Har skremt ham :-(

lumina

Gift med forumet
Storebror i huset våknet med et skrik, og var ikke til å roe ned før han fikk sove i storsenga..

Grunn?
Jo, vi leste en bok om en brannbil, og bak var det en faktaside for hva man skal gjøre om det begynner å brenne. Vi har lest den før, og gått igjennom hva man må gjøre hvis røykvarsleren begynner å pipe.. altså at man må gå ut av huset, og vente utenfor! 

Men nå er han kjemperedd for at det skal begynne å brenne :-( Helt hysterisk.. Han sovnet endelig igjen, men i storsenga.. 
I morgen må jeg prate med han og gjøre han trygg på å sove på eget rom igjen..

Forslag til hva jeg kan si? Jeg kan ikke si at det ikke kommer til å begynne å brenne, eller at brann ikke er farlig, for det er løgn.. Men hvordan kan jeg ufarliggjøre det litt, slik at han skal våge å sove alene igjen??

At han ikke har noe å være redd for fordi dere har røykvarslere som sier ifra om det begynner å brenne så dere kommer dere ut og brannmennene får slukket brannen? Har han røykvarsler på rommet sitt? Kanskje om dere drar å kjøper en han kan ha der at det hjelper?

uffda, det er ikke noe moro. tror du bare må være ærlig med han, svare på det han spør om men samtidig fortelle at det er veeeldig skjelden det begynner og brenne, og at det derfor er viktig å huske å skru av ovn og trekke ut stikkontakter, blåse ut lys osv etter bruk. presiser at det nesten aldri skjer, men at det er viktig å vite hva man skal gjøre OM det skjer..

glemte noe:
og at brannvarsleren vil si i fra om det begynner å brenne slik at dere kan komme dere ut av huset slik at brannfolkene kan komme å slukke brannen. gjerne vis han hvordan brannalarmen fungerer og vis han hvor de er i huset/leiligheta

Vi har seriekoblede røykvarslere på alle soverom, og i stua..

Vi får ta en runde, der jeg viser alle brannvarslerene og forklarer.. Og fortelle at de hjelper oss med å varsle om det begynner å brenne..

Han spurte ikke så mye, bare gråt og var redd for brannen og ville sove i min seng. Men kanskje han spør mer i morgen.. Det passer kanskje godt å snakke om hvaman kan gjøre for å forebygge brann. Vi bruker aldri stearinlys da..

Du kan jo si noe om at "brann er veeeeeeeeeeldig sjeldent og så lenge som mamma har levd så har hun aaaldri opplevd brann". Du kan jo også si noe om at brann kan forebygges og dette er mamma veldig flink på.

sover han i grinseng eller i vanlig seng?
Det derre kan gjøre er jo evt å ta en tur på brannstasjonen å prate med de, evt at du forteller at derre er i nærheten og at derre er der for å beskytte ham hvis det skulle skje

Back
Topp