Har du troen på å ta vitaminer?

Agnete

Forumet er livet
Jeg bruker så mye medisiner fortiden og vært så mye dårlig. Jeg orker ikke det lenger så tenkte å gjøre tiltak. Jeg har nok ikke det beste kostholdet og vet at jeg har lave verdier og har hatt vitaminmangel. Men jeg vet ikke helt om jeg har troen på å ta piller? Men lurer på om jeg skulle prøvd det i år.
Noen som har fått opp vitamin nivået med å ta tilskudd av tabletter? Kan det fungere?

Jeg følte meg dårlig en god stund og hadde mangel på vitamin d. Fikk det opp. Og følte meg frisk igjen. Går nå på mammapiller av nycoplus fordi jeg ammer. Og med en gang jeg glemmer de noen dager/1uke så har jeg vondt i hodet og nærmer meg forkjølelsetilstander. Så jeg tar det hele tiden. Før svangerskap tok jeg bare vitamin d.

Klart vitamin tilskudd hjelper.. mangler man det må man jo ha tilskudd.

Jeg MÅ ta vitaminer etter gastric bypass operasjon. Sånn er det bare. Ser de som sløver med det etter en slik operasjon kan få ganske alvorlige mangler. Hvertfall ettersom jeg har sett de selv har skrevet på ymse grupper jeg er på da.

Jeg er veldig nøye med mine vitaminer gitt. Skal virkelig ikke mangle noe. Jeg sjekka i starten hver 3.mnd. Nå holder det med hver 6.mnd å sjekke at alt er som det skal da. :)

Jeg bruker så mye medisiner fortiden og vært så mye dårlig. Jeg orker ikke det lenger så tenkte å gjøre tiltak. Jeg har nok ikke det beste kostholdet og vet at jeg har lave verdier og har hatt vitaminmangel. Men jeg vet ikke helt om jeg har troen på å ta piller? Men lurer på om jeg skulle prøvd det i år.
Noen som har fått opp vitamin nivået med å ta tilskudd av tabletter? Kan det fungere?
Går på d-vit pga mangel. :) Og omega3
+ multivitamin
Tror ikke lagrene er oppe ennå, eller at jeg har «nådd» mitt nivå, så skal bare fortsette med det. Håper det blir bedre etterhvert :) Er også mye dårlig.
Hva har du mangel på? Er nok lurt å ta tilskudd ja :)

Tilskudd bør jo ikke erstatte et godt kosthold. Og man skal ikke ta vitaminer i hytt og pine uten å vite om man har mangel. Greit nok med folat og jod, dersom man er gravid eller planlegger å bli det.

Kontakt legen din og be om å få det testet:) Og fokuser på gode matvaner.

Tilskudd bør jo ikke erstatte et godt kosthold. Og man skal ikke ta vitaminer i hytt og pine uten å vite om man har mangel. Greit nok med folat og jod, dersom man er gravid eller planlegger å bli det.

Dette!

Legen min sier jeg skal ta tilskudd, men jeg har ikke helt troen på å dytte inn piller så blir alt så mye bedre ;)
Jeg har mangel å D-vitamin og B vitamin i følge min lege og alle andre nivåer ligger i grenseland.
Jeg er dessverre hos legen hver uke, de tapper meg regeligmessig for blod. Så det er ikke slik at dette har jeg bare funnet på selv.
Jeg har bare litt problemer med å tro at piller erstatter kostholdet.

Går på d-vit pga mangel. :) Og omega3
+ multivitamin
Tror ikke lagrene er oppe ennå, eller at jeg har «nådd» mitt nivå, så skal bare fortsette med det. Håper det blir bedre etterhvert :) Er også mye dårlig.
Hva har du mangel på? Er nok lurt å ta tilskudd ja :)

Vitamin B og D sier legen, og alt annet ligger i grenseverdiene. Håper det hjelper på deg da:)

Legen min sier jeg skal ta tilskudd, men jeg har ikke helt troen på å dytte inn piller så blir alt så mye bedre ;)
Jeg har mangel å D-vitamin og B vitamin i følge min lege og alle andre nivåer ligger i grenseland.
Jeg er dessverre hos legen hver uke, de tapper meg regeligmessig for blod. Så det er ikke slik at dette har jeg bare funnet på selv.
Jeg har bare litt problemer med å tro at piller erstatter kostholdet.
Piller bør ikke erstatte et variert kosthold, men har du påvist mangler vil du jo få opp nivåene ved å ta tilskudd, så ser ingen grunn til å ikke høre på legen.
Neste skritt bør jo bli å prøve å få til endringer i kosten som gjør at du ikke lenger trenger tilskuddene.

Vitaminer er supplement til kosthold, ikke erstatning. Jeg har såpass mangel på d og b-vitamin at jeg må ta piller, men reduserer feks d-vitamin inntaket om sommeren pga sollys.

Jeg har tro på vitaminer. Manglet jern etter å ha mistet mye blod under fødsel, og verdiene gikk opp etter ca 6 mnd. Da sluttet jeg å ta pillene, og trengte dem heller ikke. Noen mangler vitaminer og bør ta tilskudd hele tiden. Hvis du har påvist mangler bør du nok ta tilskudd, men du kan jo gå til legen og sjekke om dine verdiene har steget etter en stund.

Jeg er helt seriøst en daff saccosekk om jeg ikke tar multivitaminer + d-vitaminer.
Var hos en lege for noen år siden som ba meg gå på det, og jeg merker ekstrem forskjell.

Så var jeg på første svangerskapskontroll og fikk beskjed om at det var alt for mye og jeg måtte slutte med d-vitaminer, tok en blodprøve som lå på normale verdier, da jeg var på kontroll etter aborten min var helt utrolig dårlige, og jeg måtte begynne på det igjen, fordi der hadde legen gjort en bommert og innså det.

Resultatet av blodprøvene dine viser hva du mangler, og da må du ta det legen sier du skal ta for å få opp igjen verdiene. - som gjør at kroppen din fungerer som den skal og kommer på overskudd.

Tar selv multivitamin for tiden da jeg var i grenseland med D vitamin og jern.

Vitaminer og mineraler hjelper- helt klart

Ta ny prøve etter 3 mnd for å skjekke.

Hvis man ikke har påvist mangel av noe og derfor må følge legeanbefalning. Så bør man hvis man tar kosttilskudd over lenge perioder også ha fri periode. Feks 2dager på 1 av. Etter 14 dager på, 7 dager av.

Så fint å lese at så mange merker endring med kunstig tilskudd, jeg får gi det ett forsøk. Det skader jo ikke :)
Kostholdet mitt er ikke så mye å gjøre med pga allergi så det er enormt mye jeg ikke kan spise.
Derfor har jeg nok også bestandig lave verdier og mangler på blodprøvene mine.
Takk for mange fine svar :)

Back
Topp