Har du vært fristet til å nyte alkohol i svangerskapet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Amalie
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Amalie

Guest
Det har lenge vært kjent at alkohol er giftig for fosteret, men ikke alle gravide har vært klar over det. Hvis mor drikker alkohol i svangerskapet, kan barnet kan bli født med skader. Selv små mengder alkohol kan forstyrre den normale utviklingen.

Her kan du lese mer om alkohol og svangerskap - http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Er-det-farlig/Alkohol-og-svangerskap/

Har du vært fristet til å nyte alkohol i svangerskapet?

alkohol.jpg

Den artikkelen virker nesten designet for å gi kvinner som drakk alkohol før de viste at de var gravide ekstremt dårlig samvittighet og ekstra redsler i lang tid fremover.
Er dette intensjon deres?

Ikke fristet i det hele tatt. Ser ikke på det å ikke drikke som ett problem.
Enig med dere over her.. Er noe annet når man vet at man er gravid eller vet at det er stor sjangs for at man er det. Også lurer jeg litt på hvem i våre dager som trur at å drikke alkohol i svangerskapet ikke er no problem?? Dette er ikke ny lærdom akkurat..

Nja.. frister og fristet! Langt ifra så fristet at jeg har smakt eller vurdert å drikke alkohol. Men det er jo ganger når folk rundt meg drikker, som jeg blir litt misunnerlig og syns det ser godt ut. Et glass rødvin en lørdagskveld feks ;) men det får vente!

Den artikkelen virker nesten designet for å gi kvinner som drakk alkohol før de viste at de var gravide ekstremt dårlig samvittighet og ekstra redsler i lang tid fremover.
Er dette intensjon deres?

Hei Tekopp! Det er selvfølgelig ikke vår intensjon å gi gravide dårlig samvittighet. Vi ønsker å opplyse, og denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Helsedirektoratet og først publisert i Svangerskapsboken Gravid (som vi gir ut). Artikkelen inneholder viktig informasjon som ikke alle gravide er klar over.

Vennlig hilsen Karine Næss Frafjord, Sjefredaktør i Babyverden

Absolutt ikke fristet! At alkohol er skadelig i svangerskap er ikke noe nytt, i mitt hode regnes det som "almennkunnskap" da dette var noe som i allefall på min skole var endel av pensum på barneskolen [emoji849]

Ikke fristet :joyful:... men syns samtidig at det alkoholfrie tilbudet på polet er dårlig. Går for det meste i eplemost.:(
Jeg har ikke opplyst alle venner og fam om nurket i magen, så er greit å drikke noe som ligner på alkohol i sammenkomster hvor alkohol er en del av kvelden. (Om jeg skylder på at jeg kjører kommer det alltid noen og tilbyr sengeplass eller sitteplass på taxi) :D

Hei Tekopp! Det er selvfølgelig ikke vår intensjon å gi gravide dårlig samvittighet. Vi ønsker å opplyse, og denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Helsedirektoratet og først publisert i Svangerskapsboken Gravid (som vi gir ut). Artikkelen inneholder viktig informasjon som ikke alle gravide er klar over.

Vennlig hilsen Karine Næss Frafjord, Sjefredaktør i Babyverden
Jeg mener alikevell at dere med fordel kan vise til litteratur rundt hva man skal gjøre/hva skjer om man har konsumert alkohol før man var klar over graviditet.
Jeg er klar over at man ikke skal drikke noe som gravid, med det er nå utrolig vanlig at mange uhell der ute har blitt utsatt for alkohol en gang eller to uten at det har skadd barnet. De som har gjort dette kan slite veldig med utrolig dårlig samvittighet.
En mer nyansert artikkel som tar inn over seg denne realiteten hadde jeg satt pris på.

Etter å ha lest kommentarene er jeg glad for at jeg ikke leste artikkelen. Graviditeten min var helt uventet, og jeg fikk i meg godt med drikke på nyttårsaften, og har vært bekymret for det. Heldigvis så har de jeg snakket med på Riksen sagt at det var så tidlig i svangerskapet at det ikke ville være noe problem. Så da velger jeg å stole på dem, og alt ser bra ut så langt.

Sånn ellers kan jeg bli litt misunnelig på de som kan drikke vin til en bedre middag, men ikke nok til at jeg har vært fristet. Eneste kjedelige er at jeg har få andre alternativer siden jeg ikke burde drikke verken juice eller brus og vann begynner å bli litt kjedelig. Men det er bare for en periode så det takler man. Syns det er greit med råd som at man ikke skal drikke alkohol for da er det ikke lenger en vurderingssak. Det bare må være sånn :)

Tok en slurk av drinken til mannen en kveld (tilsvarer vel mengde som en porsjon hostesaft eller nattverd), gyn bare flira da eg sa det og sa det nok gikk bra, legen kom med en liten skjennepreken....[emoji85]
Tar det ikke så tungt, snakk om en gang, og veldig liten dose.
Meget mulig det skjer igjen, bitteliten slurk vin el (teskjeporsjon).
Føler eg må forsvare meg nå, men det blir for dumt.

(Har visst litt behov for å være i opposisjon [emoji23] driver stadig og får spm/beskjed på jobb om eg kan drive å bære ting og [emoji23] men blir jo å føle meg helt invalid om eg ikkje kan gjøre noe! Tror mini generelt sett har det ganske bra likevel [emoji4][emoji173]️)

Jeg har ikke vært fristet nei, drikker generelt veldig sjeldent alkohol så har ikke vært stor endring i min livsstil. Eneste jeg savner er roastbeef og spekemat.

Da jeg var gravid med førstemann hadde jeg virkelig ingen aning om at jeg var gravid, vi hadde "fadderuker" på skolen, og jeg festet 12 av 14 dager. Sønnen min kom ut helt frisk og bar ikke preg av dette. Sier så klart ikke dette for å oppmuntre folk til å drikke, men for å berolige de som har tatt seg en fest eller to før de visste de var gravide.
Nå som våren er her frister det med en øl i sola, men det er så klart ikke noe problem å avstå.

Har ikke vært fristet til å drikke. Selv når jeg ikke er gravid/ammer er jeg ofte edru på fest, liker å vite at jeg kommer meg hjem med egen bil og at jeg slipper å bli dårlig dagen etterpå. Men da jeg var gravid med førstemann drakk jeg før jeg visste at jeg var gravid, og har ikke hatt dårlig samvittighet for det i etterkant.

Jeg har ikke vært fristet nei, drikker generelt veldig sjeldent alkohol så har ikke vært stor endring i min livsstil. Eneste jeg savner er roastbeef og spekemat.

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Jeg koste meg til mat flere ganger i jula og på nyttårsaften dog. Aldri full, begrenset meg pga. Datteren min. Vi prøvde jo å bli gravide, så jeg visste det var en sjans, men hvis man skal leve gravid alle de månedene man prøver, så kan man bli gal av mindre. Jeg hadde akkurat hatt en kjemisk og bestemte meg for å kose meg i jula. Etter positiv test har jeg ikke rørt alkohol, det kan friste hvor mye det vil, men jeg drikker ikke.

Det er ikke noe kontakt mellom mor og embryo før uke 5-6? Siden morkaken må først opp å fungere. Så i teorien skal det gå greit hvis man ikke har visst noe før det, men poenget til artikkelen er at ikke alle vet når de ble gravide, så derfor ta forhåndsregler.

Back
Topp