Har du noen "tvangstanker"?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Og da mener jeg ikke nødvendigvis OCD-tvangstanker, men ting du bare må gjøre.
Jeg har mye rart for meg, men heldigvis får jeg ikke kjempeproblemer dersom det ikke blir fulgt til pungt og prikke.

- Jeg liker feks. ikke tall som slutter på 1,3,7 og 9. Står volumet på bilsterioen på 19 feks. så blir jeg litt frustrert (og gjett om mannen har det gøy med det der).
- Partall er de beste, bortsett fra 5 som er bedre enn både 4 og 6.
- Jeg liker runde bokstaver best, og syns I er en forferdelig sak, og J enda værre (æsj).
- Jeg må henge opp ting på klessnora i system.
- Ting som henges opp med 2 klyper, må ha samme farge på klypene (og det er ikke bare lett med 8 forskjellige farger i klypebøtta).

Har mye, mye mer, men det var litt av min syke hjerne iallefall . Så nå får noen andre utlevere seg

Hmmmm.. Når eg får flashback so må eg alltid telle til 7 for å finne roen.. ikkje 5 eller 10, men 7!

Hehe, kan tenke meg det er slitsomt å lete etter like klesklyper ;) Jeg orker feks ikke sokker med hull. Uansett hvor stort det er. Og da må jeg kaste begge sokkene siden jeg ikke har flere like par. Men noe spesielt annet tror jeg ikke at jeg er "opphengt" i.

Jeg må pusse tennene på et bestemt vis. Jeg klarer ikke skyndte meg om jeg har det travelt, for jeg må gjøre det akkurat sånn som jeg alltid gjør det. 

Ja, det har jeg. Det er grusomt, og jeg går til både behandling og tar medisiner.
Det begynnt i februar ifjor i forbindelse med fødselsdepresjon.

Jeg har et par...
Jeg teller hele tiden. Trappetrinn, skritt fra døra bort til bilen, når jeg er på joggetur, altså jeg teller alle skrittene jeg tar, og ender jeg på tallet 13, må jeg ta et ekstra skritt "bare for sikkerhets skyld"..

Jeg gnisser tenner (dette gjør jeg ikke hele tiden da, men svært ofte) når jeg kjører bil, i takt med disse veistikkene i veikanten ettersom jeg kjører forbi dem.

Tvangstanker har jeg ikke så masse av tror jeg.
Men tvanshandlinger har jeg så masse av at jeg vet ikke om jeg orker begynne ramse de opp en gang.

Utrolig slitsomt!

Veldig mye av mitt går på elektriske artikler.

Har bestemt måte jeg sjekker komfyren hver gang jeg legger meg, og hver gang jeg skal ut av huset.
Drar fingern over av/på knappen på alle varmeovner i huset før jeg legger meg. Drar alltid fingern over 8 ganger i overetasjen og 4 ganger i nedeetasjen.
Samme fingergreie på alle lysbrytere.

Har faste metoder på hvordan jeg støvsuger, blir det en feil så må jeg begynne helt på nytt igjenn.
Sjekker veskeinnholdet i veska mi hver gang jeg går i bilen, ut av bilen, inne på butikken, på vei ut av butikken, og når jeg har satt meg i bilen igjenn.

Låser bilen og går inn på butikken, og hender ofte jeg må ut og sjekke et par ganger om jeg faktisk har låst.

Kan sitte i stua og lage scenarioer rundtom  huset. Og ender med at jeg må gå gjennom hele huset og sjekke ting, fordi jeg LAGET det til i hodet mitt. Innerst inne vet jeg jo at det bare var laget til av meg selv..

Når jeg leser over det her, så ser jeg jo at jeg virker gal :p

Bare småting.

- Skyller alltid glasset 3 ganger før jeg har vann i som jeg skal drikke.
- Jeg liker ikke oddetall. Setter alltid varmen i bilen på partall f.eks. 
- Jeg liker symmetri veldig godt! :D
- Jeg har en egen måte å henge klærne på stativet, og sånn MÅ det være.

