Har fått Afipran av lege

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Ikke hentet de enda,for kvalmen har vært fraværende idag :) vet ikke om det er pga ultralyden og de fantastiske nyhetene vi fikk der men noe er det vertfall.. men tenkte å hente de og ha de liggende i tilfelle. Noen som har erfaringer med disse? Funker de?
 
Ikke hentet de enda,for kvalmen har vært fraværende idag :) vet ikke om det er pga ultralyden og de fantastiske nyhetene vi fikk der men noe er det vertfall.. men tenkte å hente de og ha de liggende i tilfelle. Noen som har erfaringer med disse? Funker de?

Afipran funker! Skal bare litt forsiktig med langvarig bruk [emoji4] Maks behandlingstid er 5 dager, men dette regner jeg med at legen informerte om [emoji4]

Gratulerer med gode nyheter!
 
Afipran funker! Skal bare litt forsiktig med langvarig bruk [emoji4] Maks behandlingstid er 5 dager, men dette regner jeg med at legen informerte om [emoji4]

Gratulerer med gode nyheter!
Nei fikk bare melding om at jeg har fått resept men dosering osv står vel gjerne på pakken :)
Men er det 5 dager totalt liksom? For regner jo med kvalmen varer i mer en 5 dager. Eller 5 dager sammenhengende?
 
Nei fikk bare melding om at jeg har fått resept men dosering osv står vel gjerne på pakken :)
Men er det 5 dager totalt liksom? For regner jo med kvalmen varer i mer en 5 dager. Eller 5 dager sammenhengende?

5 dager sammenhengende. Så det er er veldig godt legemiddel mot sporadisk kvalme. Hvordan du skal bruke det mot vedvarende kvalme vet jeg ikke. Les pakningsvedlegget og hør med legen :)

Har en venninne som har vært kvalm hele graviditeten. Hun fikk ikke afipran for det er ikke så bra med langvarig bruk.
 
5 dager sammenhengende. Så det er er veldig godt legemiddel mot sporadisk kvalme. Hvordan du skal bruke det mot vedvarende kvalme vet jeg ikke. Les pakningsvedlegget og hør med legen :)

Har en venninne som har vært kvalm hele graviditeten. Hun fikk ikke afipran for det er ikke så bra med langvarig bruk.
Ok :) tusen takk for svar :)
 
Ikke hentet de enda,for kvalmen har vært fraværende idag :) vet ikke om det er pga ultralyden og de fantastiske nyhetene vi fikk der men noe er det vertfall.. men tenkte å hente de og ha de liggende i tilfelle. Noen som har erfaringer med disse? Funker de?

Afipran er en fin og effektiv kvalmestillende medisin. Jeg foreslår du sjekker med legen din og eventuelt relis om du lurer på noe angående bruk av preparatet og ikke hører på random folk på et forum. Afipran brukes som foreskrevet av lege og sier legen at du kan ta x-antall tabletter i x-antall uker så er det helt trygt for deg å gjøre akkurat det. Relis har en veldig fin artikkel om akkurat svangerskapskvalme, anbefaler deg å lese den :)
 
Afipran er en fin og effektiv kvalmestillende medisin. Jeg foreslår du sjekker med legen din og eventuelt relis om du lurer på noe angående bruk av preparatet og ikke hører på random folk på et forum. Afipran brukes som foreskrevet av lege og sier legen at du kan ta x-antall tabletter i x-antall uker så er det helt trygt for deg å gjøre akkurat det. Relis har en veldig fin artikkel om akkurat svangerskapskvalme, anbefaler deg å lese den :)
Det skal jeg gjøre,tusen takk :)
 
Jeg fikk ikke beskjed om å kun bruke den i 5 dager, men har lest noe sånn på nettet. Tenkte å gå på det i 5 dager, og så gå påbpodtafen i et par dager før jeg begynner på afipran i 5 dager igjen
 
