ORIGINAL: Lille spire februar
ORIGINAL: *Emma08*
ORIGINAL: Låla
ORIGINAL: *Emma08*
er i samme situasjon som deg, nesten i hvert fall. går nettskole, og sommeren teller vist ikke i lånekassen, så da blir det fra august/september til februar, har ikke peiling på om det holder akkurat? blir jo den sjette mnden.
men?[&o]
håper virkelig det holder for oss begge
Hvis du har hatt rett på lån/stipend fra lånekassen før sommeren så telle de med sommeren.[:)]
okei, nei, har ikke det. begynte på nettskole i juni.
men om jeg leste riktig nå, stod det at man hadde rett på forsørgerstipend i 44 uker, selv om man ikke har fått støtte. bare man har vært i utdanning i 6 mnd før permisjonen begynner.
så får håpe jeg har skjønt riktig[:D][:)]
STOPP EN HALL HER: har jeg forstått rett:
Kan man få foreldre penger når man er student??? (jeg går også nettskole)
Skjønner ikke no av disse foreldrepenge greiene, forklaring please?
kan få penger når du er student ja.
dette står på lånekassens sider:
Foreldrestipend
Venter du barn under utdanningen? Da kan du ta permisjon en periode. Du får penger fra Lånekassen i opptil 44 uker.
Hva er foreldrestipend?
Foreldrestipend ble tidligere kalt fødselsstipend og er penger du får når du får barn under
utdanningen. Beløpet er nøyaktig det samme beløpet som du ellers ville fått som lån og
stipend til sammen, men du får alt som stipend i perioden du får foreldrestipend.
Hvem kan få foreldrestipend?
Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Det gjelder både ved fødsel og adopsjon. Både mor og far kan få foreldrestipend, men begge foreldrene kan ikke få dette samtidig.
Alle vilkårene under må være oppfylt for at du skal få foreldrestipend:
Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene.
Du må bo sammen med barnet.
Ektefellen/samboeren din kan ikke motta foreldrepenger fra Nav samtidig med at du får foreldrestipend. Vi kan gjøre unntak hvis han/hun kombinerer arbeid med gradert uttak av foreldrepenger.