Har sjefen lov til dette?

Suvana

Forelsket i forumet
I dag opplevde jeg noe uhyggelig på jobb som jeg lurer på om er lovlig.
Er 100% fast ansatt i jobben min, som jeg har vært ansatt i 2,5 år. Har siden jul dessverre vært for det meste fullt sykemeldt (litt av og på) og har nå sykemelding som varer ut til og med 8. mars.

Men mitt mål har vært at etter det så SKAL jeg tilbake på jobb, koste hva det koste vil....om så bare en liten prosentandel i det minste, for å få sysselsatt meg litt i alle fall. Det har tatt sånn på for meg å gå hjemme så lenge, at det er rett og slett ikke sunt. Spesielt psykisk, da jeg trenger LITT sosialisering gjennom jobb i hvert fall.. Dette med å dra tilbake gradert har også legen min også tatt opp flere ganger nå, så tror hun tenker litt som meg at det er på tide.

MEN i dag når jeg dro innom jobb for å se om den nye vaktlisten for mars måned er kommet opp, fikk jeg liksom litt sjokk. Ikke bare er jeg IKKE satt opp på en eneste vakt etter sykemeldingen min skal være over, men mitt navn er rett og slett blitt fjernet fra hele vaktlista! Selv de som brukte å jobbe her for evigheter siden, og som bare jobber typ 1 liten ekstravakt i året maks står enda oppført med navnet sitt på listen - men jeg er altså totalt fjernet. Som om jeg har blitt kvittet med. Sjefen har ansatt to nye som har tatt min plass på vaktlisten, og de er begge oppført på massevis av vakter ut hele mars måneden (altså vakter som normalt sett jeg ville jobbet).

Er dette lov??? Hva skjer om jeg liksom plutselig skulle være så frisk at jeg kan begynne å jobbe delvis eller i "verste" fall fullt etter 8 mars, når alle vaktene nå allerede er blitt gitt ut til andre for hele måneden?? Hun kan jo ikke bare ta fra de andre vakter som de er ført opp fast på. Jeg kjenner også sjefen såppas godt at jeg VET med sikkerhet at hun ikke tenker at hun skal være så snill at hun kommer til å betale dobbelt opp ved å la meg på topp sammen med noen andre. Jeg regner altså sterkt med at hun tenker at jeg skal være sykemeldt ut svangerskapet mitt, også har hun enkelt og greit kvittet seg med problemet ved å bare fjerne meg derfra. Men hun har ikke nevnt et jævla ord for meg eller snakket med meg om dette, ei sport meg om jeg tror at å komme tilbale til jobb er uaktuelt. Så jeg skjønner ingenting.

Må innrømme at det stakk skikkelig innvendig når jeg kom over dette på jobb, ble veldig lei meg, og jeg følte meg overhodet ikke velkommen der mer i grunn... Sjefen er borte en ukes tid på grunn av sykdom, så fikk ikke prate med henne. Kvier meg uansett til å ta dette opp med henne da hun har kjeftet og kranglet med meg for langt mindre tidligere.

Hva tenker dere? Hva ville dere gjort?
Ikke er jeg organisert heller..

Last edited:
Kan ikke ansette noen i et vikariat for deg lengre enn sykemeldingen din er, det er ikke lov.
Vet ikke hva du og sjefen din har snakket om eller hvilke signaler du har gitt på om du kommer tilbake/ ikke tilbake.
Men ville nok tatt en oppklarings samtale der du lufter tankene om å komme tilbake gradert etter 8 mars..

Spør hva hun tenker, si hva du tenker og så kommer dere til enighet som regel:-) Sjefen har sikkert tenkt at du ikke kommer tilbake, de har lett for å falle i den "fellen".

Sjefen min sa selv i dag at hun "regnet med at jeg ble sykemeldt fult"...
Får no se på det, sa jeg...

I dag opplevde jeg noe uhyggelig på jobb som jeg lurer på om er lovlig.
Er 100% fast ansatt i jobben min, som jeg har vært ansatt i 2,5 år. Har siden jul dessverre vært for det meste fullt sykemeldt (litt av og på) og har nå sykemelding som varer ut til og med 8. mars.

Men mitt mål har vært at etter det så SKAL jeg tilbake på jobb, koste hva det koste vil....om så bare en liten prosentandel i det minste, for å få sysselsatt meg litt i alle fall. Det har tatt sånn på for meg å gå hjemme så lenge, at det er rett og slett ikke sunt. Spesielt psykisk, da jeg trenger LITT sosialisering gjennom jobb i hvert fall.. Dette med å dra tilbake gradert har også legen min også tatt opp flere ganger nå, så tror hun tenker litt som meg at det er på tide.

