Har såå lyst på!

Jeg også! Jeg tror jeg holder på å bli sprø av å ikke kunne spise det! Her en dag kunne jeg plutselig lukte fårepølse selv om vi ikke har det i huset. :P

Sent from my iPhone using BV Forum

Jordmora mi sa at jeg kunne be legen krysse av for toxoplasmose på blodprøvene.. har jeg antistoffene kan jeg trygt spise spekemat, blodig biff osv.. noen som har gjort det?

Jordmora mi sa at jeg kunne be legen krysse av for toxoplasmose på blodprøvene.. har jeg antistoffene kan jeg trygt spise spekemat, blodig biff osv.. noen som har gjort det?

Det anbefales ihvertfall ikke å spise spekemat, da du fremdeles kan få listeria.

På matportalen står dette:
"Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt."

Listeria kan jo også finnes i dårlig varmebehandlet mat, så jeg tar ihvertfall ingen sjanse selv om jeg har hatt toxoplasma tidligere før jeg evt.har spurt legen ☺️

Last edited:
Takk for tips.. da tar jeg ikke sjansen

Du er ikke beskyttet mot listeria. Så ville hørt med jordmor/lege først :)

Jeg fikk tatt prøve for toxoplasmose og har hatt det en gang før så trenger ikke å være like forsiktig med tanke på det, men må jo fremdeles være forsiktig med tanke på listerria. Jeg har fått beskjed av både jordmor og lege at salami kan man spise dersom det er lenge til det går ut på dato. Og spekemat er også greit om det fryses først og så tines. Skinke kan spises varmt, så det er mange muligheter for å spise det man vil hvis man er litt forsiktig :)

Ja jeg har også forstått det slik at hvis man fryser maten eller varmebehandler den først så er det greit. Jeg har salami i frysern. det tiner fort når man tar opp det man trenger til brødskiva :)

Ups!! Jeg har spist myyyye salami de siste ukene. Hadde dilla sist gang også. Jaja da får jeg vel gå over til leverpostei med sylteagurk da. Men en ting, kan man spise pizza med spekeskinke? Jeg pleier å lage pizza med rømme, rødløk ost og spekeskinke inn i ovnen i tja 10-15 mkn

Det litt artige er jo at denne listen varierer litt fra land til land. Skulle tro at de samme farene var der, uavhengig av hvilket land man bor i. I Tyskland f.eks anbefales ikke egg..

Men salami på ostesmørbrød, eller i omelett, - er det trygt? Da kan jeg jo dempe salamilysten pittelitt ;)

Men salami på ostesmørbrød, eller i omelett, - er det trygt? Da kan jeg jo dempe salamilysten pittelitt ;)

Så lenge det er gjennomvarmt ser ikke jeg no problem i det i alle fall.. men satser på ferskt pålegg likevel da :-) har spist pepperoni på pizza iaf

Det litt artige er jo at denne listen varierer litt fra land til land. Skulle tro at de samme farene var der, uavhengig av hvilket land man bor i. I Tyskland f.eks anbefales ikke egg..

Jeg er enig i at det er litt rart - men slik er det jo med alt! Jeg forholder meg til norske rettningslinjer.. når det er sagt er det nok litt ulike bakteriefloraer i ulike land - kan jo være f.eks strengere restriksjoner her i norge som gjør at vi kan spise egg her.. og f.eks. at toxoplasmose er mer utbredt i andre land slik at alle har antistoffene..

Skal fint klare å holde meg unna slikt i noen få måneder av mitt liv :) selv om salami er nydelig godt!

Toxoplasmose er drepes ved frysing.
Har enda ikke hørt om listeria i spekemat, men dog masse andre matvarer. Feks siste var salatkylling. Var skrevet et innlegg om at listeria ikke var veldig glad i saltholdige matvarer.

Back
Topp