Afipran er en fin og effektiv kvalmestillende medisin. Jeg foreslår du sjekker med legen din og eventuelt relis om du lurer på noe angående bruk av preparatet og ikke hører på random folk på et forum. Afipran brukes som foreskrevet av lege og sier legen at du kan ta x-antall tabletter i x-antall uker så er det helt trygt for deg å gjøre akkurat det. Relis har en veldig fin artikkel om akkurat svangerskapskvalme, anbefaler deg å lese den :)

Det står i pakningsvedlegget at max. behandlingstid er 5 dager. Hvis en lege forskriver utover dette og i strid med legemiddelhåndboka/pakningsvedlegget hadde jeg spurt om en begrunnelse. Spesielt når det forskrives et preparat uten instrukser. Man skal ikke stole blindt på leger - de gjør feil som alle andre. Jeg er sikkert litt skadet av å ha jobbet med tilsynssaker litt for lenge, men det skjer hele tiden.

Ikke at man skal stole på forum folk heller. Det er jeg helt enig i [emoji6]
 
Jeg gikk på afipran sammenhengende 6mnd. Gikk helt fint det. Men det er nye retningslinjer nå.
 
Det står i pakningsvedlegget at max. behandlingstid er 5 dager. Hvis en lege forskriver utover dette og i strid med legemiddelhåndboka/pakningsvedlegget hadde jeg spurt om en begrunnelse. Spesielt når det forskrives et preparat uten instrukser. Man skal ikke stole blindt på leger - de gjør feil som alle andre. Jeg er sikkert litt skadet av å ha jobbet med tilsynssaker litt for lenge, men det skjer hele tiden.

Ikke at man skal stole på forum folk heller. Det er jeg helt enig i [emoji6]

Hva som står i pakningsvedlegget og hva som er realiteten er to helt forskjellige ting. Produsent er nødt til å dekke si ega ræv, og må skrive det. Relis har større oversikt over faktisk bruk av preparatet og hvilke virkninger bruken har. Man kan også spørre på tryggmammamedisin og få gode svar der om man er usikker.

Leger kan være ganske fastlåste i sine meninger, men aldri i livet at en lege med viten og vilje skriver ut preparater som kan skade fosteret ved normalt bruk. Man kan stille spørsmål til hvorfor det ikke lå ved instrukser, men apoteket vil nok stille spørsmål til det om det ikke foreligger og vil ta kontakt med lege for å oppklare det.
 
Det sto ikke i pakningsvedlegget mitt... Men jeg valgte et billigere merke.
 
Det sto ikke i pakningsvedlegget mitt... Men jeg valgte et billigere merke.
Fikk også et billigere merke da de ikke hadde Afipran inne. De sa det var akkurat det samme bare annet merke. Samme virkemidler osv.
 
Fikk også et billigere merke da de ikke hadde Afipran inne. De sa det var akkurat det samme bare annet merke. Samme virkemidler osv.

Ja det er akkurat de samme pillene. Men kan hende pakningsvedlegget er forskjellig...
 
Hva som står i pakningsvedlegget og hva som er realiteten er to helt forskjellige ting. Produsent er nødt til å dekke si ega ræv, og må skrive det. Relis har større oversikt over faktisk bruk av preparatet og hvilke virkninger bruken har. Man kan også spørre på tryggmammamedisin og få gode svar der om man er usikker.

Leger kan være ganske fastlåste i sine meninger, men aldri i livet at en lege med viten og vilje skriver ut preparater som kan skade fosteret ved normalt bruk. Man kan stille spørsmål til hvorfor det ikke lå ved instrukser, men apoteket vil nok stille spørsmål til det om det ikke foreligger og vil ta kontakt med lege for å oppklare det.

Sier ikke at en lege har gitt et preparat med vilje for å skade fosteret... Jeg har heller ikke sagt at Afipran skader fosteret. Jeg bare gjengir det som står i pakkningsvedlegget og i legemiddelhåndboka og hvordan andre jeg kjenner har fått behandling. Les en gang til hva jeg skriver kanskje.

