Har jeg noen sjans overhode *amming*

Insolita

Gift med forumet
Har jo fullamma siden jeg kom fra sykehuset (hun er 3 uker idag)
VEkten hadde gått greit opp sist jeg var å veide...men dem siste 3 dagene har hun vært veldig urolig, har liksom ikke vært fornøyd, sutta febrilsk på fingrene og sutte etter amming og hengt OFTE i puppen....er klar over økedøgn og slikt men dette pågikk i over 3 dager.

Prøvde så med sukkervann, rolig i 15 min......så tenkte jeg at kansje jeg ikke hadde mat nok, for hun hang å hang med puppen, men puppen ble bare sårere å sårere.

Prøvde da med tilegg, hun SLUKTE flasken...drakk 40 ml før hun var mett...dette var igår kveld, hun sovna tvert. Så var hun våken både klokken 2, og 6, begge gangene ammet jeg først, hun ble IKKE fornøyd, så måtte gi tilegg etter amming, det samme måtte jeg nå i formiddag....

Har og prøvd å pumpe flere ganger, men det kommer ikke noe....:(

Så, har man sjans å øke melkeproduksjonen så man slipper å bruke tilegg, eller har jeg rett å slett ikke nok melk.
Produksjonen bør jo ha øket dem 3 dagene hun var urolig og jeg puppet relativt ofte....

Å jeg som har så lyst å full amme denne gangen...[:o][:o][:o]

Ta deg goood tid.. OG ja hun kommer til å henge på døgnet rundt på puppen din, det er så naturlig.. Legg henne tilså ofte som hun ønsker-og la barnet bestemme. Hun vet når nok er nok..Jo mer hun henger på puppen , jo mer melk blir det.. Glem alt som heter økedøgn (ikke bli så fokusert på det) som sagt la hun bestemme... helst ikke gi henne tilskudd, og la kroppen din heller ordne opp de "40" ml.. eller så kan det være fare for at kroppen din tror at hun får nok av 50 ml feks,og da kan produksjonen "stagnere" mens hun for mme...

Jeg har forsatt en som henger på puppen min nesten døgnet rundt og han er over 7 måneder...

de først 4 månedene var sååå intense.. Det var slitsomt mens det sto på, og nå idag har jeg fått såppas mye produksjon at, jeg kan fullamme han en hel dag ,uten noe tilleg (ikke at jeg gjør det )

Med 1. mann gikk det ikke [:o] .... var kanskje ikke tålmodig nok..

med 2. mann gikk det bra tilslutt, men slet masse en periode..

Skjønner deg så godt - jeg tydde også til erstatning når jeg følte at lillemann ikke fikk nok/ble mett.

Men...rådet jeg fikk på helsestasjonen (OM du vil fortsette å amme) er å KUN tilby morsmelk. Og det vil si å "orke" å holde ut tanken på at jenta di kanskje ikke er blitt ordentlig mett, at du kanskje ikke har nok melk osv osv.

Om noe at dette er tilfellet, er det ikke "farlig" for jenta di....det går for noen dager....og mest sannsynlig øker du produksjonen din.

Ikke tenk på at det ikke kommer ut noe når du pumper.
Jeg fikk det IKKE til en lang periode, men hadde melk likevel.

Lykke til [:)]

Men jeg klarer ikke tanken på at hun er sulten.....[:(][:(][:(][:(][:(]
Hun roer seg jo ikke med bare puppen....får jo så vondt av henne.....

Senk skuldrene og ikke stress med at du absolutt skal fullamme. Stress påvirker produksjonen negativt, uansett hvordan en vrir og vender på det.

Forbered deg på å være melkemaskin, smokk og hva du nå enn kaller det. Økedøgn kan være ett eller flere [8D]

Får du utdrivingen skikkelig i gang når du pumper? Hva med å prøve denne nesesprayen? Pumping var det eneste som gjorde brystvortene mine såre, så kanskje kun amming er bedre?

