Har du smakt kastanjer?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Husker godt vi lagde dyr av kastanjenøtter og fyrstikker da jeg gikk i barnehagen, men jeg visste aldri at man kunne spise disse nøttene. Ser på Bondeknølen nå og der spiste de det. Googlet litt og fant oppskrift på ristede kastanjer, som skulle serveres varme og dyppes i smør og salt. Høres jo veldig godt ut da!  
Er det vanlig å spise dette noen steder i landet? Og når er det egentlig kastanjenøtter er "plukkeklare"? Jeg fikk lyst på NÅ jeg :D

Det er en ting jeg aldri har smakt som jeg har kjempelyst til å smake!

Jeg har alltid syntes at det har hørtes så godt ut med ristede kastanjer når jeg har lest om det i bøker o.l, men aner ikke hvordan det smaker. Tipper jeg hadde blitt skuffet, for i min verden er de litt søte hehe.

Ja, det har jeg smakt mange ganger. Vi feirer ofte julen hos min manns familie i Ungarn, og der er det vanlig å spise rundt juletider. De står og selger ristede kastanjer på gata, eller man kan kjøpe dem i butikken og riste dem selv hjemme. Kjempegodt!

Da må du huske å kjøpe de i butikken, for de som vokser i Norge er ikke spiselige.

Jeg fikk servert foie gras med ristede kastanjer på en restaurant en gang, det var utrolig godt :-) (og den gang visste jeg ikke hvordan gjessene ble behandlet for å lage foie gras så...)

Back
Topp