Har lært noe nytt om babymat idag!

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Snakka med ei helsesøster idag da vi var på helsestasjon i et møte ang et forskningsprosjekt vi er med i.
Da jeg nevnte at Hermine har melkeallergi og ikke får vanlig babygrøt, men grønnsaksmos i stedet (enn så lenge) sa hun at det er viktig at jeg tilsetter jern og fettsyrer i grønnsaksmosene til henne. Dette viste ikke jeg! Hun sa videre at babyer er født med "fulle" jernlagre, som de bruker av de første 6 levemånedene. Etter det er det viktig at man fyller på med jern til de, og derfor burde man bruke brokkoli e.l. i babymaten. Videre sa hun at man burde tilsette olje i grønnsaksmosen, fordi fettsyrene i oljen hjalp tarmen til å ta opp næringsstoffene fra grønnsakene. Dette visste jeg heller ikke! Så nå er jeg igang med prosjekt "bedre" babymat :p :D

Syntes det var såå greit å få vite! Dette er ikke den hs vi vanligvis går til, så er spent på om vår hs vil ta opp temaet på 6 månederskontrollen når vi skal dit! Da skal jeg be om å få henvisning til ernæringsfysiolog slik at vi kan få lære hvordan vi skal sørge for at hun får nok og riktig næring tross melkefritt kosthold! :)
 
Det med å tilsette jern visste jeg, men ikke at man burde ha litt olje i:)
Sa hun noe om hvilken olje man burde bruke?
 
spilte visst ingen rolle, men en nøytral olje egnet seg for litt kresne babyer så den ikke setter smak på maten ;) Jeg brukte vita hjertego' olje idag, den er blanding mellom raps, solsikke og olivenolje :)
 
Det med jernlager var jeg klar over, men det blir ikke tomt slik over natten da, men begynner å dale ved 6 måneder - det er jo da man som regel begynner med fast føde, så det jevner seg fint ut =)
Hvordan mener hun at man skal tilsette jern i maten?
Jern er jo i mye grønnsaker, korn osv. Om man lager grøt selv er det viktig å bløtlegge det man skal lage grøt av, for å få ut mest mulig jern før det skal tilberedes.
Fett er lurt å tilsette ja :)
Vi kommer til å bruke kokosolje, rapsolje og saltfritt smør!
 
Det med jernlager var jeg klar over, men det blir ikke tomt slik over natten da, men begynner å dale ved 6 måneder - det er jo da man som regel begynner med fast føde, så det jevner seg fint ut =)
Hvordan mener hun at man skal tilsette jern i maten?
Jern er jo i mye grønnsaker, korn osv. Om man lager grøt selv er det viktig å bløtlegge det man skal lage grøt av, for å få ut mest mulig jern før det skal tilberedes.
Fett er lurt å tilsette ja :)
Vi kommer til å bruke kokosolje, rapsolje og saltfritt smør!
som jeg skrev i hovedinnlegget så skulle man bruke grønnsaker med jern i grønnsaksmos o.l. ;) :p Hun sa at det var bare bittelitt f.eks. brokkoli som skulle til for at jernbehovet ble dekt :)
Siden jeg ikke blir å kjøpe de grøtsortene som er tilsatt masse jern, melk og andre næringsstoffer så er det ekstra viktig at de blir dekt på annet vis, som i mosene. Jeg blir å kjøpe ferdig hirsegrøt fra Holle jeg da :p
Smør kan jeg heller ikke bruke, så det blir nok rapsolje, olivenolje eller vitaoljen!
 
som jeg skrev i hovedinnlegget så skulle man bruke grønnsaker med jern i grønnsaksmos o.l. ;) :p Hun sa at det var bare bittelitt f.eks. brokkoli som skulle til for at jernbehovet ble dekt :)
Siden jeg ikke blir å kjøpe de grøtsortene som er tilsatt masse jern, melk og andre næringsstoffer så er det ekstra viktig at de blir dekt på annet vis, som i mosene. Jeg blir å kjøpe ferdig hirsegrøt fra Holle jeg da :p
Smør kan jeg heller ikke bruke, så det blir nok rapsolje, olivenolje eller vitaoljen!

Ah, så om de får endel med jern i ellers, er det sikkert ingen vits i å tilsette dette i frukten f.eks?
Misforstod deg litt i første innlegget tror jeg :p
 
Ah, så om de får endel med jern i ellers, er det sikkert ingen vits i å tilsette dette i frukten f.eks?
Misforstod deg litt i første innlegget tror jeg :p
neida, det må ikke være jern i ALT de får :p Men at det er i ett av dagens måltider ;)
 
Takk for info:D Jern visste jeg om, men det får han fra grøten sin, men visste ikke om olje. Tenker jeg gir raps og kaldpresset olivenolje:) Har kjøpt advokado, skal gi i moregn, får se hva han sier til det:) Har og kjøpt blåbærpurè;)
 
Etter å ha tenkt så nøye gjennom hva hun skal få i sin mat, begynte jeg å tenke over hva vi får i VÅR mat... :eek: Så nå skal hele familien begynne å spise mer brokkoli! :p ;)
 
Etter å ha tenkt så nøye gjennom hva hun skal få i sin mat, begynte jeg å tenke over hva vi får i VÅR mat... :eek: Så nå skal hele familien begynne å spise mer brokkoli! :p ;)

haha:D Vi spiser grønnsaker hver dag, men brokkoli hver annen dag stort sett i grønnsaksblanding. Vi 4 spiser en sånn blomkål/gulrot/brokkoli mix til middag:) Bytter på og ha wok mix av forskjellige arter eller grønnsaksmix til koking:) Kommer litt ann på hva vi har til middag. Eller så lager jeg salat og har i spinat;) Smaker kjempegodt og veldig sunt med mye jern i:)
 