Hun prøver å få mer mat ut av deg, så såklart sluker hun tillegg om hun får det. Hva om du bare omtrent blir i senga med den provianten du trenger og lar henne ligge og die så mye hun vil? Dropp alle planer om å gjøre noe fornuftig, bare sørg for å ha nok vann og noe å bite i i nærheten.

Jeg har ikke klart å fullamme noen av barna mine før de var 2 mnd. Har jobbet med pumping og mme i starten, men det har gått.
Så lenge du aldri gir mme for at ungen skal bli skikkelig mett og får tømt puppene ofte så vil det gå til slutt. Spørsmålet er heller hvor mye du klarer å legge i det for å få det til. Jeg syns det var sinnsykt slitsomt, men virkelig verdt de 2 mnd.

ORIGINAL: Tweak

Senk skuldrene og ikke stress med at du absolutt skal fullamme. Stress påvirker produksjonen negativt, uansett hvordan en vrir og vender på det.

Forbered deg på å være melkemaskin, smokk og hva du nå enn kaller det. Økedøgn kan være ett eller flere [8D]

Får du utdrivingen skikkelig i gang når du pumper? Hva med å prøve denne nesesprayen? Pumping var det eneste som gjorde brystvortene mine såre, så kanskje kun amming er bedre?

Hun prøver å få mer mat ut av deg, så såklart sluker hun tillegg om hun får det. Hva om du bare omtrent blir i senga med den provianten du trenger og lar henne ligge og die så mye hun vil? Dropp alle planer om å gjøre noe fornuftig, bare sørg for å ha nok vann og noe å bite i i nærheten.

Skulle gjerne bare blitt i sengen, MEN har en datter på 4,5 år jeg og er alenemor for...så jeg KAN ikke sitte med pullen hele tiden...dagen skal jo gå rundt, å jeg må passe på henne og...[:)]

Men takk for tips uansett:)

Som sakt ovenfor så er jeg alenemor til 2, dvs at jeg kan ikke sitte med puppen HELE dagen, jeg må også ta meg av min førstefødte...

Er den eneste sjansen for å fullamme å sitte med puppen konstant så har ikke jeg sjans i havet, kan ikke la elstejenta gå for lut å kaldt vann heller...har ikke pappaen i nærheten til å avlaste heller.

er det rart folk slutter å amme tidlig??? *oppgitt* pell deg inn på ammehjelpen.no og skaff deg informasjon om hva du holder på med![;)] økedøgn kan vare i en uke eller mer! Og det er svært vanlig ved 3mnd alder at de plutselig trenger mer mat. Ikke frekt ment til deg personlig - men generellt så er det alt for lite informasjon angående amming som resulterer i at mødre tror de ikke har bra nok melk og så gir de opp.[&o]

Amming er ikke bare fysisk: altså at man får melk ved å stimulere brystvortene. Det er også psykisk, så du må ha fokus på babyen. I julestria er det lett for å ha tankene andre steder og stresse rundt med alt man skal gjøre. Kos dere hjemme bare dere to og fokuser på gode følelser for babyen din. Ha så mye nærkontakt som mulig. Ligg gjerne med henne inntil bar overkropp. Samsoving noen netter slik kan gjøre susen.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke liker tanken på at hun er sulten. Det jeg gjorde var å gi babyen min erstatning (eller utpumpet mm som jeg hadde i fryseren) til han var mett. men jeg pumpet i tillegg hele tiden til jeg klarte å pumpe ut like mye i døgnet som det jeg ga erstatning i døgnet. Altså at jeg fikk opp produksjonen til like mye som ungen drakk, bare at ungen ikke trengte å vente. Så fikk han jo den utpumpede melken (og/eller mme) i flaske etter hver amming. Min erfaring er at det var best å pumpe ca 1 time etter amming. Da var det fyllt opp greit med melk som jeg fikk pumpet ut og allikevel en stund til neste amming slik at puppene fylte seg opp igjen til neste måltid. Disse rådene er ikke "offesielle" men mine personlige erfaringer. Du får finne ut hva som fungerer best for deg. Bare vær obs på at om du begynner å gi erstatning og ikke pumper opp produksjonen din samtidig så vil du alltid ha mindre melk enn hun trenger. Lykke til![:)]

ORIGINAL: baby`2011?

