har noen operert mandler som voksne?

marit81

Glad i forumet
var hos legen i dag, og fikk beskjed om at mandlene skal fjernes..
fikk beskjed om at eg blei innlagt i 3 dager, og at bivirkningene etterpå varierte..

er det noen av dere som har vært gjennom det?

er spent på koss ungene takle begge foreldrene på sykehus, og så håpe eg ikke at de tenke det værste..

Jeg har gjort det, og det er noe av det værste jeg har gjort.. Var skrekkelig vondt, også fikk jeg styrtblødninger etterpå og måtte opereres en gang til. Men jeg har vært mye mindre syk etter mandlene ble tatt, så er glad for det nå da :-)

Jeg har gjort det. Gjorde det i september i fjor. Jeg ble lagt inn på morgenen, operert og måtte bare ligge over natta så fikk jeg komme hjem. Smertene kom for fult på dag 3, og det var vondt. Jeg tar heller 8 keisersnitt og 40 slankeoperasjoner til før jeg gjør det der igjen. emoticon
Men når det er gjort så er det gjort. Jeg klarte å spise litt barnemat på glass 3 uker etter operasjonen. Jeeeeej.

Jeg har og fjernet mandler i voksen alder, og det var ikke så veldig behagelig når det stod på, men jeg angrer ikke et sekund på det nå i etterkant. Jeg fikk betennelse i operasjonssårene etter noen få dager, og måtte legges inn på sykehus etterpå. Lå inne i en uke med antibiotika rett i blodet. Var sykemeldt i 4 eller 5 uker etterpå.
Har ikke vært syk en eneste dag etterpå, og det nå 5 år siden jeg tok de.

Ja jeg har gjort det, var dagkirurgi så jeg dro hjem noen timer etterpå bare..noe av det jævligste jeg har gjort ja, ville aldri gjort det igjen..bet meg også i tunga når de tok ut slangen i halsen og dermed fikk jeg virusinfeksjon i tunga i tillegg..

jeg har gjort det
Hos meg ble det tatt akutt så jeg var alt innlagt på sykehuse pga så store madnler at det stengte luftveiene, så husker ikke så mye av det siden jeg lå på intensiven i 7 dager så over på avdeling i noen dager før jeg ble utskrevet

Jeg tok mandlene i full narkose som voksen, så for meg var det igrunnen helt greit å ta dem. Fikk jo ikke med meg noe...Men jeg grudde meg sånn på forhånd at det kunne nesten ikke gått verre enn det jeg fryktet..emoticon  Hadde jo fryktelig vondt etterpå men overlevde det også. Spiste mye is og yoghurt, og hadde ingen komplikasjoner etterpå. Herlig å slippe så mye halsbetennelse som jeg hadde, så jeg angrer ikke ett sekund på det!

Tok de som ung voksen, snart 19 år sia og husker godt at operasjonen gikk fint og at smertene ikke var så ille som mange hadde fortalt meg. Blir liksom som med fødsler - enkelte har noen skikkelige nightmare-fortellinger.. 

Dette vil sikkert gå bra, også for deg, og du kan glede deg over å være kvitt mye plager og problemer som du sikkert har opplevd med mandlene. 

Lykke til med operasjonen! =)

Jeg har ikke operert de bort selv, men det er planlagt av øre-nese-hals-legen. Jeg må bare få tid først.. Hehe! :p
Det var godt å lese at det ikke bare var utelukkende negative tilbakemeldinger her, og jeg må si at jeg gleder meg til en hverdag som ikke består av halsvondt 80 % av tiden. Da er det verdt de smertene man har i de få ukene. :)

Men et spørsmål til dere som har operert: Er det ikke vanlig å få narkose? Og kan man evt. velge om man vil ha det?

