Har jeg tatt feil valg?

• Trådstarter Trådstarter lindaen
  • Opprettet Opprettet
L

lindaen

Guest
Det vrir seg i hjertet når jeg tenker på snuppa i barnehagen.. Lurer hver dag på om jeg kanskje ikke har gjort det rette med å sette henne i barnehage.. Kanskje jeg skulle venta et år til.. Nå ønsker de i barnehagen at jeg skal bare sette henne inn, si hade og gå.. Det kommer aldri til å skje.. Så frekk er jeg ikke mot fremmede engang, langt mindre mitt eget barn.. Men det er vanskelig å vurdere alt dette.. Hun er helt forandra.. Fra å være min snille lille engel, som bare satt på gulvet og koste seg, så er hun blitt en krevende, sur og grinete unge.. Som bare skal opp å være sammen med meg overalt.. Tipper det er separasjonsangsten som har slått inn.. Vil ikke ha det sånn her.. Vil ha tilbake livet slik det var.. Kanskje har jeg tatt helt feil valg.. Kanskje hun aldri skulle vært i barnehage.. Mange kanskje, hvorfor er det ingen som vet?

jeg har tenkt på det en del jeg å.. selvom ikke ungen har kommet ennå!!
men jeg syns liksom de er så små når de begynner i bh..
jeg har veldig lyst til å være hjemme i 2 år men har ikke råd..

har ingen råd til deg,men skjønner tankegangen din..!
lykke til med valget ditt,husk og tenke selv,og det som er best for dere!

kansje prøve det barnehagen sier en uke , for de er vel profosjonelle og har masse erfaring , funker det ikke etter en uke så gjør du som du vil selv, du er mammen og vet best for ditt barn uansett

ORIGINAL: Lon@

kansje prøve det barnehagen sier en uke , for de er vel profosjonelle og har masse erfaring , funker det ikke etter en uke så gjør du som du vil selv, du er mammen og vet best for ditt barn uansett
signerer.

Jeg synes det blir for frekt jeg.. Andre plasser hun er så sier vi jo alltid hadet, musser henne og vinker! Synes det blir helt feil å bare stikke fra henne.. Føler at det nesten sier noe om plassen egentlig.. Jeg hadde nå virkelig blitt redd om noen hadde levna meg en plass og stukket før jeg fikk sukk for meg..

Men du er vel ikke i barnehagen med henne en stund før du går? Det er jo ikke frekt å etterlate henne der, det er jo det en barnehage er til for, å ha barna der uten deg....
Det er sikkert bare en tilvenningsfase, og at hun forandrer seg kommer av miljøforandringene...klart hun blir litt mer mammadalt når hun plutselig ikke får være så masse sammen med deg lenger når hun er vant til det [:)] Det der går nok helt bra kjære deg [:)]

ORIGINAL: lindaen

Jeg synes det blir for frekt jeg.. Andre plasser hun er så sier vi jo alltid hadet, musser henne og vinker! Synes det blir helt feil å bare stikke fra henne.. Føler at det nesten sier noe om plassen egentlig.. Jeg hadde nå virkelig blitt redd om noen hadde levna meg en plass og stukket før jeg fikk sukk for meg..

Det er jo nettopp for at hun ikke skal begynne å gråte og klenge på deg når du skal gå at barnehagen råder deg til dette!! Skjønner at det er vanskelig å gjøre det, men hvis det er best for henne, hvorfor ikke prøve det da? Så blir hun ikke så obs på at du går, og kan heller sitte og leke med de andre barna. KAn vel være verdt et forsøk....

Jeg trener en del på Sats og poden likte ikke å være på minisats i det hele tatt. Var bare grining og panikk da jeg sa 'ha det' og skulle gå.

En gang jeg var der, sa ei som var der at jeg bare skulle gå. Ikke si 'ha det', men bare stikke når han var opptatt med noe.

Gjorde dette noen ganger, merket forskjell med en gang. Han ble helt panisk når vi gikk noen steder og jeg var litt unna han. Han klamret seg fast og ble helt panikkslagen for at jeg skulla gå fra han. Skjønte fort det at å bare gå, var heeelt feil!

Gikk tilbake til å si 'ha det' da vi gikk, etter noen ganger så vi forskjell, panikken hadde gitt seg, og etter noen uker. Så blåste han i om gikk også. Han lekte og koste seg.

