Har du opplevd fødselsangst?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Eve
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Eve

Guest
Fortalte du det til noen? Eller holdt du det for deg selv?
Søkte du noe hjelp? Evt hvilken hjelp fikk du?

Hvordan gikk fødselen?

Jeg har fødselsangst, i stor grad pga første fødsel, hadde litt da også.
Nå søkte jeg hjelp tidlig og er veldig glad for det [emoji108] Fått oppfølging hos jordmor hver 3-4 uke hvor vi har tatt svangerskapskontroll sammen med samtaler. Nå er ikke tankene rundt fødsel like dystre [emoji4]

Jeg husker jeg var redd. Snakket med samboer om det.

Jepp. Ble værre etter første fødsel og endte med keisersnitt med nr 2 og 3[emoji51]

Ja. Fikk samtaler inn på sykehuset. Det hjalp ikke så mye. Fikk være inne på en fødestue, men det gjorde ingenting for meg.
Endte opp med å skaffe meg en bok om hypnosefødsel og meditasjon, og det hjalp veldig! Samtidig vil jeg ikke gå igjennom en Spontan fødsel langt fra sykehuset, for jeg trenger epidural for å ha kontroll over angsten.

Nei. Og jeg har aldri forstått hvorfor noen er redde.
Men jeg forstår at noen er redde, og det må være forferdelig vanskelig.

Hadde det litt med første, fikk en om isning på sykehuset og på føden. Fikk snakket med ei jordmor på sykehuset, og ble trygget på at jeg skulle få epidural hvis jeg ville. Ikke rart en er engstelig første gangen, skal presse ut en hel baby.. hørt tusen skrekkhistorier osv.

Men når en nermer seg slutten, er du så lei og har lyst å bli ferdig.
Det gikk kjempebra!
Med nr 2 gruet jeg meg ikke i det hele tatt, gikk fint.

Det er vondt å føde, men det er ikke konstant vondt hele tiden, og smertene følels som menssmerter..

Vet ikke om jeg er i kategorien «fødselsangst», men går til samtaler på sykehuset annen hver uke nå.
Er ikke veldig glad i å snakke om det, og vil vel helst ta det som det kommer selv om jeg skjønner at jeg har sikkert godt av å få på plass noen ting før det skjer.
Vært med på to fødsler til mine venninner noe som har gjort at jeg egentlig adri ville føde, men nå er jeg gravid og må nok til den delen der selv. Så vi får se.

Kvinner har gjort det i alle år før meg så regner med at jeg også greier det, bare greier ikke helt å ta det innover meg at det skal skje ennå [emoji23][emoji1381]

Var livredd, men følte aldri på at jeg hadde angst. Fikk samtale med lege før fødsel nr. 2. Sov fint lite natta før samtalen, men ble møtt på en fantastisk måte, så etter noen samtaler var jeg trygg på valget mitt og at vi kom til å få god hjelp!

Hadde det i andre svangerskap på grunn av første fødsel.
Hadde samtaler på sykehuset, og skulle egentlig ha ks. Ombestemte meg, og fikk en fantastisk fødsel. :)

Nei, og det kunne jeg absolutt fått etter fødselen, men heldigvis funker det for meg å være rasjonell akkurat der.
Det kunne lett gått andre veien. Mest sannsynlig må jeg ha keisersnitt neste gang pga komplikasjoner etter første fødsel, men jeg håper å få slippe.

Back
Topp