Har noen erfaring med postafen?(kvalmestillende)

Nr.4PåVei

Betatt av forumet
Fikk den av legen. Hvis den ikke hjelper skal jeg prøve afipran. Har tatt første tablett nå og ligger å venter på effekt:meh:

Jeg vurderer å prøve Postafen, etter å ha lest på Tryggmammamedisin. Men er litt usikker på om jeg er kvalm «nok» til å ta den, ettersom jeg ikke kaster opp (ennå). Alle fra legemiddelverket osv sier jo «hvis det er absolutt nødvendig», og det gjør meg litt stressa. Men jeg vil helst høre på tryggmammamedisin.

Man har forsket mye på bruk av postafen i svangerskapet uten å finne noe som tyder på at det er fosterskadelig. Føler du deg virkelig hemmet av kvalmen tenker jeg det er greit å forsøke. Grunnen til at man er litt forsiktig i anbefalingen på trygg mammamedisin er at det er et veldig sterkt føre var-prinsipp som gjelder all medisinbruk i svangerskapet. Effekten av postafen er ganske varierende fra person til person, men ofte må man bruke det morgen og kveld i flere dager for å oppnå god effekt - ikke så god som «anfallsmedisin» mao.

Føre var-prinsippet er nok litt vel sterkt pga. Thalidomid-skandalen på 50-tallet, men da hadde man ikke forsket på bruk i svangerskapet i det hele tatt før man startet behandling i stor skala.

Postafen var opprinnelig allergimedisin, og brukes idag hovedsaklig som reisesyketablett. Jeg brukte den masse i forrige svangerskap mot allergiplager, uten at det hjalp nevneverdig mot kvalme. Men den er trygg, og det er en "lavterskel" tablett, første man anbefales å prøve mot kvalmen. Men den har spesielt sterke bivirkninger i form av trøtthet, det e grunnen til at det er varseltrekant på den. Så vær obs i forhold til bilkjøring om du tar den

Postafen var opprinnelig allergimedisin, og brukes idag hovedsaklig som reisesyketablett. Jeg brukte den masse i forrige svangerskap mot allergiplager, uten at det hjalp nevneverdig mot kvalme. Men den er trygg, og det er en "lavterskel" tablett, første man anbefales å prøve mot kvalmen. Men den har spesielt sterke bivirkninger i form av trøtthet, det e grunnen til at det er varseltrekant på den. Så vær obs i forhold til bilkjøring om du tar den
Godt innspill! Røde trekanter og bilkjøring tuller vi ikke med.

Jeg skal til legen ang kvalme, jeg kaster opp alt(samme som sist) sist fikk jeg diagnosen hyperemesis, men denne gangen har jeg fått beskjed at hvis man begynner tidlig så kan man slippe den kvalmen hele svangerskapet. Men jeg kjører bil så hva gjør man når alt har rød trekant orker ikke å vaske opp all maten jeg kaster opp hele tiden er lei allerede en uke inn i kvalmen. Så har pillen funket for noen av dere? Og det står bare forsiktig med bilkjøring, betyr det at man kan kjøre på de??

Jeg skal til legen ang kvalme, jeg kaster opp alt(samme som sist) sist fikk jeg diagnosen hyperemesis, men denne gangen har jeg fått beskjed at hvis man begynner tidlig så kan man slippe den kvalmen hele svangerskapet. Men jeg kjører bil så hva gjør man når alt har rød trekant orker ikke å vaske opp all maten jeg kaster opp hele tiden er lei allerede en uke inn i kvalmen. Så har pillen funket for noen av dere? Og det står bare forsiktig med bilkjøring, betyr det at man kan kjøre på de??
Det er forskjellig hva som funker for hvem, og noen ganger trenger man en kombinasjon av flere piller. Jeg trodde zofran var løsningen denne gangen, men etter noen dager funket den ikke like bra lengre. Jeg har også hyperemesis, men kommer meg ikke ut av sengen, så det med bilkjøring vet jeg dessverre ikke noe om.
Lykke til uansett, ikke noe moro å ha det sånn!

Det er forskjellig hva som funker for hvem, og noen ganger trenger man en kombinasjon av flere piller. Jeg trodde zofran var løsningen denne gangen, men etter noen dager funket den ikke like bra lengre. Jeg har også hyperemesis, men kommer meg ikke ut av sengen, så det med bilkjøring vet jeg dessverre ikke noe om.
Lykke til uansett, ikke noe moro å ha det sånn!
Huff masse god bedring til deg❤️ Jeg har nok ikke kommet til stadiet jeg var sist som du sier liggende. Jeg kommer meg steder, om jeg faster helt(har mange behandlinger jeg må på). Sist ble jeg sengeliggende og sykehusliggende en stund, men håper å ta det tidlig å slippe det så jeg kan fortsatt ha en «normal» hverdag, men vi får se. Masse god bedring til deg❤️

Huff masse god bedring til deg❤️ Jeg har nok ikke kommet til stadiet jeg var sist som du sier liggende. Jeg kommer meg steder, om jeg faster helt(har mange behandlinger jeg må på). Sist ble jeg sengeliggende og sykehusliggende en stund, men håper å ta det tidlig å slippe det så jeg kan fortsatt ha en «normal» hverdag, men vi får se. Masse god bedring til deg❤️
Uff, kjipt når det står på! Jeg ligger på sykehuset nå. Bra det er hjelp å få da <3 Håper du har en flink fastlege som finner noe som funker for deg. God bedring og lykke til :)

Uff, kjipt når det står på! Jeg ligger på sykehuset nå. Bra det er hjelp å få da <3 Håper du har en flink fastlege som finner noe som funker for deg. God bedring og lykke til :)
Huff, regner med at du er lengre på vei enn meg også da, men masse god bedring og håper kvalmen din er snart over❤️

Forsøkt både postafen, afipran, B6 vitamin og sånne reisesykebånd. Synes eneste reisesykearmbåndene fungerte. Ved veldig kvalme tok jeg dem av og på, følte nesten det tok bort toppen av kvalmen. Nå har formen variert veldig og jeg har blitt litt bedre. Men forrige svangerskap fungerte postafen i 14 dager. Men blir helt lammende trøtt av det. Les litt på nett, finnes veldig mye forskjellig du kan prøve og snakk med legen din.

Postafen fungerte ikke, jeg ble bare mer trøtt av det. Har prøvd afipran tidligere ved kvalme, så håper jeg kan få det av legen. Er på ferie nå og her er det veldig langt til apotek, så jeg får vente til neste uke. Nå går det i salte kjeks og lovehearts:yuck:

Jeg tar postafen på kvelden, om det er ille, for da får jeg gjerne sove. Ellers har jeg fått noe som skal være det samme som Afripran, men som heter noe annet. Tryggmammamedisin og legen sier det er greit, men jeg er så redd for bivirkningene. Jeg spyr ikke, men kvalmen slår meg helt ut. Å spise funker kanskje i 1 time, toppen.. Seaband funker ikke. Gruer meg til å starte bilferien om i underkant av 2 uker :sour:

Back
Topp