Har du tatt glukosetesten?

  • Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Tok den sist og må ta den igjen nå [emoji21] men ikke før i uke 24 [emoji1360] blir kvalm bare av tanken
 
Kan jeg spørre dere? Sist jeg var gravid bodde jeg ikke i Norge, jeg leverte ikke urinprøver(det synes jeg er SÅ flaut her...), men tok en slik glukosetest da jeg ikke er akkurat liten. Babyen min var veldig stor sist også, men jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes. Nå som jeg leverer urinprøver - går dem ut ifra resultatet der eller er det bare sånn at hvis du er tjukk så må du ta den? Jeg synes den var dritekkel.. :angelic:
 
Kan jeg spørre dere? Sist jeg var gravid bodde jeg ikke i Norge, jeg leverte ikke urinprøver(det synes jeg er SÅ flaut her...), men tok en slik glukosetest da jeg ikke er akkurat liten. Babyen min var veldig stor sist også, men jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes. Nå som jeg leverer urinprøver - går dem ut ifra resultatet der eller er det bare sånn at hvis du er tjukk så må du ta den? Jeg synes den var dritekkel.. :angelic:
De nye retningslinjene sier at alle over 25 år skal ta glukosetest, uavhengig av bmi
 
Æsj... Tommel ned.. Men hva er vitden med urinprøvene da? Eller ser man kanskje mer der.. haha.. o_O
Slik jeg har forstått det så leveres det inn urinprøve for å sjekke og utelukke mistanke for følgende:
- urinveisinfeksjon
- svangerskapsforgiftning
- svangerskapsdiabetes

Urinprøven testes for protein, glukose, blod, nitritter og leukocytter
 
Slik jeg har forstått det så leveres det inn urinprøve for å sjekke og utelukke mistanke for følgende:
- urinveisinfeksjon
- svangerskapsforgiftning
- svangerskapsdiabetes

Urinprøven testes for protein, glukose, blod, nitritter og leukocytter
Ok tusen takk, da vet jeg det! :facepalm::happy:
 
Sniker fra desember.

Jeg tok den for et par uker siden og jeg gruet meg skikkelig men det gikk egentlig greit. Å faste var ikke noe problem siden jeg vanligvis ikke spiser frokost før 11-12-tiden og jeg er ikke morgenkvalme så det gikk greit å drikke sukkervannet. Det er jo ikke kjempegodt men det går ned. Jeg ble litt uggen etterpå men det gikk fort over. Jeg hadde svangerskapskontroll mens jeg ventet så jeg fikk slått ihjel litt tid der, det hjalp endel! Det verste var egentlig at jeg fikk så inmarri hodepine mot slutten og den gikk ikke over den dagen til tross for mat og powernap. Jeg var egentlig mest nervøs for resultatet men det var heldigvis bra :)
 
Får man time tidlig på dagen når man skal ta den?

Jeg har aldri hørt om at man IKKE tar den med én gang legekontoret åpner. På mitt legekontor må alle fastende blodprøver tas før 10 (?) uansett, og jeg nekter å tro at det er forsvarlig å la gravide gå uten mat utover dagen.
 
Jeg har aldri hørt om at man IKKE tar den med én gang legekontoret åpner. På mitt legekontor må alle fastende blodprøver tas før 10 (?) uansett, og jeg nekter å tro at det er forsvarlig å la gravide gå uten mat utover dagen.
Fikk time kl.10, så skal komme til kontoret kl 8, drikke sukkervann og vente i to timer. [emoji6] Må huske å ta med bok/blad!
 
Har ikke tatt testen, men gruer meg til å ta den. Jeg blir så fort dårlig av å få i meg for mye sukker på en gang. Jeg er typen til å spise kake og grønnsaker samtidig for å unngå sukkersjokk :alien Har fått tips fra legen om å ta med niste, så jeg kan spise med en gang testen er overstått. Regner med det går bedre enn jeg tror! Greit å lese hva andres erfaringer er.
 
Da var d gjort [emoji38] gikk overraskende bra og resultatet var fint. Heldigvis er jeg glad i søtt, så første glasset gikk veldig lett, det neste var litt verre men overkommelig
 
Har ikke tatt testen, men gruer meg til å ta den. Jeg blir så fort dårlig av å få i meg for mye sukker på en gang. Jeg er typen til å spise kake og grønnsaker samtidig for å unngå sukkersjokk :alien Har fått tips fra legen om å ta med niste, så jeg kan spise med en gang testen er overstått. Regner med det går bedre enn jeg tror! Greit å lese hva andres erfaringer er.
Og vann er kjekt å ha med, jeg ble fryktelig tørst sist gang da jeg tok dem. Var faktisk det eneste jeg sleit med ila de to timene.
 
Og vann er kjekt å ha med, jeg ble fryktelig tørst sist gang da jeg tok dem. Var faktisk det eneste jeg sleit med ila de to timene.

Du mener vann til å drikke etter at de to timene er overstått?
 
Back
Topp