Berre når det gjeld leggerituale...

Siste runde i huset før eg legg meg er som følger:

* pusse tenner og kle av meg
* ned og læse ytterdøra
* inn og sjekke at lille har det bra
(* som regel sjekke at eg faktisk låste døra)
* sjekke at eldste har det bra
* opp på do og tisse
* i seng

..og viss eg av ein eller annan grunn må ut av senga igjen, i alle fall viss eg må ned trappa, må eg ta runden på nytt. Kan tåle å gå på do oppe og så legge meg igjen, men må eg ned på badet eller sleppe ut katten ellerno' så er det på'an igjen. Er redd for at det skal skje noko med ungane, som eg hadde gått glipp av dersom eg ikkje hadde tatt turen ned når eg først var ute av senga. Må tisse og, sjølv om eg kanskje tissa for 1 minutt sidan.

No er dette på ingen måte noko som styrer livet mitt, men det ser jo litt snodig ut når eg ser det på trykk...

Ja, og så må eg liksom følge med på bilskilt... Ser alltid etter nyare Bergensregistrert bil enn eg har sett før, samt at eg leitar etter bursdagar, eller eventuelt dagens dato i skilta ("mitt" skilt ville f.eks. vore 28382, men har ikkje sett det enno, "dagens skilt" ville vore 18112). Er litt opphengt i tal kanskje.

Bare filleting tror jeg :p

-Må tisse før jeg legger meg
-Får ikke sove om jeg ikke pusser tennene
-Må smøre pålegget gjevnt utover hele brødskiven
-Må ha vinduet på soverommet litt opp uansett årstid. Føler meg kvalt om det er igjen.
-Får fnatt av smuler på brødfjøla samt påleggsrester på kniven..

Det var noe hvertfall :p

*lykkeligst* skrev:
Og da mener jeg ikke nødvendigvis OCD-tvangstanker, men ting du bare må gjøre.
Jeg har mye rart for meg, men heldigvis får jeg ikke kjempeproblemer dersom det ikke blir fulgt til pungt og prikke.

- Jeg liker feks. ikke tall som slutter på 1,3,7 og 9. Står volumet på bilsterioen på 19 feks. så blir jeg litt frustrert (og gjett om mannen har det gøy med det der).
- Partall er de beste, bortsett fra 5 som er bedre enn både 4 og 6.
- Jeg liker runde bokstaver best, og syns I er en forferdelig sak, og J enda værre (æsj).
- Jeg må henge opp ting på klessnora i system.
- Ting som henges opp med 2 klyper, må ha samme farge på klypene (og det er ikke bare lett med 8 forskjellige farger i klypebøtta).

Har mye, mye mer, men det var litt av min syke hjerne iallefall . Så nå får noen andre utlevere seg

To ting jeg kjenner meg igjen på iallefall....... :P
pluss at hvis en negl på fingeren knekker så MÅ jeg klippe alle!

* Klarer ikke å gå på kommlokk

* Om jeg spiser nøtter eller salt stenger så MÅ det være i partall, og tygge like mange på    hver siden i munnen.. Litt vanskelig nå med ødelagt tann på høytre side :p

* Sokkene MÅ matche, når det gjelder farge KAN jeg under tvil gå med en mørke grå å  en svart, men hellst ikke.. Men de MÅ være like høye.

* Og må skylle glasset 2 ganger før jeg kan fylle det opp med vann før jeg drikker... Men det gjelder kunn vann for en eller annen grunn

* klærne, handduker osv MÅ brettes på en spesiell måte, så det gjør KUNN jeg, samboeren gjør det bare feil... hehe

Sikkert mer, men er det eneste jeg kommer på i farten :p

Zera skrev:
* Klarer ikke å gå på kommlokk

* Om jeg spiser nøtter eller salt stenger så MÅ det være i partall, og tygge like mange på    hver siden i munnen.. Litt vanskelig nå med ødelagt tann på høytre side :p

* Sokkene MÅ matche, når det gjelder farge KAN jeg under tvil gå med en mørke grå å  en svart, men hellst ikke.. Men de MÅ være like høye.

