ORIGINAL: Prinsessea
ORIGINAL: Kal-El
Ja, fin eventyrbok for voksne, litt mye vold og diskriminering til tider.
Hva er poenget med en slik kommentar? Respekter heller at ikke alle tror på det samme
Det har ingenting med respekt å gjøre, det har med mitt syn å gjøre, du burde jo respektere at jeg har et annet syn. I tillegg til synspunkter, som er noe subjektivt, så er det ikke til å komme unna den objektive fakta at det er mye vold og diskriminering i Bibelen uansett hva slags synspunkt man har. Det blir ikke mindre vold i Bibelen selv om du tror på Gud. Vold er vold uansett tro/religion.
Jeg har full respekt for andres tro, men jeg har ikke respekt for nedskrevne bøker som oppfordrer til diskriminering.
Respekterer du f.eks nynazistiske aviser som oppfordrer til å utrydde subraser av menneskeheten? Eller er det noen som krever at du skal respektere slike aviser? Hvis Nei, hvorfor skal du be meg om å respektere Bibelen når det står svart på hvitt der at kvinners stemme teller som "halv", og menn som har omgang med andre menn skal fordømmes og/eller steines?
Igjen, tro er en ting, men distributerte tidsskrifter i milliard-opplag er en helt annen ting. På samme måte som jeg respekterer nynazisters rett til sitt syn, respekterer jeg allikevel ikke at de sprer aviser/tidsskrifter som oppfordrer til å drepe mørkhudete.
Ikke at nynazister er på noen måte det samme som kristne, det er de absolutt ikke, nynazistiske aviser med voldelige oppfordringer var kun ett eksempel. Problemet er at kristne i dag, som er fredelige - allikevel sverger til / støtter seg til en bok som har mange voldelige oppfordringer. Det blir som om en gruppe pasifister plutselig skulle begynt å søke trøst i nynazistiske aviser, det skurrer litt.
Når ble det å ha skepsis til noe tilsvarende det å ikke ha respekt?