Har du satt deg inn i hva de ulike partiene mener om viktige spørsmål innen familiepolitikk?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Vanskelig å bestemme seg i år?


"Høyre har ikke i sitt program for neste stortingsperiode gått inn for å innføre ultralyd fra uke 12 for alle gravide."

"Senterpartiet vil beholde barnetrygden som en god og universell ordning, samt prisjustere den."

MDG sier "Barnehager og skoler skal sørge for kunnskap, ferdigheter og kompetanse som er viktig for å klare seg i dagens og framtidens samfunn. Vi ønsker å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og samtidig fremme læring, nysgjerrighet og lærelyst som grunnlag for allsidig utvikling. Mangel på kvalifiserte pedagoger svekker den målsetningen. Vi vil derfor øke andelen barnehagelærere i barnehagen og gi støtte til kompetanseheving blant ledere."

"Høyre har programfestet at vi vil øke engangsstønaden til unge foreldre som ikke har opparbeidet seg rettigheter i arbeidslivet."

"Norsk svangerskapsomsorg er i verdensklasse. Det er særlig takket være de som jobber i svangerskapsomsorgen. Men i dag gjør dessverre dårlig økonomi i kommunene at jordmortilbudet ikke er godt nok alle steder. Arbeiderpartiet vil øke kommunenes inntekter i de fire neste årene, slik vi også har foreslått de fire årene Høyre og FrP har styrt. En bedre kommuneøkonomi, vil gi rom for bedre tjenester til gravide og nye foreldre."

"KrF er et familieparti. Vi tror det viktigste for gravide og småbarnsforeldre er en helhetlig politikk, som vektlegger familienes valgfrihet i kombinasjon med høy kvalitet i barnehage og skole. KrFs vilje til å prioritere familiene i budsjettene vil få konkret betydning for småbarnsforeldres hverdag."

"Fremskrittspartiet var med på å innføre makspris for foreldrebetaling i sin tid. Dette støtter vi fortsatt. Samtidig er det viktig for Fremskrittspartiet at vi sikrer at barn fra lavinntektsfamilier også får et godt barnehagetilbud."

"Venstre ønsker å tilrettelegge for forsøk med skolemåltid i grunnskolen. Vi har prioritert flere fagutdannede og mer etter- og videreutdanning i barnehagene, fremfor et krav om at alle skal få varm mat. Når det gjelder matservering i barnehagene, så står hver barnehage/kommune fritt til å innføre gode ordninger. Kommuner kan også lage egne ordninger for mat i grunnskolen."


Vi hjelper deg med å få en oversikt over hva de ulike partiene mener om de viktigste spørsmålene gravide og småbarnsforeldre gjerne stiller seg før valget.

HER kan du lese hva de ulike partiene har svart.
 
Tok sånn valgomat, så får vi se hva eg ender opp med å stemme [emoji28]
 
Synes det var flott med en oversikt! Jeg skal stemme nytt i år siden jeg ikke liker samarbeidspartnere til partiet jeg pleier å stemme på. Godt å se at partiet jeg nå vil stemme på i stedet har en grei familiepolitikk :)
 
Jeg har aldri vært så usikker på hva jeg skal stemme.
Er oppriktig talt beskymret for at jeg ikke klarer å velge..

Samme her.. nesten fristet til å stemme blankt, men føler liksom jeg MÅ velge. Er nok for lite interessert i politikk, og føler det bare er en masse lovnader de aldri får gjennomført [emoji28]
 
Samme her.. nesten fristet til å stemme blankt, men føler liksom jeg MÅ velge. Er nok for lite interessert i politikk, og føler det bare er en masse lovnader de aldri får gjennomført [emoji28]
Jeg er og fristet til det. Og er jo det jeg må gjøre om jeg ikke bestemmer meg.
Meeen er jo så dumt..
 
Samme her.. nesten fristet til å stemme blankt, men føler liksom jeg MÅ velge. Er nok for lite interessert i politikk, og føler det bare er en masse lovnader de aldri får gjennomført [emoji28]
Er det noen dere ikke vil skal komme til makta da? Såfall - stem "mot" dem [emoji108]
Jeg er og fristet til det. Og er jo det jeg må gjøre om jeg ikke bestemmer meg.
Meeen er jo så dumt..
 
Er det noen dere ikke vil skal komme til makta da? Såfall - stem "mot" dem [emoji108]

Sant nok, men føler aldri noen får til noe (igjen, jeg er overhodet ikke politisk interessert, så det kan hende dem har fått til ting, men som jeg ikke får med meg) - så det at et parti har saker jeg ikke er enige i skremmer meg ikke, for dem får liksom ikke gjennomslag for det uansett [emoji28] Hadde det vært ettpartiregjering så ville det vært mer interessant! Enn om 3-4 partier skal prøve å bli enige [emoji6]
 
Se et par valgsendinger og debatter på tv til uka, og gå inn på hjemmesidene til et par partier dere syns litt om og les partiprogrammene. Skal ikke så mye til for å få litt informasjon. Og ikke minst, bruk stemmeretten, vi er priviligert som har den!
 
Synes det var flott med en oversikt! Jeg skal stemme nytt i år siden jeg ikke liker samarbeidspartnere til partiet jeg pleier å stemme på. Godt å se at partiet jeg nå vil stemme på i stedet har en grei familiepolitikk :)
Litt samme her, usikker på om det blir til at jeg stemmer som før. Men igjen så har samtlige parti som kunne vært aktuelle i alle fall ett "ankepunkt" som gjør at jeg normalt ikke ville stemt dem... Fryktelig vanskelig i år!
 
Jeg og søstern skal mase i valgboder i dag. Skal bli morro [emoji16]
 
Nei, jeg hadde håpet på et skifte. De skyldes ikke i hovedsak de sakene dere tar opp her, men en grunnleggende sosialistisk holdning til samfunnet, og en like grunnleggende motvilje mot frp
 
Back
Topp