masse av det de gjør til daglig, de har ikke nok kunnskap og dermed er det ikke forsvarlig praksis. Dette gjelder nok alle yrkesgrupper innen helsevesnet. (Ikke legene da, for de er jo gud [8D])
Har jobbet i både hjemmetjeneste og på sykehjem.. Er omsorgsarbeider selv da, men det er ufaglærte som også gjør det der jeg jobbet, fordi det ikke er nok faglærte.. Menn har jeg aldri kateterisert da, det var det kun sykepleiere som gjør..