ORIGINAL: Hilly77

Ta deg goood tid.. OG ja hun kommer til å henge på døgnet rundt på puppen din, det er så naturlig.. Legg henne tilså ofte som hun ønsker-og la barnet bestemme. Hun vet når nok er nok..Jo mer hun henger på puppen , jo mer melk blir det.. Glem alt som heter økedøgn (ikke bli så fokusert på det) som sagt la hun bestemme... helst ikke gi henne tilskudd, og la kroppen din heller ordne opp de "40" ml.. eller så kan det være fare for at kroppen din tror at hun får nok av 50 ml feks,og da kan produksjonen "stagnere" mens hun for mme...

Jeg har forsatt en som henger på puppen min nesten døgnet rundt og han er over 7 måneder...

de først 4 månedene var sååå intense.. Det var slitsomt mens det sto på, og nå idag har jeg fått såppas mye produksjon at, jeg kan fullamme han en hel dag ,uten noe tilleg (ikke at jeg gjør det )

Med 1. mann gikk det ikke [:o] .... var kanskje ikke tålmodig nok..

med 2. mann gikk det bra tilslutt, men slet masse en periode..

syns det blir litt for "voldsomt" når man må amme for en hver pris. går jo ann og delamme. det viktigeste er da vell at BARNET BLIR METT?
man blir utrolig sliten av å gå i flere mnd med barnet på puppen .
Med første barnet mitt ammet jeg 6 uker før melken min ikke var nok lenger. prøvde en stund å det gikk ikke.
med nr 2 så gikk det lett som bare det å da fullammet jeg til 6 mnd.
Syns du skal kjenne va som er best for deg, å ikke slite deg fulstendig ut. Viktigeste er som sagt at barnet får nok mat!!!

Jeg er egentlig enig med deg. Man skal ikke amme for enhver pris, men for meg ble det slik fordi JEG ville det. HS sa akuratt det samme til meg som du skriver her at delamming er bra det også osv. Men jeg syns ikke det var bra nok.
Jeg er ikke alenemor så jeg konsentrerte meg egentlig kun om dette. Faren tok storebror andre gangen i tillegg til å ta nattevåk med storebror. Vasking av hus og matlaging og alt storebror egentlig trengte.
Jeg satt mer eller mindre i sofaen den første tiden (litt overdrevet, men det var ikke langt unna) For dette var minst like viktig for min sambo at jeg klarte. Det var ikke bare mitt ønske.
Og jeg hadde ikke klart det alene.

Men du har helt rett i at man ikke skal slite seg helt ut. Da klarer man det uansett ikke. For å amme må man ha masse drikke, søvn og ro. Ingen stress...

Jeg tror at det er mulig for alle å få det til, men man må vurdere selv om det er verdt den jobben som det kreves. Er du alene med ei jente til forstår jeg virkelig dette.

Ellers anbefaler jeg å kontakte ammehjelpen. Det gjorde jeg og der finnes det mange dyktige kvinner som kan komme med gode råd.

Jeg hadde god effekt med amme-te[:)]

FØrst og fremst: pumping er INGEN indikasjon på melkemengde. Det går bare ikke an å få ut like mye ved pumping som ved amming, så ikke la det stresse deg!
Syns det høres ut som økedøgn jeg, de kan vare opptil ei uke, og de første kommer gjerne ved tre ukers alder. Bare la henne spise så ofte og lenge hun vil, slapp av og sørg for å få i deg nok mat og drikke! Dette går seg til![;)]

og forresten - ikke gi tillegg, gi pupp! Om du gir tillegg gjør du bare deg selv og melkeproduksjonen en skikkelig bjørnetjeneste. Det er tøfft når det står på, men jo mer du ammer og jo mindre du gir av annet, jo fortere går det over[;)]
Og du,d et er ytterst ytterst sjelden at en mor har for lite melk til barnet sitt. Det gjelder bare å holde ut når det sliter på, og la flaska ligge[:)]

