Har noen overført embryo?

alenemamma01

Flørter med forumet
Heihei! Jeg har 1 år med prøving bak meg, hvorav 8 IUI forsøk (ble gravid på nr 4, men mistet i MA i uke 12) og 1 egguttak. Alt har foregått på Medicus i Bergen, og det er ikke før etter MAen at jeg har blitt henvist videre til Ullevål for videre behandling der. MEN... nå har det seg slik at jeg har 3 embryo på frys hos Medicus, og jeg vil jo bruke disse... Men det vil koste meg 90.000 for å fullføre forsøk hos Medicus vs. egenandelen på Ullevål. Donorkøen er 10mnd hos Ullevål, som begynner først etter første time der (som jeg heller ikke har fått enda, men basert på det jeg vet om de som får time til nå så tipper jeg at jeg får time i juni). Aaalt hadde bare vært så mye lettere, spesielt mentalt om det hadde vært mulig å overføre embryoene...

Er det noen som har overført embryo (med donor) fra privat til offentlig før? Vet at det er en kostnad på det, men den er så betydelig mye mindre enn de 90.000...

Vi sjekket ut mulighetene for å overføre embryo, men da fra offentlig til privat. Det var mulig, kosta rundt 20 K. Måtte komme et spesialbud fra Danmark for å frakte embryoene gjennom byen her :wacky: Dette var vel tidlig i 2022, så det kan hende ting er annerledes nå..

Men den private klinikken gikk med på det bare fordi alle de som jobba der kom fra den offentlige klinikken, så de «stolte på» embryoene. Det var ikke så mange som var interessert i å sette inn andres embryoer. I tillegg er det en risiko med å flytte embryoene.

Vi søkte om det og ble da kontaktet av den offentlige klinikken, som ba oss pent om å ikke gjøre det. Vi endte opp med å ikke gjøre det, så min erfaring her er ikke all verden.

Men du kan jo begynne med å snakke med Ullevål om dette er noe de gjør i det hele tatt, og hva som må til for at det skal skje :)

Heihei! Jeg har 1 år med prøving bak meg, hvorav 8 IUI forsøk (ble gravid på nr 4, men mistet i MA i uke 12) og 1 egguttak. Alt har foregått på Medicus i Bergen, og det er ikke før etter MAen at jeg har blitt henvist videre til Ullevål for videre behandling der. MEN... nå har det seg slik at jeg har 3 embryo på frys hos Medicus, og jeg vil jo bruke disse... Men det vil koste meg 90.000 for å fullføre forsøk hos Medicus vs. egenandelen på Ullevål. Donorkøen er 10mnd hos Ullevål, som begynner først etter første time der (som jeg heller ikke har fått enda, men basert på det jeg vet om de som får time til nå så tipper jeg at jeg får time i juni). Aaalt hadde bare vært så mye lettere, spesielt mentalt om det hadde vært mulig å overføre embryoene...

Er det noen som har overført embryo (med donor) fra privat til offentlig før? Vet at det er en kostnad på det, men den er så betydelig mye mindre enn de 90.000...

Hei! :flower
Jeg leste innlegget ditt og følte virkelig med deg. Den ventetiden i det offentlige kan føles uendelig lang når man står midt i det, spesielt etter alt du allerede har vært gjennom hos Medicus.

Jeg har undersøkt litt rundt det samme selv, da jeg har 9 egg på frys hos Klinikk Hausken og skal over i det offentlige. Slik jeg har forstått det, er det dessverre svært vanskelig (og ofte ikke mulig) å overføre embryoer fra private klinikker til det offentlige. Det offentlige prioriterer som regel egne forsøk fra bunnen av. Det er likevel en fantastisk trygghet å ha de tre embryoene liggende hos Medicus som en "plan B" eller til senere bruk, selv om kostnaden er høy.

Det jeg derimot har et veldig konkret tips om, er ventetiden!

Jeg ble også først henvist til Ullevål (OUS) og fikk beskjed om 9 måneders ventetid på donor, som totalt ville blitt rundt 13 måneder før oppstart. Jeg valgte derfor å sjekke med St. Olavs i Trondheim, og det har jeg ikke angret på:
  • Min tidslinje: Henvisning i januar -> Legetime i februar -> Sykepleiersamtale i mars -> Kan melde mens for oppstart allerede i midten av mai!
  • Ventetid: De forespeilet ca. 6 måneder fra henvisning til oppstart, noe som har stemt veldig bra.

Hvis du ikke er 100 % låst til Ullevål, vil jeg virkelig anbefale å be om overflytting av henvisningen til St. Olavs. Det kan spare deg for mange måneder med venting og mental belastning. Du har rett til å velge behandlingssted selv!

Masse lykke til videre med prosessen – jeg heier på deg! :Heartpink

Back
Topp