Æsj sånt skal ikke skje!Hadde en jordmor under fødselen som ikke fulgte den. Hun var bare sur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Æsj sånt skal ikke skje!Hadde en jordmor under fødselen som ikke fulgte den. Hun var bare sur.
Jeg har utviklet fødselsangst etter fødselen. Våkner hver natt av mareritt i panikk fordi jeg tror jeg er gravid igjen, bortsett fra mensenuka da føler jeg meg litt mer trygg
Både jordmor og lege mener jeg skal ha keisersnitt neste gang siden jeg egentlig skulle hatt det første gang, men jeg måtte til et annet sykehus og der "glemte" de å lese papirene mine, ikke ville de høre på meg eller mannen heller...
Jeg har alltid ønsket meg 2 barn, men jeg tør rett og slett ikke, men men, enebarn har det vel fint de ogsåog den ene vi har har nok lopper i rompa for to og vel så det
![]()
Jeg hadde veldig fødselsangst! Jm var kjempe flink og jeg ble henvist til sykehuset. Gikk på samtale 2 ganger i ukenjobben sammen med en fødselsplan. Denne ble ikke fulgt på fødselen og angsten er værre nå.
Nå svarte vel hun bare for seg selv da. Det må være lov. Ts spør "har du hatt fødselsangst?". Er det bare de som kan svare ja som får lov å svare?
Det kan være mange årsaker til angst til forskjellige ting ift en fødsel. Det kan være nakenhet som du sier og det kan ligge feks seksuelt misbruk bak el som gjør at det ikke bare er å "skjerpe seg". Men uansett hvis man vil bli kvitt denne angsten må den jobbes med. Nå sier jeg ikke at de dette gjelder må dette, men HVIS de ønsker å overkomme angsten så må de face den. Det er vel det artikkelen sier litt om det også. Å overvinne frykten, ikke flykte fra og aldri bli kvitt den.
Ang det med kontroll så synes jeg personlig det er litt typisk "vestlig verden". Vet jeg er ufyselig som bagatelliserer dette ja, direkte frekkVi skulle helst ha kunne planlagt livet ned i minste detalj og kunne bestemme alt i sitt eget lille univers. Vi har det godt. Jeg synes dette er viktig å jobbe med. Fordi plutselig ligger man der i en styrtfødsel man ikke kan stanse i uke 36 selv om man hadde planlagt ks i uke 38. Tror du ikke opplevelsen vil være værre da enn om man hadde godtatt at livet er uforutsigbart? Jeg sier ikke at følelsene er feil, for redsel kan være irrasjonelt, men tenker bare hvordan helsepersonell bør jobbe preventivt for å lykkes med en god fødselsopplevelse: forberedelse på det uplanlagte er viktig i tilfelle ikke ting kan gå som man selv vil. Å unngå det man er redd for er ikke en løsning for angsten, er vel det artikkelen prøver å formidle.
Planlangt keisersnitt ble for meg en kjempe bra opplevelse, både med nr 2 og nr 3Så det er verd det å få et barn til om du ønsker det ja
Gikk kjempe fint!
Ønsket meg det pga. fødselsangst etter nr 1.
Æsj sånt skal ikke skje!
Å så ekkeltTa kontakt med sykehuset igjen, så får du bearbeidet dette.
Jeg gledet meg, litt spent, men så frem mot første.Alltid gledet meg til fødsel jeg, synes det er fascinerende!
Ja, hadde angst og fikk panikkanfall på omvisningen med storesøster. Ble ikke møtt noe spesielt bra og endte med haste ks. Heldigvis ble jeg fulgt opp andre gangen av et team (fastlege, jm v/ helsestasjonen, sosionom, psykolog og jm på sykehuset)