Økedøgn er litt misvisende, for det kan ta opp til en uke. Noen unger øker litt hver kveld og har aldri distinkte økeperioder. Ihvertfall; IKKE fall for fristelsen å gi mme! Da vil produksjonen ikke øke tilstrekkelig, og du vil havne i en ond sirkel der du har flaskeunge før du vet ordet av det. Vet det er de her inne som har klart å kombinere og øke produksjonen til fullamming, men da skal du vite hva du gjør! At du ikke får ut noe ved pumping hadde jeg ikke stresset over. Babyen får alltid ut mye mer enn ved pumping, og det er umulig å måle melkemengden med det uansett. Du har allerede "ødelagt" denne økingen litt siden du har gitt tillegg på kvelden og natta. Det er nemlig de viktigste økeperiodene. Nå vil økingen vare lengre. 

Jeg ga faktisk tillegg i 7 uker før jeg gikk over til å fullamme. Gjorde alt for å holde en fast rytme. Trengte at det var litt forutsigbart i heimen. Pumpet innimellom også, uten at det kom ut noe særlig.

Rundt 3 ukers alder melder ofte kolikk seg også, mange babyen blir utrolig suttete av magevondt....

Ser du har fått mange gode råd her. Ville bare si at jeg hadde kjempegod erfaring med Helios sin ammete!

Ser du har fått mange gode råd ovenfor, så jeg kommer bare med en klem og sier (min ærlige mening) at fullamming er ikke livsviktig, og at du og dine barns vel kommer først!

Ungen skal være mett (fremdeles bare min mening) og du og ungen på 4,5 år må kunne fungere som en familie[:)]

Lykke til! [:)]

Drikk masse vann, spis havregrynsgrøt og havresuppe, drikk amme-te og ikke stress.. Mye mulig hun bruker puppen som kos og ikke er sulten støtt.. Legg henne til ofte og evt pump 1t etter amming [:)]

Jeg må si som de over her.. økedøgn kan ta opp til en uke... og hos meg har de stort sett operert i 4 dager... fikk ved 3 ukers alderen, 3mnd og 4mnd...

Når det gjelder melkeproduksjon så hadde jeg råda deg til å avlyse alle avtaler, og slappe av hjemme og øke produksjonen, for det er slik man bare må... Og hvis du skal øke melkeproduksjonen så ville jeg ikke anbefale pumping... hvis du legger babyen til vil produksjonen gå mye fortere opp.. og hvis du venter for lenge med å legge henne til så tar det jo lengre tid før ho er fornøyd... Hvis du ikke føler du har tid til det så kan du jo også prøve noen bæresjal f.eks..? noen bruker jo dette også så kan de spise når de vil... og du blir ikke forstyrra.. men personlig så må jeg slappe av for å klare å få utdrivingsrefleksen til å komme for fullt...
Men du kan jo fortelle ho på 4,5 mnd at ho kan hjelpe deg?? de forstår jo mye i den alderen, og kan jo fortelle at hvis babyen skal klare å bli mett må du ha nok vann å drikke på, og hvis ho passer på det når du må amme, så føler kanskje ho at ho er med på å hjelpe i stedet for å føle ho blir satt vekk..?!?

Bare kommer med forslag altså... Men hvis du føler du har prøvd alt og ikke orker, så er jo mme et godt alternativ... blir barn av flaskebarn også vettu... Men jeg personlig hadde prøvd å ofra de dagene, for du får jo igjen for det senere..!! billig er det, og du selv kommer jo fortere inn i den du var tidligere, barnet har mindre sjans for overvekt, og de får imunforsvaret ditt... og du slipper koking/sterelisering av flasker og annet utstyr hver dag...

Lykke til [:)]

Edit: Glemte å si at det mest ideelle er å gi mat hver time.. for det er den første timen etter amming hvr man produserer mest.. og det er også veldig viktig og gi mat på natta.. da trenger man ikke hver time, men bør ikke gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid..

Back
Topp