Har/hadde dere med partner på første svangerskapskontroll?

Aléria

Gift med forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junilykke2018
Marshmallows2021
Jeg har første kontroll hos lege og er andregangsfødende, så tenker i utgangspunktet at mannen min ikke trenger å være med på denne første kontrollen.. Det er jo bare snakk om å ta en livsstilsamtale og noen målinger, tenker jeg...
Skal dere andre ha med partneren på den første kontrollen?

Det er vel bare jeg som får møte opp pga coronarestriksjoner. Mener jeg dro alene til lege og med mann hos jordmor, jeg hadde annenhver time hos jordmor.

Jeg har første kontroll hos lege og er andregangsfødende, så tenker i utgangspunktet at mannen min ikke trenger å være med på denne første kontrollen.. Det er jo bare snakk om å ta en livsstilsamtale og noen målinger, tenker jeg...
Skal dere andre ha med partneren på den første kontrollen?
Nei han har ikke vært med :) han blir sikkert med på noen ultralyder på sykehuset etterhvert.
Nå er vi kanskje litt spesielle - tredje barnet, tredje risikosvangerskap. Det har blitt noen titalls ultralyder/kontroller (både som gravid og under prøveprosesser), han er sjømann og bi har litt reisevei. Så jeg har blitt vant med å reise inn alene:happy:

Det er vel bare jeg som får møte opp pga coronarestriksjoner. Mener jeg dro alene til lege og med mann hos jordmor, jeg hadde annenhver time hos jordmor.

Hm, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang, at han kanskje ikke får være med på grunn av smittevern.. :wacky:

Nei, og jeg dro alene på alt som ikke var ultralyd sist også :)

Får heller ikke lov til å ha med noen hos fastlegen. Men på sykehuset ved kontroller der får jeg lov og da skal han bli med. Forrige gang var han med på det meste

Han blir nok ikke med på første legekontroll nei, jordmor er jeg litt mer usikker på. Er andre gangen for meg, og første gangen for han :)

Ja tok han med. Ringte jordmor og det var ok. Synes det er veldig synd dersom det er kontroller han ikke får være med på, er vårt første barn, og vil gjerne dele alt som er av denne opplevelsen med samboer. Føler det er en veldig fin måte for han og ta mer del i graviditeten

Jeg drar alene, håper at han får være med på ordinær ultralyd når den tid kommer :)
Da kan han skrive under på farskapserklæringa også, siden vi ikke er gift.

Ja, han er med på alt :happy: Det er viktig for meg og han å være med det som er mulig. Kanskje ikke like «nyttig» for han alltid, men vil at han skal føle at han er med - hvis dere skjønner (selv om det er jeg som bærer). Er jo vårt fremtidige barn :love2

Tipper ikke han blir med på noe særlig utenom ultralyder, med mindre det er noe prikært Men ultralyd er veldig viktig for han å bli med på. Med førstemann var han vel med på de to første møtene med jordmor, og første møte på ABC. Ikke noe annet tror jeg. Det var liksom ikke viktig for oss. Jeg var frisk, ungen var frisk. Det var omtrent bare BT, sjekk av urin og ut døra. Jeg har liksom fortalt han ting han trenger å vite, da jeg jobber i faget, og jeg hadde heller ikke så mye å prate med jordmor om av samme grunn. Men vi var på lamaze-kurs sammen da, det var veldig givende at han var med på. Mye mer enn at jordmor skulle snakke om fødsel på de siste kontrollene, det kan være så ymse mtp tid og sånn, hvertfall mtp at jeg og mannen min har pratet veldig mye om det oss imellom.

Nei jeg tror han sparer de timene, mtp jobb. Vi har jo ei jente som begynner i barnehagen neste uke, så det blir nok nok av tid borte fra jobb av den grunn :shy:

Her har mannen aldri vært med på noen svangerskapskontroller, utenom TUL og OUL.

Sist husker jeg at det var en time hos jordmor hvor begge var med. Hun skulle ha en samtale med far og, samt at vi hadde en fødselsforberedende samtale med jordmor. Han var og med på tul, oul og alle de andre ultralydene (foreliggende morkake og mistanke om stort barn).

Nå er planen at han er med på tul neste uke, så får vi se på resten. Jeg spør om han kan/vil, så får han bestemme selv. Han er ikke så glad i sykehus og legekontor, så jeg tenker at det er viktig å ikke presse for mye. Han deltar aktivt i samtaler og setter seg inn i alt mulig som vi lurer på, så han tar helt klart rollen med stort alvor ;)

Han var ikke med forje svangerskap, men tenker å ta han med til jordmor et par ganger denne gangen.

Dette er min manns første svangerskap som han kan bli inkludert i, så vi håper at han kan være med. Har ikke en gang falt meg inn at det ikke går pga corona. Så blir vel heller å ve om tilgivelse enn tillatelse når vi går til legen i august ;)

Han var ikke med til legen, men til gyn og ultralyd var han med. Kommer til å være med på alt så fremst han får fri fra jobb.

Skal på tul om ei uke det får han ikle være med på, så blir det en tur til legen noen dager etter og den tar jeg aleine :)
Sist jeg var gravid sa jordmor at jeg godt kunne ha med partner på noen av kontrollene :)

Han har vært med på tul, men ellers så drar jeg alene. Også får han vel bli med på oul, for å se om han fikk vilja si eller ikke... :laughing025

Har ikke hatt med mannen på tidligere graviditeter så han blir ikke med denne gangen heller. Men håper han kan var på på oul :)

Back
Topp