Har du klart å bli kvitt en flere tiårs lang avhengighet?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Jeg har siden jeg var ti år gammel hatt et problem. Problemet mitt kan for mange være tullete, men for meg er det helt jævlig og ikke noe jeg bare kan kutte ut uten videre. Jeg er avhengig av og misbruker cola zero.. drikker minst 6 liter daglig. Jeg har tidligere prøvd masse forskjellig for å slutte men det meste varer kun få dager/uker før det er tilbake igjen.
Dette er et psykisk problem og jeg vet at jeg må gå i behandling for å få gjort noe med det.

Men, jeg har ikke råd til det for tiden. Så jeg lurer på om det er noen her som har kvittet seg med en avhengighet før? Jeg tenker da på i den grad at det er misbruk og veldig hardt å slutte. Har mange ganger tittet på Rehab, men som dere trolig forstår Så føles det jo superteit å komme et sånt sted med en slikt problem som mange andre ikke skjønner kan være så big deal.

Har ingen personlig erfaring med akkurat det, men avhengighet er et av mange temaer i jobben min.

Det er når du når et punkt at du blir drittlei at det er håp. Eksakt hvor lenge et det lengste du har holdt deg borte? Det sies at det tar 21 dager å endre en vane.

Har du prøvd å erstatte Cola med noe annet?

Jeg var avhengig av cola zero, drakk ikke så mye som deg da. Bare bestemte meg for å kutte det ut en dag. Drakk ingen brus på et år, og når jeg smakte det igjen likte jeg det ikke.
Men nå drikker jeg det igjen..

Har ingen personlig erfaring med akkurat det, men avhengighet er et av mange temaer i jobben min.

Det er når du når et punkt at du blir drittlei at det er håp. Eksakt hvor lenge et det lengste du har holdt deg borte? Det sies at det tar 21 dager å endre en vane.

Har du prøvd å erstatte Cola med noe annet?
Opprinnelig var det pepsi max som var problemet, prøvde en annen brus for å slutte og resultatet ble at jeg likte cola zero godt. Jeg har klart meg i et par måneder faktisk, men faller fort tilbake. Drømmer om å kunne ha et normalt forhold til det hvor jeg kunne kost meg med et glass om kvelden, og i helgen, men jeg misbruker det. Høljer ned et glass på 3 dl på sekundet. Jeg ser det selv, er driiiittlei, men likevel skikkelig tøft. Jeg kan bli veldig deprimert av bare tanken, som om min andre halvdel skulle bli borte fra meg. Er helt tullete og sykt og unormalt men likevel sitter jeg skikkelig fast i det. Det har nå vart i 20 år.

Drakk mange liter Cola pr dag før, hadde 8 mnd hvor jeg ikke drakk noen brus. Bare bestemte meg for å ikke drikke, gikk helt greit helt til jeg skulle bare ha ett glass og da var det på igjen. Nå drikker jeg ca 1/2 om dagen.

Aldri vært avhengig av noe sånt. Men slutta å røyke i fjor. Jeg sliter fortsatt med røyksuget. Å gi noen råd til å slutte med noe gjør jeg ikke. Det er så individuelt hvordan ting skjer. Her bare slutta vi plutselig, har 3 eller 4 kartonger med tørr røyk i ett låsbart skap. Det var ikke planlagt men ble bare sånn. Har fortsatt lyst på det og skulle innimellom ønske Jeg klarte å finne noe som var sunnere å bli avhengig av men enda ikke klart det.

Opprinnelig var det pepsi max som var problemet, prøvde en annen brus for å slutte og resultatet ble at jeg likte cola zero godt. Jeg har klart meg i et par måneder faktisk, men faller fort tilbake. Drømmer om å kunne ha et normalt forhold til det hvor jeg kunne kost meg med et glass om kvelden, og i helgen, men jeg misbruker det. Høljer ned et glass på 3 dl på sekundet. Jeg ser det selv, er driiiittlei, men likevel skikkelig tøft. Jeg kan bli veldig deprimert av bare tanken, som om min andre halvdel skulle bli borte fra meg. Er helt tullete og sykt og unormalt men likevel sitter jeg skikkelig fast i det. Det har nå vart i 20 år.

Det som er sikkert og visst, er at vi mennesker kan bli avhengige av alt mulig. For meg høres det ut som at det er utfordrende å oppnå et slikt forhold til Cola Zero.

Hva med slutta.no? Prinsippene kan kanskje fungere for deg også:)

Jeg drakk 3-4 liter cola i maaange år helt til for 4 år siden, våknet en morgen å tenkte at nå er det fan med nok, å nok var det.
Har ikke smakt en dråpe cola siden å har nå ett Sundt forhold til brus,drikker det men drikker helst vann eller melk + at jeg nå kjenner at jeg er sulten før så drakk jeg meg mett.