* Og må skylle glasset 2 ganger før jeg kan fylle det opp med vann før jeg drikker... Men det gjelder kunn vann for en eller annen grunn

* klærne, handduker osv MÅ brettes på en spesiell måte, så det gjør KUNN jeg, samboeren gjør det bare feil... hehe

Sikkert mer, men er det eneste jeg kommer på i farten :p

Der er jeg omvendt, jeg får fnatt av like sokker!
Jeg har 100 sånne korte sokker fra hennes med forskjellige farger, så jeg må ha en av hver farge på meg.
Og jeg MÅ ha sånne sokker...

Teller alt mulig og det må ende på eller gå opp i 10..teit

Må ha vann å¨tannbørsten før og etter tannkremen taes på ellers blir det feil.

MÅ smøre hendene hele tiden, blir jeg tørr på hendene kjenens det ut som jeg ikke får puste

Godt å se at det ikke bare er meg :D
* Jeg foretrekker også ha alt i/på/av partall (Oppdaget faktisk noe veldig morsomt der når jeg jobbet i kasse på matvarebutikk. "Alle" kjøpte f.eks. boller etter partall. Var det ikke partall, var det 3 eller 5. Tror nesten aldri noen kjøpte f.eks. 7 boller! :D )
* Liker best å henge opp klærne på tørkestativet, og legge de sammen, selv. Enklere å få system da! :)
* Jeg får fnatt av ting som henger skeivt f.eks. bilder eller lampeskjermer e.l.
* Kan ikke fordra at folk "lager lyder". F.eks. knepper på og av penner o.l.!!!
Ellers har jeg alltid samme rekkefølge på ting; hva jeg vasker først og sist når jeg vasker opp, starter alltid med å vaske håret i dusjen osv.

Men, så tror jeg de aller, aller fleste har sine "rutiner", vaner e.l. da! (sånn litt til trøst for oss alle! :) )

Deilig å se at det ikke er bare jeg som er smårar .
Heldigvis er det ikke noen problemer i det daglige livet for meg, men når jeg skriver det ned sånn føler jeg meg litt koko .

Kom på en til.
- Når vi er ute å kjører, må jeg "hoppe" over alle veistikker, skilt, lyktestolper, andre biler o.l. med tærne. Til tider heftig tåtrening det der .

Hihi...

Jeg kan heller ikke tråkke på komlokk.
Jeg skyller også glasset ett par ganger hvis jeg skal ha vann
Blir gal av skjeve bilder, og retter gjerne på dem hos andre også (ikke bra)

Ellers har jeg jo mine rutiner jeg også, men det må absolutt ikke være akkurat på min måte.

Må skylle glasset før jeg fyller det med vann...
Takler ikke synlige merkelapper på klær... (Har tilogmed måttet rette på merkelapp på et menneske foran meg i heisen... så er sluttet å se på folk i heisen)
Teller mye - skritt, trappetrinn, glass, bestikk, biler etc...

har mange ting jeg må gjøre... 

-klarer ikke  gå på kommelokk og hvis det skjer så må eg eller noen andre slå med 3 ganger i ryggen :p ( er ikke sånn eg det klikker for meg om de ikke går da)
-Har en bestemt måte å henge opp kle på, så takler egentlig ikke at andre vasker klær hos oss
-Har problem med rot og skitt, dermed ser huset alltid ryddig og reint ut. (begynte når eg var i permisjon med første)

tjaaa.. har mitt eget system på klessnora og i oppvaskmaskinen.. Ingen krise hvis noen andre gjør det på en annen måte, men jeg blir litt opphengt i det.. Ellers er jeg ganske laidback og tilpasinngsdyktig;) Misunner nesten de som har støv på hjernen, for det kunne godt vært vaska og støvsugd her litt oftere enn jeg gidder å gjør det;p

Back
Topp