Har du noen allergier?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
poff

Last edited:
Er laktose intolerant, men vokser det stadig av meg. Nå blir jeg kun dårlig hvis jeg spiser/drikker produktet med mye melk. Så spiser heldigvis tilnærmet normalt nå.
Er allergisk mot veps og bier og pollen.

Samboer er allergisk mot pelsdyr.

Søstra mi har en hel haug med allergier, så mange at jeg ikke vet hva lenger. Alt har kommet i voksen alder.

Ellers ingen andre som jeg vet om.

Jeg har alltid vært allergisk, bjørkepollen, gulrot, støv og katt er det eneste som har "fulgt" meg siden barndommen. Ellers har jeg fått i tenårene og i voksen alder, blant annet kiwi og burot. Har vokst av meg hund og hest :)

Min bror hadde barneastma, og allergier mot forskjellige husdyr. Han får astmalignende symptomer av katter og hunder, men verst med katt.

Bestemor er også allergisk mot hund og katt..

Ellers er resten av familien friske :)

Jeg har vokst av meg nøtteallergien min i første svangerskap virker det som.
Kan ikke spise mandler eller konsenrert appelsin. Kan drikke f.eks juice med litt appelsin, men ikke ren appelsinjuice. Da får jeg ikke puste :p

Er/var også allergisk mot apocillin og ery-max. Dette er ikke noe de ønsker å teste ut igjen så de tester heller med andre penicillin-kurer.

Samboer er allergisk mot acetylsalisylsyre.

Har to eldre søsken som er allergisk mot gress- og bjørkepollen ihvertfall. Mulig det er flere typer og, men det vet jeg ikke. Og min søster mot pelsdyr og høy.

Også har jeg en nevø med nøtteallergi.

Ps. Også har jeg psoriasis og får soleksem :p
Og sminke får jeg utslety av... Har aldri prøvd ut nok til å finne noe jeg ikke reagerer på da, siden jeg trives best uten :)

Last edited:
Jeg er allergisk mot det meste av frukt utenom banan, melon og druer. Ellers bjørkepollen, pepper, gulerot og nøtter.

Moren min er alergisk mot bjørk og gresspollen og nøtter og broren min har astma. Mannen min er allergisk mot sopp. Ellers er alle friske

Jeg er allergisk mot røkelse (blir potte tett i hele hodet) og skuarosa (det er en type busk som gjerne blir brukt i oppsatser i juletider, den blir jeg knallrød av og nuppete på henda).

Mannen er allergisk mot pollen og gress.

Mamma er allergisk mot gluten.

Har fructosemalabsorpsjon. Dvs tåler ikke fruktsukker som finnes i svært mange ting man ikke trodde.
Tåler ikke løk, fersk potet, enkelte typer brød osv. Det blir liggende og gjære i magen til jeg får tømt meg. Og det nytter ikke å plukke vekk løken, for saften er fortsatt i maten. Er ikke farlig, men veldig ubehagelig da jeg får ekstremt sterke magesmerter som varer i opptil 1 døgn.
Aner ikke om mine foreldre hadde allergi da de er døde.

Har også en kraftig latexallergi, som holdt på å gå galt en gang jeg var hos tannlege og ikke var helt klar over allergien selv.
Så under fødsel sa jordmor og lege at verken jeg eller ungen skulle bli tatt på av noen med latexhansker.

Jeg reagerer på skalldyr, men spiser det allikevel :p Allergisk reaksjon, men ikke allergisk i følge tester :)

Gubben og lille har ingenting :)

Eg har irritabel tarm, det er det einaste hos meg.
Pappa og brødrene mine har ingen allergier.

Mamma, derimot; pollen, gress, støv, parfyme, nøtter, katt, hund, osv osv.

Jeg er faktisk ikke allergisk/ intolerant mot noe som helst. Det samme gjelder både min nærmeste slekt (har ikke hørt noe om allergier i utvidet slekt heller), kjæresten og hans nærmeste slekt. Ikke noe vi må ta hensyn til i trivelig lag, og det er jo utrolig kjekt da :-) Kan ikke fatte å begripe hvordan alle disse allergiene plutselig har oppstått og rammer "alle", når jeg vokst opp var det kun ei i klassen som var allergisk mot husstøv! Thats it..

Ikke allergisk mot noe. Men sensitiv mot melkeprodukter

Ingen allergier på meg, mann eller barn :)

Men tror jeg har irritabel tarm eller noe... så må være litt påpasselig med noen typer mat, men da er det mer mengden det går på.

Har et søskenbarn med cølikai. Mor og bror har astma og støvallergi, men det er det:)

Reagerer på kiwi, tomat (bare fersk), hormonbasert prevensjon, pelsdyr (hund og katt hovedsakelig) om det er to eller fler i nærheten av meg, kokosmasse og tåler nesten ingen sminke..
Mamma har støv og husdyrallergi, pollenallergi og diverse andre allergier. Hun har astma i tillegg.
Begge sønnene mine har/har hatt barneastma. Ingen kjente allergier.
Yngstedatteren reagerer på lim fra plaster og tape. Får hoven og sår hud, i tillegg til utslett.
Eldstedatteren er ømfintlig for produkter med nøtter i, reagerer med høy puls og hjertebank..
Mannen er allergisk mot katt.
På mannens side er det en del allergier mot frukt og grønnsaker, grantrær osv. Også en del medisinallergier.

Allergisk mot pelsdyr (har dog hund), gress, pollen, burot (og lignende) og Ibux (fant ut når jeg byttet til kun paracet ved prøvestart). Ømfintlig for mye gjærbakst og lignende, fete meieriprodukter (fløte, iskrem etc) og enkelte frukter. Har ikke cøliaki eller lignende, men er til utredning for ukjente mageproblemer. Og har astma.

Men ja, mye overdrivelser for tiden og merkelig trend å være allergisk mot matvarer.

Reagerer på alt av dyr og pollen, med unntak av kanin og burot. Gubben har pollenallergi og eldste har også det. I tillegg fikk jeg astma i en alder av 23 år.

Jeg har vokst av meg bjørkepollenallergi. Mannen fikk sin gresspollenallergi i voksen alder.
Eldste har allergi mot hassel, or og bjrøkepollen, mot katter og mot valnøtter (adrenalinpenn mot sistnevnte)
Han har også astma

De to yngste har hittil ikke påvist noe

Allergisk mot pelsdyr (har dog hund), gress, pollen, burot (og lignende) og Ibux (fant ut når jeg byttet til kun paracet ved prøvestart). Ømfintlig for mye gjærbakst og lignende, fete meieriprodukter (fløte, iskrem etc) og enkelte frukter. Har ikke cøliaki eller lignende, men er til utredning for ukjente mageproblemer. Og har astma.

Men ja, mye overdrivelser for tiden og merkelig trend å være allergisk mot matvarer.

Tror ikke det er så mye trend, kanskje bare en viss gruppe som tror det er sunnere å spise glutenfritt eller noe. Tror det har mer med at vi spiser veldig mye rart for tiden, mye tilsetningsstoffer, noen spiser veldig ensidig, noe mat har vi daglig i kost nå som på tusenvis av år ikke var å få tak i her vi bodde. Mye av maten er nesten rensket for næring og inneholder bare unyttig energi, transfett, i det hele tatt. Jeg vet ikke, jeg bare syns det er så mye.

Back
Topp