Og hvis en lege forskriver medisin i strid med bruken kan de faktisk miste autorisasjonen sin (avhengig av alvorlighetsgrad). Uavhengig av hva tryggmammamedisin eller andre mener om bruken. Det er legen sitt ansvar.

Postafen og Phenergan er første valg mot kvalme så synes for øvrig det er merkelig at legen ikke har forskrevet dette først.

Jeg har også fått Afipran mot kvalme, men da fikk jeg beskjed om maks 5 dager, men det er 3 år siden.
 
Leste det i legemiddelhånsboken nå. Det står bare at det 'anbefales' å bruke det i opptil 5 dager før å redusere risiko for bivirkninger. Det ser ikke ut til å være noen forhøyet risiko for fosteret, og en anbefaling er ikke en absolutt maksgrense. De fleste får jo ikke bivirkninger.

Men jeg er litt pysete i forhold til bivirkninger, så jeg tar 5 dager på og 2 dager av.
 
Hva som står i pakningsvedlegget og hva som er realiteten er to helt forskjellige ting. Produsent er nødt til å dekke si ega ræv, og må skrive det. Relis har større oversikt over faktisk bruk av preparatet og hvilke virkninger bruken har. Man kan også spørre på tryggmammamedisin og få gode svar der om man er usikker.

Leger kan være ganske fastlåste i sine meninger, men aldri i livet at en lege med viten og vilje skriver ut preparater som kan skade fosteret ved normalt bruk. Man kan stille spørsmål til hvorfor det ikke lå ved instrukser, men apoteket vil nok stille spørsmål til det om det ikke foreligger og vil ta kontakt med lege for å oppklare det.

Hør på Evlina her.

Ang legemidler nytter det ikke å bruke Google, men Relis. De er produsentuavhengige. :)
 
Greit. Ikke hør på meg da [emoji4] men les linkene under så får du gjøre opp din egen mening. Legemiddelhåndboka og pakkningsvedlegg er ikke noe sprøyt på lik linje med ting du finner på Google eller kommersielt som noen her skal ha det til. Det er seriøse verktøy for helsepersonell i tråd med gjeldene prosedyrer og nasjonale/EU retningslinjer.

https://legemiddelverket.no/nyheter/nye-anbefalinger-ved-bruk-av-metoklopramid-afipran

Og til dere som viser til relis. De sier det samme:

https://relis.no/Bivirkninger/Nytt_...alme_bivirkninger_gir_innskrenkninger_i_bruk/

Men jeg fant også dette og det er vel egentlig svaret på det vi lurer på:

Metoklopramid – det kan være behov for behandling utover 5 dager
Statens legemiddelverk (SLV) og europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) anbefaler at metoklopramid brukes i høyst 5 dager for å redusere risikoen for nevrologiske bivirkninger hos pasientene (25). Ved svangerskapskvalme er 5 dagers behandling sjelden forenlig med behandlingsbehovet. Anbefalingen fra SLV og EMA om begrenset behandlingslengde er ikke bindende for forskriveren, og det finnes helt klart tilfeller med svangerskapskvalme der metoklopramid er indisert utover 5 dager. Ettersom ekstrapyramidale bivirkninger vanligvis oppstår innen 24-48 timer etter oppstart av metoklopramid (26), bør gravide og andre som henter ut metoklopramid informeres om mulige bivirkninger, selv om det ikke er forventet at behandlingen skal vare ut over 5 dager. Hos gravide bør det påpekes at de nevrologiske bivirkningene nevnt i advarselen gjelder mor, og ikke barnet.

God bedring! Håper du får det bedre snart!
 
Jeg har veldig god erfaring med tryggmammamedisin, skriv til dem om dere lurer!
 
Vet ikke helt hva som har skjedd men kvalmen er plutselig borte?! :confused: Og det blir man jo Såklart bekymret for.... :(
brystene er fortsatt ømme og har alle andre symptom men kvalmen har avtatt noe.... Hmm. Så har ikke brukt de.
 
Back
Topp