Har ho lov til det?

Snuppaa

Forelsket i forumet
Altså.... Jeg bare spørr, for har ikke vært sykmeldt før. Men var hos legen tirsdag og han sykmeldte meg for 2 uker. Jeg er 100% sykmeldt og legen mente jeg trengte dette for å "hente meg inn igjen"..

Da dro jeg til sjefen med sykmeldinga mi samme dag og vi avtalte da å treffes idag for en samtale om hva som skjer videre...
Jeg har vært der nå og da ber hu meg komme tilbake for samtale på tirsdag igjen og hu håpet da at jeg følte meg bedre og kanskje kunne hjelpe til litt på jobben eller få andre oppgaver på jobben....
Og på onsdag sender hu meg på et tre timers kurs...

Hva var da poenget mitt med 100% sykmelding? Føler jo at jeg ikke får hentet meg inn når ho hele tida setter opp ditt og datten som jeg må møte opp til... Har ikke dårlig arbeidsmoral og respekterer sjefen min HØYT. MEN ho begrunner det med at ho er pliktig til å følge opp de sykmeldte og joda, det er greit nok.. Men jeg er "Bare" sykmeldt for to uker.... Føler på en måte at ho kommer til å dytte meg ut i jobben igjen før jeg er klar....[8|]

Hadde sagt ifra til henne jeg at nå er du sykemeldt og da er det ikke meningen du skal jobbe. Jeg regner med hun ikke har lyst at du skal bli sykemeldt enda lenger pga hun presser deg[:)]

Tenker at legen ga meg vel 100% sykmelding for en grunn.... Er han som ga meg det. Jeg ba ikke om sykmelding en gang, men kjenner nå at det gjør godt...

Ho sier at ho håper jeg ikke blir borte lenger enn det og sånn.... men hvorfor be meg stadig komme på jobb da???[8|]

Ho vil tilogmed at jeg skal komme og spise lunch med de andre, for å få sett kollegaer og sånn... Men jeg føler ikke helt for det akkurat nå jeg...

ORIGINAL: Snuppaa

Tenker at legen ga meg vel 100% sykmelding for en grunn.... Er han som ga meg det. Jeg ba ikke om sykmelding en gang, men kjenner nå at det gjør godt...

Ho sier at ho håper jeg ikke blir borte lenger enn det og sånn.... men hvorfor be meg stadig komme på jobb da???[8|]

Ho vil tilogmed at jeg skal komme og spise lunch med de andre, for å få sett kollegaer og sånn... Men jeg føler ikke helt for det akkurat nå jeg...

hun høres litt merkelig ut spør du meg[:-] hvis du hadde orket alt det så hadde du jo ikke trengt sykemelding liksom.. hold deg hjemme du[:)]

Arbeidsplassen plikter jo å tilrettelegge så om det er andre arbeidsoppgaver du KAN utføre er det jo flott!!! Men jobbe skal du uansett ikke så lenge du er sykemeldt, da må du evt få en avventende sykemelding eller aktiv sykemelding, husk at du er ikke dekket av forsikringen så lenge du er sykemeldt så om du utfører jobb for arbeidsgiver og noe skulle skje så kan du være ille ute.. (ved f.eks en yrkesskade..) Føler du at din sykdomssituasjon gjør at dette er helt uaktuelt for deg så må du si dette til arbeidsgiver og evt trekke legen inn og snakke med ham også..

ORIGINAL: Rugebolla

er du sykemeldt 100% så er du sykemeldt 100 %! Da skal du ikke gjøre noe som helst jobbrelatert.Da skal du som legen sier:Hente deg inn igjen ! Så nei , dette kan hun ikke gjøre. Hun må pent vente ! 

Arbidsgiver har plikt til å følge opp sykemeldinger så hu har "retten" på sin side. Men en sykemelding på 2 uker og alt det styret der er jo helt unødvendig. Hvis du blir sykemeldt lenger så skal dere sette opp en oppfølgingsplan, ha dialogmøte innen 12 uker, men der er du jo ikke.

Si i fra at det har du ikke anledning til i fht. lønsj osv. Men en samatele med henne om en eventuell tilrettelegging hvis sykmeldingen varer lenger enn 2 uker ville jeg ha gjort [:)]

Ja... greit at ho er pliktig til å følge opp, men syns nesten ho følger meg opp for mye. Og liksom FORVENTER at formen min er bedre over helga[8|] Føler meg pressa til å si at jeg orker jobbe igjen...før sykemeldinga er over...

merkelig sjef[:D]. Greit at hun skal følge opp men er snakk om en sykmelding på 2 uker ikke 2 år!

Så tåpelig.. Du trenger hverken møte henne eller kollegaene dine, og jeg synes hun høres ut som en veldig merkelig sjef [8|] Er hun ny? Hvem som helst skjønner jo at er man sykemeldt, skal man ikke på jobb!

ORIGINAL: Snuppaa

Ja... greit at ho er pliktig til å følge opp, men syns nesten ho følger meg opp for mye. Og liksom FORVENTER at formen min er bedre over helga[8|] Føler meg pressa til å si at jeg orker jobbe igjen...før sykemeldinga er over...

Ikke la henne presse deg. Du må sette din helse først! Hvis du ignorerer det kroppen din trenger så ender du bare opp med å bli langtidssykemeldt. Og det vil vel hverken du eller sjefen? Og det kan du jo si til ho. Og den luchen hadde jeg droppet. Du er bare borte i 2 uker så en lunch for å se kollegaene dine er tull. Du ser de jo om 2 uker igjen. Nei hold deg hjemme og lytt til kroppen din!

ORIGINAL: Lucienne

Så tåpelig.. Du trenger hverken møte henne eller kollegaene dine, og jeg synes hun høres ut som en veldig merkelig sjef [8|] Er hun ny? Hvem som helst skjønner jo at er man sykemeldt, skal man ikke på jobb!

Neida.. Alle arbeidsgivere har fått nye strenge regler for hvordan de skal forholde seg til sykemeldte arbeidstagere for at de ikke skal føle seg utelatt og for at det skal bli lettere for dem å komme tilbake til jobb etter endt sykemelding.. Bl.annet invitere til fellesluncher og andre ting som kan være "koselig" å være med på.. Og ha møter med den sykemeldte for oppfølging og tilrettelegging..

Dog er dette frivillig (for den ansatte), og gjelder i hovedsak langtidssykemeldte- så det virker som hun er litt vel ivrig etter å følge opp dette [:D]

Back
Topp