Har du klart å bli kvitt en flere tiårs lang avhengighet?

Jeg sluttet å røyke i 2007, etter å ha røkt i ca tolv år og har klart å holde meg røykfri siden. Jeg savner det fortsatt til tider og kjenner gjerne suget litt ekstra i spesielle situasjoner. Som Agnete over sier tror jeg det er viktig å virkelig ønske dette og gå helhjertet inn for det. Ikke at jeg tror du aldri kan ta deg ett glass igjen, men når man virkelig er avhengig av noe er det nok lurt å erstatte brusen med andre ting: Isvann, pastiller, tur osv.

Lykke til :-)

Visualisering er også en bra måte å trene opp selvkontrollen på. Veldig vanlig blant idrettsutøvere å se for seg at de skal prestere bra.

Se for deg at du får lyst på brus. Og at du stopper opp og tenker deg om. Og heller går deg en tur eller noe annet.

Så har du mindfulness. Tenk deg at du møter samme situasjon 100 ganger. Hvilket valg blir du mest fornøyd med?

Tror også det er viktig å anerkjenne at suget etter brusen vil være der uten at det er noe galt i det. Vi mennesker virker jo nærmest disponert for det:p

Jeg har vært avhengig av pepsi max. Synes det hjalp å bytte til annen drikke med kullsyre. Så anbefaler å kjøpe sånn kullsyre maskin. Da sparer du masse penger i lengden. Da kan du drikke mye kullsyre vann. Evt tilsette sitron el lignende.

Har vært i mange år avhengig av oboy. Men kun på morgenen..

Greide å slutte,og det var helt sykt forferdelig. En skikkelig kamp.

Greide å slutte noen år... og nå er jeg så og si avhengig igjen:banghead: Tenker at det er fordi jeg er gravid, så skal ta meg sammen å slutte når jeg har født.

Tror det er sukkeret jeg føler et akutt behov av når jeg våkner.

Skjønner du føler det er et tulleproblem, men har skikkelig forståelse for at det er vanskelig. Må bare være sterk,ille i starten også går suget gradvis over. Lykke til.

Har hatt avhengighet av cola (vanlig) selv , såppas at jeg har skjult forbruket mitt for samboer med å gjemme flasker osv :( skammen når han fant flasker i klesskap osv var ikke morsom.. klarte og bytte det ut med zero i sommer, ihvertfall kvitt sukkeret.. men ble jo like avhengig av det.. må ha det hver dag.. vel , ble gravid nå i årsskiftet og har fått helt avsmak.. Både snus og zero forsvant på dagen , klarer kun å drikke vann nå.. gikk utrolig greit fordi jeg kastet opp hver gang jeg prøvde å drikke cola , det smakte fælt :( snusen var værre , og ihvertfall samtidig , men bank i bordet ingen sprekk fra positiv test.. 10 uker i dag , og savnet er borte.. sitronfarris har jeg kunnet drikke de siste dagene , og det smaker mye mer nå som jeg er avvent sukkerdrikken min;) vet det ikke er lett, men ønsker deg lykke til ! Jeg har planer om å holde meg unna etter at babyen kommer å , nå som jeg vet hvor avhengig jeg kan bli ;)

Back
Topp