Har du opplevd?? *gjeld*

Julenissen

Betatt av forumet
Å sitte i et gjeldshelvete??

Ser det er så mange som kommenterer i andre tråder om
hva man har rett på, hva man må gjøre og hvordan man bør prioritere osv....
Men har dere peiling på hvordan det er?

Jeg har ikke førstehånds erfaring med det nei, men jeg jobber med mennesker i den situasjonen. Så jeg vil si at jeg har god peiling på hvordan man skal håndtere det med tanke på å få hjelp til å komme seg ut av det!

ja det har jeg..
er sakte men sikkert på vei ut av det nå, men det har tatt meg lang vei å komme hit jeg er idag..

JA!!!!
har sitte i deep shit, jobba oss ut av det å sitter den dag i dag med kjøpt leilighet og god økonomi[:D]

så jeg vet hvordan det er å være der og hvor hardt det er å jobbe seg ut av det, nå vet jeg hvor godt det er å være ferdig med det[;)]

Nei, ikke gjeldshelvete, men jeg jobber med det daglig.

ORIGINAL: ¤Ida

JA!!!!
har sitte i deep shit, jobba oss ut av det å sitter den dag i dag med kjøpt leilighet og god økonomi[:D]

så jeg vet hvordan det er å være der og hvor hardt det er å jobbe seg ut av det, nå vet jeg hvor godt det er å være ferdig med det[;)]

Så bra for dere! Er godt å vite at det lys i enden av tunnellen[:)]

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med gjeldshelvete, om det er snakk om millionlån....

Jeg har aldri hatt råd til å ta opp voldsomme lån, dermed ikke pådradd meg gjeld sånn sett. Men har MAAAANGE ganger opplevd å være nærmere 20000,- i minus pr mnd, og det er jo noe som baller på seg til man til slutt egentlig bare har lyst til å hoppe utfor nærmeste stup..[&:] 

Skal vel innrømme at jeg ikke er den mest ryddige økonomen her i verden, men jeg bruker YTTERST sjeldent penger på noe unødvendig, og holder meg til billigprodukter hva mat angår. Er flink til å handle på tilbud, og det er veldig sjelden jeg handler noe til meg selv, jeg har aldri store utgifter (som f.eks nye gardiner, ny vaskemaskin, ny kommode osvosvosvosv). Men likevel vet disse pengene å forsvinne...[:(]

ORIGINAL: hissigproppen

Ja, jeg jobber med det daglig.

Jobber du med å hjelpe gjeldsofre? det du mente?[:)]

ORIGINAL: Julenissen

jeg rettet etterpå, for så at setningen ble feil, hehe.

Nei, ikke hjelpe gjeldsofre. Inndriving.

ORIGINAL: Bleiemos

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med gjeldshelvete, om det er snakk om millionlån....

Jeg har aldri hatt råd til å ta opp voldsomme lån, dermed ikke pådradd meg gjeld sånn sett. Men har MAAAANGE ganger opplevd å være nærmere 20000,- i minus pr mnd, og det er jo noe som baller på seg til man til slutt egentlig bare har lyst til å hoppe utfor nærmeste stup..[&:] 

Skal vel innrømme at jeg ikke er den mest ryddige økonomen her i verden, men jeg bruker YTTERST sjeldent penger på noe unødvendig, og holder meg til billigprodukter hva mat angår. Er flink til å handle på tilbud, og det er veldig sjelden jeg handler noe til meg selv, jeg har aldri store utgifter (som f.eks nye gardiner, ny vaskemaskin, ny kommode osvosvosvosv). Men likevel vet disse pengene å forsvinne...[:(]

Min definisjon på gjeldshelvete er når man ikke ser enden på noe!
At man egentlig bare har lyst til å legge seg ned å dø pga det...

Nei.. men var nær å havne i det pga NAV. De brukte usannsynlig lang tid på en sosialsøknad etter at jeg ble arbeidsledig. Mistet papirer osv.. Hjalp ikke at jeg maste. Til slutt måtte psykologen min ringe dem og si at det ikke gikk an å bruke så lang tid. Hun ringte også til et inkassoselvskap som var særlig ivrig på innkrevingen og ikke hadde noe forståelse for at jeg ventet på penger.. Dagen etter fikk jeg penger og det løste seg.

Aha! Skjønner[:)] Inndriverne er rett å slett skumle..[&o]

Aha! Skjønner[:)] Inndriverne er rett å slett skumle..[&o]

Hehe.

Hadde en gang inkassokrav på 3000 kr, det er alt. Men vi har ganske lite penger og har lært oss å prioritere litt. Og har alltid litt (sånn 200 kr [;)]) igjen hver mnd som vi sparer.

Ja, var sammen med en psykopat som misbrukte meg psykisk og fysisk! Han tok opp lån over nettet i mitt navn, uten jg visste om det[:'(][:@][:(] Så nå sitter jg med 80 tusen i gjeld etter han. Og han ødela hele leiligheten vi leide sammen, så der røyk mitt depositum på 46 tusen kr! Stjal alle møblene mine, tv, hjemmekinoannlegg. Ja u name it. Mista alt. Kom meg unna han i live, så vidt.

Så er glad for det den dag idag[:)] Dette var for 5 år siden. Og vant over han i retten, men siden han ikke hadde noen inntekt så kunne jg ikke få igjen noe[:@]

Som et plaster på såret fikk jg igjen 29tusen[8|]

Har heldigvis blitt kvitt de 35 tusen i inkasso! Huff! Så veit alt om dårlig økønomi, bare JÆVELIG surt når jg ikke satte meg selv i den situasjonen!

Har aldri vært der selv, men har flere venner som har havnet i uføret grunnet kjærester, depresjoner, sykdom, you name it.
I tillegg hadde jeg fort vært ute i det selv om jeg ikke hadde hatt særdeles generøse, gavmilde og hjelpsomme foreldre som alltid har stilt opp!

Da jeg var student gjorde jeg meg ferdig med et års praksis i "drømmeyrket". 10 dager senere fikk jeg skiveprolaps, og ble sykmeldt på ubestemt tid.
Siden jeg hadde 120 kroner på konto og ikke krav på sykepenger troppet jeg opp på sosialkontoret, og spurte om de kunne hjelpe meg.
"Nei", sa de, "vi streiker"... [&:][8|]
Seks uker senere sluttet streiken, etter at jeg hadde lånt/fått 13 000 av foreldrene mine til å dekke husleie, regninger, ørten lege- og fysioterapitimer m.m. - og den gjelden fikk jeg jo ikke dekket inn av sosialen.
Hadde jeg IKKE hatt et nettverk å falle tilbake på hadde jeg ikke hatt mulighet til å betale husleie en gang.
Har flere liknende "morsomme" historier å fortelle om både sosialen og NAV, men den synes jeg tar kaka. [8|]

Så ja, folk kan havne i uføret helt uforskyldt, og det er ikke alle som er så heldige å ha foreldre som bare venter på å få hjelpe til! [&o]

er vell ikke så mange som tørr å innrømme det her inne, men de fleste av oss har gått på eller går på en smell i løpet av livet.[;)]

JA!!!!!!!!!!

ORIGINAL: jentami*

JA!!!!!!!!!!

*

Back
Topp