Der lærte jeg at 'ha det' skal jeg iallefall si, selv om det var grining der og da i begynnelsen, så ga det han tryggehet om det forutsigbare. Så jeg anbefaler deg virkelig ikke å bare gå fra henne!!!

Hvor lenge har hun vært i barnehagen da?

ORIGINAL: Mrs.Black Beauty

ORIGINAL: tingeling1

Det er jo nettopp for at hun ikke skal begynne å gråte og klenge på deg når du skal gå at barnehagen råder deg til dette!! Skjønner at det er vanskelig å gjøre det, men hvis det er best for henne, hvorfor ikke prøve det da? Så blir hun ikke så obs på at du går, og kan heller sitte og leke med de andre barna. KAn vel være verdt et forsøk....

da synes jeg det er MYE bedre og si i fra til barnet at "hadet nå går mamma" enn å bare snike seg ut bakdøren...

de skal jo tross alt lære seg at nå går mamma og så skal du være her sammen med de andre barna og mamma kommer å henter deg etterpå...

å bare stikke, uten et vink eller en klem virker i alelfall for meg helt bortkastet..

MEN! man må jo "overse" den griningen når man går ut døra, ofte så slutter de å grine 2 sek etter du lukker igjen døra..

Ja, det gjør hun.. Bruker å stå utfor døra litt å høre, å det går ikke lange tiden før hun slutter.. Hun klenger seg ikke til meg heller.. Jeg går jo med engang, jeg vil bare få sagt skikkelig hadet til hennes! For meg er det ikke rett å snike seg avgårde.. Ikke fra henne, og ikke fra noen andre heller!

ORIGINAL: Mrs.Black Beauty

ORIGINAL: tingeling1

da synes jeg det er MYE bedre og si i fra til barnet at "hadet nå går mamma" enn å bare snike seg ut bakdøren...

de skal jo tross alt lære seg at nå går mamma og så skal du være her sammen med de andre barna og mamma kommer å henter deg etterpå...

å bare stikke, uten et vink eller en klem virker i alelfall for meg helt bortkastet..

MEN! man må jo "overse" den griningen når man går ut døra, ofte så slutter de å grine 2 sek etter du lukker igjen døra..

Det sto jo i tråden til Lindaen at de ønsket at hun skulle sette ned barnet, si hade og gå. Det vil si at da lurer man seg ikk ebare ut..... Jeg mente ikke at hun skulle lure seg ut, bare si hadet og gå litt fort sånn at ungen ikke begynner å klenge på mamma og sånn....

Jeg har  jobbet i barnehage i 12 år, og det er helt normalt at ungene skriker litt når foreldrene går. Men vi har ALDRI anbefalt å bare gå fra barna uten å si hadet!! Det vi holder fast på er at når du først har sagt hadet, så går du, uansett hvor mye barnet gråter. ( etter at det er tilvendt, selfølgelig) 
Ofte slutter barnet å gråte og er i full lek før foreldrene har kommet seg ut av porten [:)]
Skjønner at det ikke er lett, og hvis barnet bare gråter og mistrives hele dagen, så må man jo vurdere situasjonen ut fra det... Men er det bare akkurat i avskjedssituasjonen, så kan du trøste deg med at det er helt normalt. [:)] 

ORIGINAL: *Jippii*

Jeg trener en del på Sats og poden likte ikke å være på minisats i det hele tatt. Var bare grining og panikk da jeg sa 'ha det' og skulle gå.

En gang jeg var der, sa ei som var der at jeg bare skulle gå. Ikke si 'ha det', men bare stikke når han var opptatt med noe.

Gjorde dette noen ganger, merket forskjell med en gang. Han ble helt panisk når vi gikk noen steder og jeg var litt unna han. Han klamret seg fast og ble helt panikkslagen for at jeg skulla gå fra han. Skjønte fort det at å bare gå, var heeelt feil!

Gikk tilbake til å si 'ha det' da vi gikk, etter noen ganger så vi forskjell, panikken hadde gitt seg, og etter noen uker. Så blåste han i om gikk også. Han lekte og koste seg.

Der lærte jeg at 'ha det' skal jeg iallefall si, selv om det var grining der og da i begynnelsen, så ga det han tryggehet om det forutsigbare. Så jeg anbefaler deg virkelig ikke å bare gå fra henne!!!

Hvor lenge har hun vært i barnehagen da?