Etter å ha tenkt så nøye gjennom hva hun skal få i sin mat, begynte jeg å tenke over hva vi får i VÅR mat... :eek: Så nå skal hele familien begynne å spise mer brokkoli! :p ;)

Lurt! =)
VI spiser veldig mye brokkoli nå om dagen, jeg har helt dilla (kanskje et tegn på at jeg trenger jern?), og paprikaene nå om dagen er så utrolig gode!!!!!
 
haha:D Vi spiser grønnsaker hver dag, men brokkoli hver annen dag stort sett i grønnsaksblanding. Vi 4 spiser en sånn blomkål/gulrot/brokkoli mix til middag:) Bytter på og ha wok mix av forskjellige arter eller grønnsaksmix til koking:) Kommer litt ann på hva vi har til middag. Eller så lager jeg salat og har i spinat;) Smaker kjempegodt og veldig sunt med mye jern i:)
SPINAT er godt, det bruker vi aldri.
Skriveopppåhandlelisten!
 
Så bra at du delte informasjonen videre.. Man blir plutselig litt mer obs på hva man gir (eller ikke gir) de små.:)

Googla jernrike grønnsaker og fant denne artikkelen skrevet av en ernæringsfysiolog, og tenkte at "aha.. dette var også greit å vite angående spinat!"

http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/54-jernfattig-ikke-spis-spinat
jajaja, se der lærte jeg enda noe nytt! Spinaten er altså kun for smakens skyld :p :eek: Men spiser jo endel leverpostei, brød, kjøtt o.l. så får nok sikkert bra med jern i meg! Da vet jeg også at c-vitaminen i gulrotpurèen hjelper kroppen til snuppa til å ta til seg jern fra brokkolien :)
 
Så bra at du delte informasjonen videre.. Man blir plutselig litt mer obs på hva man gir (eller ikke gir) de små.:)

Googla jernrike grønnsaker og fant denne artikkelen skrevet av en ernæringsfysiolog, og tenkte at "aha.. dette var også greit å vite angående spinat!"

http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/54-jernfattig-ikke-spis-spinat

Se der, ja;) Det visste jeg ikke, lærte noe nytt idag også:) Takk for infoen:) Ruccola er kjempegodt og bruker det mye i salat også, visste ikke at den inneholdt jern:)
 
Hadde ikke snøring på noe av det her på starten av dagen, men nå er jeg altså hakket smartere enn i sta (og det føles ganske ålræit faktisk..) :p;)

Greit å vite at spinat ikke er det beste valget av jernholdig grønnsak i mosamat til babyer iallfall! At det rett og slett er mot sin hensikt..
Selv er jeg nok mer korn,-leverpostei,-brokkoli,-og ruccolasorten, så jeg bekymrer meg ikke for eget inntak nei.
 
Jeg var på kurs i baby/barnemat da datteren min var liten, og der lærte vi mye nyttig (det var i regi av grønn hverdag), og lagde all babymat selv - som nå. Det kan være lurt å sjekke grønnsakene før man prøver seg på noe av det "vanlige", spinat og rødbeter inneholder f.eks mye nitrat, noe babyer under 1 år ikke skal ha.
 
Hadde ikke snøring på noe av det her på starten av dagen, men nå er jeg altså hakket smartere enn i sta (og det føles ganske ålræit faktisk..) :p;)

Greit å vite at spinat ikke er det beste valget av jernholdig grønnsak i mosamat til babyer iallfall! At det rett og slett er mot sin hensikt..
Selv er jeg nok mer korn,-leverpostei,-brokkoli,-og ruccolasorten, så jeg bekymrer meg ikke for eget inntak nei.

Ja, nei jeg tenkte på at vi voksne og snuppene spiser det til middag, gir ikke det til Emmeth:) Spiser det mye i salater, også sammen med ruccola, men visste ikke det var masse sunt jern i det:) Blomkål og brokkoli hakker jeg også i salaten om jeg har det. Jeg skjærer salaten i små biter, veit ikke hvorfor, men synes det er mer innbydende:D Emmeth har bare fått grøt så langt, og litt pærepurè og pære i taste teasern sin:D
 
Husker med største at jeg leste og leste på hva som det var melk i og hva det ikke var melk i... Hu tålte ikke en liten dråpe.. men tåler det nå da..! Når jeg fant ut at Selma hadde samme så var det så mye enklere..! Men du vet du har grøter uten melk også? Her bruker vi Nestle sin Sinlac grøt...
 
Husker med største at jeg leste og leste på hva som det var melk i og hva det ikke var melk i... Hu tålte ikke en liten dråpe.. men tåler det nå da..! Når jeg fant ut at Selma hadde samme så var det så mye enklere..! Men du vet du har grøter uten melk også? Her bruker vi Nestle sin Sinlac grøt...
Jepp, er klar over det! Men vi har ikke begynt med grøt enda, bare grønnsaker og litt velling på kvelden ;) Bruker Holle risgrøt i vellingen, og skal teste ut Holle hirsegrøt når hun er tilvendt på velling (tar en ting om gangen for hun er så hypersenstitiv) :) Har en pakke Sinlac som jeg fikk av ei venninne, så har jo nok grøt å velge i ;)
 
Back
Topp