Har sjef lov å sitte ansatt opp for jobb i julen uten å spørre?

Milloo

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
God kveld <3 jeg har en jobb der jeg kunn har 13% fast som er da hver tredje helg. Men får års turnus hver desember der jeg gjerne får ekstra. På denne års turnusen så hadde jeg kunn ett ønske å det var fri i julen. Men fikk utlevert turnusen no på mandag denne uken og da jobber jeg sent lille julaften, skal jobbe 1 og 2 andre juledag, nyttårsaften og 1 nyttårsdag. Jeg føler at det ikke er lov å sitte meg opp uten å spørre når jeg ikke har fast utenom helg? For syns det er veldig kjedelig i å med at vi har bestilt tur vekk å gikk ut fra jeg skulle få fri så to uker før jul får jeg turnus der det står jeg skal jobbe :p
Noen som vet ? :)
 
Du har forøvrig krav på turnus 4 uker før den trer i kraft og godkjennes av tillitsvalgt:) hos oss har vi også en uke tidligere for å kunne gi tilbakemeldinger
 
Sjefen din har lov til det hvis det opprinnelig er din arbeidsdag. Han/hun har vel også lov til å sette deg opp på ekstra hvis du har ønsket det, men slik jeg skjønner har du gitt uttrykk for at du ikke ønsker å jobbe julen. Veldig rart at han/hun setter deg opp da. Selvom det nå en gang er slik at noen må jobbe og byrden må fordeles. Men må si at den turnusen kom lovlig sent. Arbeidsmiljøloven sier tydelig noe om hvor tidlig man kan få utlevert en grunnturnus, men ikke hjelpeplan o.l som man ofte kaller juleturnuser, sommerturnuser osv. Hos oss operere vi allikevel med minimum fire uker for alle planer - det for at det skal være så forutsigbart som mulig for alle og enhver. Denne ordningen er det de tillitsvalgte som har jobbet frem hos oss. Men i følge lover er det to uker før den skal tre i kraft og fikk du den i går er den som vidt innenfor på et vis, men vil tror at turnusen starter den 23.12 og da her han/hun ikke innenfor. Regelen er beskrevet i arbeidsmiljøloven kap 10-3. Men alle planer skal drøftes med tillitsvalgte med mindre noe annet fremkommer i tariffavtalen.
Som jeg skriver over ville tillitsvalgte hos oss aldri gått med på at en juleturnus leveres ut 13 desember.
 
Siden du kun har fast hver tredje helg, så har han ikke lov til å sette deg opp på de dagene som er oppsatt da de kommer på ukedager. Men du må vell nesten bare ta det opp med tillitsvalgte og eller sjefen. Og da gjerne ta med kontrakten din, og ta med at du har bedt om fri om du har dette skriftlig. For alle vakter utenom fast skal jo godkjennes av de som skal jobbe
 
Har du en tillitsvalgt du kan spørre?
 
Back
Topp