Akkurat det jeg også mener!! Skaper ikke trygghet når man bare stikker.. Hun har ikke vært så lenge.. Bare en uke.. Men.. Huff.. Jeg vet ikke.. Det er så tungt.. Føler jeg har mista jenta mi helt.. Ikke bare på dagen når hun ikke er her, men også hjemme! Hun er en helt annen unge.. Ikke lenger den trygge, blide, tilfredse Tildamora vår.. Det er tungt!

ORIGINAL: PiaMor

Jeg har  jobbet i barnehage i 12 år, og det er helt normalt at ungene skriker litt når foreldrene går. Men vi har ALDRI anbefalt å bare gå fra barna uten å si hadet!! Det vi holder fast på er at når du først har sagt hadet, så går du, uansett hvor mye barnet gråter. ( etter at det er tilvendt, selfølgelig) 
Ofte slutter barnet å gråte og er i full lek før foreldrene har kommet seg ut av porten [:)]
Skjønner at det ikke er lett, og hvis barnet bare gråter og mistrives hele dagen, så må man jo vurdere situasjonen ut fra det... Men er det bare akkurat i avskjedssituasjonen, så kan du trøste deg med at det er helt normalt. [:)] 

Ja, det gjør jeg.. Men jeg sier hadet til henne måte en skikkelig måte! Ikke roper hadet gjennom rommet og springer ut før hun får tak i meg.. Jeg gir henne den mussen hun alltid får, sier hadet og vinker ved døra.. Det gjør jeg uannz hvor hun er! Ikke kommer hun etter meg heller, hun bare står på samme plassen og gråter..

Men hvis du er veldig opprørt ol når du leverer henne så merker hun det veldig godt på deg og vil sikkert reagere deretter. 

men det er typsik at de griner i begynnelsen, men når man er gått så slutter de å grine.
Syntes ikke at du skal bare snike deg vekk. heller si hadet og gi en hade kos før du går.

ORIGINAL: Thothamon

Men hvis du er veldig opprørt ol når du leverer henne så merker hun det veldig godt på deg og vil sikkert reagere deretter. 

men det er typsik at de griner i begynnelsen, men når man er gått så slutter de å grine.
Syntes ikke at du skal bare snike deg vekk. heller si hadet og gi en hade kos før du går.

JAA! Det er jo akkurat det jeg mener, men de i barnehagen vil jeg bare skal si hadet kjempe fort og skynde meg ut døren.. Det synes jeg er feil!

Og det står jo over alt at man aldri skal snike seg unna ungene, da blir de enda mer usikker, tør ikke la deg ut av syne i tilfelle du blir borte igjen...

Jeg ville tatt henne ut av barnehagen og ventet litt til.

signerer
jeg fikk faktisk beskjed i barnehagen at jeg aldrig  skulle gå fra barnet uten å si hade , ikke snike meg uten at  barne skal vite at du går og bli trygg uten å lure på hvor du blei av

JAA! Det er jo akkurat det jeg mener, men de i barnehagen vil jeg bare skal si hadet kjempe fort og skynde meg ut døren.. Det synes jeg er feil!

rart, jeg sa alltid hadet og ga hade klem til datteren min i de 4 årene hun gikk i bhg uten at noen sa at jeg ikke fikk lov til det.
har de begrunnet hvorfor de mener du bare skal "løpe" av gåre ? trodde de var snille på det områdeet jeg, husker du skrev du fikk lov å sitte på personalrommet deres i tilvenningsfasen, rart de bare "kaster" deg ut på denne måten da.

Klart du skal si hadet på en ordentlig måte, har aldri hørt på maken til tull de anbefaler i den barnehagen din!! [8|]
Si hadet med et smil og vink når du går, så kan du heller være lei deg og nervøs når hun ikke ser det. [:)]
Er hun lei seg lenge etter at du har gått da?

rart, jeg sa alltid hadet og ga hade klem til datteren min i de 4 årene hun gikk i bhg uten at noen sa at jeg ikke fikk lov til det.
har de begrunnet hvorfor de mener du bare skal "løpe" av gåre ? trodde de var snille på det områdeet jeg, husker du skrev du fikk lov å sitte på personalrommet deres i tilvenningsfasen, rart de bare "kaster" deg ut på denne måten da.

De sa hun mest sannsynlig ville slutte å gråte fortere da.. Joda, jeg sa ifra at det ikke var noe vi kom til å gjøre.. Snakket med sambo i natt om det.. Å han var også helt imot det.. Å når jeg sa det idag så var det helt greit.. De kan jo ikke tving meg liksom, men de mente det var det beste.

Back
Topp