Jeg har tatt de da jeg var 23 år. Da hadde jeg hatt flere halsbetennelser, og den siste ville ikke slippe taket. Jeg var inne en dag for kontroll at alt var greit. Dagen etter møtte jeg tidlig, og ble operert på formiddagen, ble lagt i full narkose. Var flink til å få i meg veske, og fikk dra hjem ved 11-tiden dagen etter. Må jo innrømme at det var vondt å svelge, men det går over, og bedre enn alle de halsbetennelsene jeg hadde.
Jeg hadde ingen komplikasjoner ved operasjonen, og var sykemeldti to uker etterpå.

sambo brant bort mandlene 29 mars...14 dager i HELVETTE! han hadde ALDRI gjort det om han visste hvor vondt det var..han gikk ned 6-7kg...
Klarte ikke spise, fikk så vidt i seg drikke...

stakk sikker minst 50 smertestillende opp i rumpa på de 14 dagene...+ drikkende smertelindring..

Gadd ikke "pakke" det pent inn...det var noe av det værste han hadde opplevd! Og han gjør det ALDRI igjen - om de skulle vokse ut igjen...

MEN! han sover bedre....og har ikke hatt halsbetennelse siden de blei borte...MEN! han raper noe syyykt :/

LYKKE TIL ! :P

(Han brant de bort på en privatklinikk i Bærum...han var våken og selve operasjon tok ca.15 min..reiste hjem igjen med en gang) Luktet brent i laang tid..og ånden var til å svime av for oss rundt :p

takk for alle svarene. merke flertallet her har hatt mye vondt ja, så nå grue eg meg ennå mer,hehe.. men klare eg å ta meg av 3 unger når eg komme hjem, el må eg på jakt etter barnevakt??
syns det greit å vite..
og dere som blødde mye, kor lang tid var det til sykehuset??

her har eg 1 times kjøring, så eg blør vel i hel før eg komme inn?? må kanskje legge meg inn på hotell el kjente som bor nærmare sykehuset dagene etter eg blir utskrevet?

SKAFF BARNEVAKT!!!!
Jeg klarte ikke å ta hånd om meg selv engang etterpå ,langt mindre en unge.
Heldigvis kom mammaen min og passet både meg og ungen.
Har du flaks trenger du ikke barnevakten,har du uflaks trenger du den i lengre tid... Men den første uka er det uansett viktig å ha hjelp!
Min historie vil du ikke høre,men sånn i ettertid (mange år etter.. Så var det jo verdt det!)

marit81 skrev:
takk for alle svarene. merke flertallet her har hatt mye vondt ja, så nå grue eg meg ennå mer,hehe.. men klare eg å ta meg av 3 unger når eg komme hjem, el må eg på jakt etter barnevakt??
syns det greit å vite..
og dere som blødde mye, kor lang tid var det til sykehuset??

her har eg 1 times kjøring, så eg blør vel i hel før eg komme inn?? må kanskje legge meg inn på hotell el kjente som bor nærmare sykehuset dagene etter eg blir utskrevet?

Skaff barnevakt. Du kommer nok til å ha en del vondt, og det er vaskelig å få i seg næring pga det. Så da blir man jo automatisk litt slappere også. Jeg fikk en allergisk reaksjon på smertestillende også når jeg var innlagt, så spydde som en gris etter operasjonen. Siden jeg var så dårlig, så var jeg innlagt ett døgn lenger enn hva som var var vanlig. Reiste hjem og hadde forferdelig vondt og var slapp. Fikk ikke være alene hjemme i starten. Og glad er jeg for det, for begynte å blø igjen og jeg måtte opereres på nytt. Gikk heldigivis bedre etter 2 operasjonen :-) Lykke til! Mange skrekkhistorier her, men vi overlevde alle sammen :-P Det blir forhåpentligvis myyyyyye bedre etterpå :-)

Skaff deg barnevakt!! tviler på at du kommer til å orka å ta deg av barn etter mandeloperasjon! Sambo levde i sin egen verden når han var ferdig...orka ingen ting...var ikke ute av leiligheten på 14 dager

Back
Topp