MEN i dag når jeg dro innom jobb for å se om den nye vaktlisten for mars måned er kommet opp, fikk jeg liksom litt sjokk. Ikke bare er jeg IKKE satt opp på en eneste vakt etter sykemeldingen min skal være over, men mitt navn er rett og slett blitt fjernet fra hele vaktlista! Selv de som brukte å jobbe her for evigheter siden, og som bare jobber typ 1 liten ekstravakt i året maks står enda oppført med navnet sitt på listen - men jeg er altså totalt fjernet. Som om jeg har blitt kvittet med. Sjefen har ansatt to nye som har tatt min plass på vaktlisten, og de er begge oppført på massevis av vakter ut hele måneden (altså vakter som normalt sett jeg ville jobbet).

Er dette lov??? Hva skjer om jeg liksom plutselig skulle være så frisk at jeg kan begynne å jobbe delvis eller i "verste" fall fullt etter 8 mars, når alle vaktene nå allerede er blitt gitt ut til andre for hele måneden?? Hun kan jo ikke bare ta fra de andre vakter som de er ført opp fast på. Jeg kjenner også sjefen såppas godt at jeg VET med sikkerhet at hun ikke tenker at hun skal være så snill at hun kommer til å betale dobbelt opp ved å la meg på topp sammen med noen andre. Jeg regner altså sterkt med at hun tenker at jeg skal være sykemeldt ut svangerskapet mitt, også har hun enkelt og greit kvittet seg med problemet ved å bare fjerne meg derfra. Men hun har ikke nevnt et jævla ord for meg eller snakket med meg om dette, ei sport meg om jeg tror at å komme tilbale til jobb er uaktuelt. Så jeg skjønner ingenting.

Må innrømme at det stakk skikkelig innvendig når jeg kom over dette på jobb, ble veldig lei meg, og jeg følte meg overhodet ikke velkommen der mer i grunn... Sjefen er borte en ukes tid på grunn av sykdom, så fikk ikke prate med henne. Kvier meg uansett til å ta dette opp med henne da hun har kjeftet og kranglet med meg for langt mindre tidligere.

Hva tenker dere? Hva ville dere gjort?
Ikke er jeg organisert heller..

Nei uff!! Det der var ikke noe hyggelig å komme tilbake til i det hele tatt! :(. Så kjip sjef! Men disse ekstravaktene kan vel bare miste vaktene sine om du sku komme tilbake da kanskje? Dårlig gjort uansett å sette dem opp og evt gi dem til deg igjen. Hmm. Har hun sagt noe om at du må kanskje ta litt opplæring på nytt? Det har jeg fått beskjed om , og kjente den svei litt. Men skjønner jo, ettersom jeg har vært borte siden starten av nov.. 4 mnd sykemeld asså.. men synes ikke det går an å fjerne deg sånn.

Kanskje bra hun ikke var der i dag.. for du hadde kanskje ikke klart å holde hodet så kaldt og gjort opp litt tanker før du snakker med henne? Jeg er hvertfall sånn, i sånne tilfeller at jeg har godt av å roe meg litt ned, gå igjennom ting og prøve å finne ut hvordan jeg kan si ting for å virke mer sikker og stødig i min sak.. enn om jeg hadde tatt en prat med sjef da slikt akkurat hadde skjedd og jeg hadde vært fly forbanna og lei meg og pluss alle disse hormonene..

Fint du vil ut jobb da! Du burde ha mer kred for det..

Blir du friskmeldt (100% eller gradert) har du rett til å jobbe i den prosenten. Din sjefs problem om hun har delt ut dine vakter uten å avklare med deg hva som vil skje fremover.

Hva hun evt gjør med de to andre som har fått dine vakter er vanskelig å spekulere i siden vi ikke vet hva slags avtale de har seg imellom. Worst case må sjefen faktisk lønne dere for samme vakt og få merkostnader ved dette.

Her synes det jo som det ikke har vært god nok dialog mellom dere. Jeg skjønner begge parter, det er jo ikke helt unaturlig å anta at du vil bli videre sykmeldt. Likevel er det håpløst at hun ikke snakker med deg når planen skal lages, nettopp for å danne seg et bilde av hvordan den vil se ut. Leit at du opplever å bli eliminert og da også må være den som rydder opp her. Dårlig ledelse!

Håper det løser seg for deg :)

Last edited:
Back
Topp