Det som er sikkert og visst, er at vi mennesker kan bli avhengige av alt mulig. For meg høres det ut som at det er utfordrende å oppnå et slikt forhold til Cola Zero.

Hva med slutta.no? Prinsippene kan kanskje fungere for deg også:)
Takk skal ta en titt der :)

6 liter!? Er ikke det mer enn det man totalt skal drikke av all væske. Drikker du ikke noe vann?

Jeg er selv avhengig av Pepsi Max, men rukket kanskje en stor flaske daglig, altså 1,5 liter.

I perioder har jeg trappet ned, drukket bare en halvliter om dagen. Hadde også en periode der jeg bare drakk bokser (0,33), én hver dag.

Men jeg er ikke motivert til å slutte nå. Men 6 liter cola zero once dagen er vel 4 store flasker, det blir jo kjempedyrt! Over 100kr dagen på brus! Over 3000kr måneden... Det hadde jeg vært motivert til å iallefall trappe ned på.

Drikk et glass vann før du drikker cola zero. Da er du mindre tørst. Bytt gradvis ut ett og ett sv glassene du drikker med vann (kaldt vann med isbiter), eller kjøp mindre og ha mindre tilgjengelig.

Lykke til!

Har du problemer med tennene? Hvis ikke så drit i det.

Sukkeravhengighet. Finner ikke kuren, ingenting synes å funke. Tenker på søt mat hele tiden :(

Har slutta med zero og snus. Zero gikk bra etter ei stund med hodepine. Helt jævlig abstinenser etter snus. Brukte ganske mye, har stort psykisk sug over et år etter.

Slutta å røyke etter 11 år.

Hva med å ihvertfall kutte ned til. Kun til middag hver dag og drikke vann ellers?

Evt litt til pottisen Fredag og Lørdag kveld?

Jeg sluttet å snuse med å lese boka ENDELIG IKKE RØYKER!

Tror det kan funke på deg og:) Les boka og nytt ut ordet røyk med brus, så har du den. Lykke til:)

Har også drukket mye pepsi max før, men ikke såå mye. Kanskje 2,5 l om dagen..Når jeg ble gravid så turte jeg ikke drikke så mye koffein så ble naturlig avvent da, kjøpte bare bokser og unnet meg max 1-2 per dag. Og samme når jeg har ammet.. Eller jeg drikker en halv 1,5 l flaske på to dager har gjort kanskje siden hun var 6 mnd.

Men prøv å kutte ned først, ha bare det du skal drikke i dag kaldt i kjøleskapet (Hvis du i dag drikker 4 så prøv evt 3 flasker hver dag en uke først, så 2, så 1) og drikk kun de. Be mannen din eller noen andre gjemme resten om du kjøper 4 pk. Sett nye i kjøleskapet hver kveld. Tenk deg om før du drikker, ta små slurker og nyt heller hver en slurk og drikk vann i mellom om du drikker så fort at du kanskje ikke en gang merker smaken. Du trenger jo ikke kutte den helt ut, bare drikke mye mindre! Og å kutte tvert er ikke så lett, det vet jeg, så prøv heller mindre og mindre?

Dette med å slutte med en avhengighet er noe du virkelig må ville selv, det kan ikle være sånn halveis, det må være noe du vil. Og du kan ikke tenke slik at en dag vil jeg klare å holde meg til ett glass. Ingenting eller drit i å slutt, vi fungerer ikke sånn halveis i avhengighet. Hver gang du tenker på å ta deg ett glass brus, ta deg vann med sitron i, gå deg en tur, gjør noe annet enn det kroppen sier til deg. Kroppen blir fort avvent, verre med hode. Jeg har fortsatt røyksug etter 8 år uten røyk, men nå er det suget sånn at her hadde det vært godt med en røyk, men du røyker jo ikke. Jeg har aldri festrøyket etterpå, og jeg vet at en da og en da så sprekker jeg til slutt.
Du må rett og slett avslutte forholdet til brusen.
Men du MÅ ville det om ikke går det ikke :)

Tenker cola avhengighet er like ille som andre avhengigheter, kansje du bare må slutte for alltid?

Det går kanskje an å trappe ned på cola.. gå ned på mengde pr dag en periode.. for så drikke samme mengden annen hver dag en periode, osv.

Da vil kroppen sakte men sikkert avvennes..
men du må virkelig ville det selv.
Finn noe positivt som erstatning. Unn deg selv noe. Samme beløpet du bruker på cola kan du legge til sides og kjøpe deg noe fint

Det som har hjulpet når jeg i perioder har drukket for mye Pepsi Max er å kjøpe bokser i stedet og sette en fast begrensning på boksene. Litersprisen er kanskje dyrere per boks, men en eller to bokser om dagen er billigere enn en flaske. Også heller drikke vann med isbiter når den daglige bokskvoten er oppbrukt.

Back
Topp