Har du fått avsmak på noen type mat?

Mitt lille ønske❤️

Blir kjent med forumet
Hei,

Jeg er i dag i uke 15 (14+2) og nå i andre trimester. Har slitt veldig med at det er mange ting jeg har fått totalt avsmak på, og mat smaker annerledes. Veldig rart, men lurte på om noen av dere har noe lignende og hvor lenge det har vart for dere som er fleregangsfødende?

Er veldig vant til det nå, og er glad for alle symptomer, men tenkte det var greit å høre ca når andre fikk matlyst tilbake:happy: Hadde gleda meg så til taco ikveld, og da jeg skulle spise hadde mannen tatt løk i kjøttdeigen og endel (sikkert min smaksløker som er sensitive) hvitløk i guacemolen, så klarte ikke å spise det:( Og jeg er egentlig et matvrak:D

Her sliter jeg blant annet med lukten/tanken på spagetti, lasagne, kjøtt (biff, bacon, koteletter, svin osv, skinke), mat med mye lukt/smak som taco-situasjonen ikveld tydeligvis, stekt egg, kaffe - det er jo veldig fascinerende også egentlig, siden jeg vanligvis liker alt.

Når jeg har spist skinke smaker det banan, opplevd at eggerøre smaker fisk og vanlige rundstykker smaker bolle:hilarious:

Hadde vært moro å høre om det er noen andre her i samme båt:love2

IMG
Hei,

Jeg er i dag i uke 15 (14+2) og nå i andre trimester. Har slitt veldig med at det er mange ting jeg har fått totalt avsmak på, og mat smaker annerledes. Veldig rart, men lurte på om noen av dere har noe lignende og hvor lenge det har vart for dere som er fleregangsfødende?

Er veldig vant til det nå, og er glad for alle symptomer, men tenkte det var greit å høre ca når andre fikk matlyst tilbake:happy: Hadde gleda meg så til taco ikveld, og da jeg skulle spise hadde mannen tatt løk i kjøttdeigen og endel (sikkert min smaksløker som er sensitive) hvitløk i guacemolen, så klarte ikke å spise det:( Og jeg er egentlig et matvrak:D

Her sliter jeg blant annet med lukten/tanken på spagetti, lasagne, kjøtt (biff, bacon, koteletter, svin osv, skinke), mat med mye lukt/smak som taco-situasjonen ikveld tydeligvis, stekt egg, kaffe - det er jo veldig fascinerende også egentlig, siden jeg vanligvis liker alt.

Når jeg har spist skinke smaker det banan, opplevd at eggerøre smaker fisk og vanlige rundstykker smaker bolle:hilarious:

Hadde vært moro å høre om det er noen andre her i samme båt:love2

På langt nær så ekstrem som deg. Det jeg merker er at matretter som gjør meg kvalm bare av tanken den ene uka, er helt f.eks 1-2 uker etterpå. Eneste jeg ikke har orka tanken på etter jeg ble gravid er iskaffe. Og iskaffe drakk jeg hver dag før jeg ble gravid. Og nå blir jeg kjempe kvalm av tanken. Lager meg heller aldri kaffe lenger. Drikker til nød en kopp borte på besøk. Tanken på pasta carbonara, eller matretter med fløte har også gjort meg kvalm. Merkelig opplegg. :hilarious: Men nå er jeg over 14 uker, og ting har gått seg veldig til. Orker nå å begynne å spise sunt igjen som jeg gjorde før jeg ble gravid. Frukt og grønt, cottage cheese, kesam, knekkebrød osv. :angelic:

Kaffe. Og jeg har tvingt i meg en halv kopp hos ei venninne leeeeenge. Så jeg måtte fortelle henne at jeg er gravid, for det ble så ille at jeg ble kvalm bare ved tanken på det. Nå blir jeg tilbudt kakao heller. :p:D:cool:

*tidlig augustsniker*

Hvit fisk i alle former gir meg brekninger, samme med rått kjøtt. Taco kan jeg takle, men syntes ikke det lukter godt og smaken tåler jeg bare i små mengder druknet i rømme og grønnsaker.

Men mest overaskende av alt er lukten av deig. Mannen lagde pizzadeig og jeg satt i stuen og brakk meg skikkelig! Er gjæringen som virkelig påvirker nesen og kroppen :meh:

Hamburger, spesielt de man lager hjemme selv! Den lukten/smaken klarer jeg ikke tanken på..:yuck:

Jeg liker ikke så godt kjøttdeig når jeg er gravid, sånn var det sist også. Taco likte jeg ikke i det hele tatt sist, men gikk over etter fødsel. Kaffe frister ikke, og mye lukter rart.. Jeg spiser mye mer meieriprodukt da, yogurt, Litago og cornflakes med melk.. :wacky:

Popcorn smakte kaviar her:laughing001 sushi ble surt, pizza smakte baaare tomat (andre sa den smakte som den pleide), burger med bacon smakte bare saukjøtto_O
Mannen irritert da han tror jeg "klager" på maten...

Egg, i alle mulige former. Kokt, stekt, røre, you name it. Og hvitløk! Har tidligere elsket dette tidligere.
Alt søtt er forferdelig søtt/mektig, og får syyykt mye luft av brus og salat.
Taco smakte nesten ingenting, ble suuperskuffa.

Egg, i alle mulige former. Kokt, stekt, røre, you name it. Og hvitløk! Har tidligere elsket dette tidligere.
Alt søtt er forferdelig søtt/mektig, og får syyykt mye luft av brus og salat.
Taco smakte nesten ingenting, ble suuperskuffa.

Aldri hatt så mye luft i systemet som etter jeg ble preggis, er vel ikke bare meg? Spør samboer hele tida. Har du luft i magen? :hilarious: Men ikke tenkt over hva som gir meg det..

Alt stekt kjøtt, kjøttdeig, hamburger og biff osv. gjør meg kvalm bare ved tanken og lukten er uutholdelig.

Hadde også problemer med tanken på laks generelt en periode, men det har heldigvis gått over. Det er noe jeg vanligvis elsker.

Aldri hatt så mye luft i systemet som etter jeg ble preggis, er vel ikke bare meg? Spør samboer hele tida. Har du luft i magen? :hilarious: Men ikke tenkt over hva som gir meg det..
Samme her. Men jeg har tenkt at det kan ha noe med den toliteren med appelsinjuice jeg drikker om dagen. :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:

I forrige svangerskap fikk jeg helt avsmak på kylling og kaffe. Smaken på kaffe kom tilbake rundt uke 16.

Denne gangen har jeg helt avsmak på røkt smak på kjøtt, taco osv i tillegg til kaffe. Kjenner også at kylling ikke frister i det hele tatt. Jeg har mer avsmak på mat enn cravings kjenner jeg!

Sliter med gulost på brødskiva om morgenen. Og kylling har jeg aldri lyst på lenger. Vanligvis er jeg glad i det! Kokte grønnsaker er også blærk (dessverre) og egg som er stekt bittelitt for lenge :hungover: de første ukene var Nutella også ekkelt, er normalt aaalt for glad i Nutella :rolleyes:

Jeg sliter med kokte grønnsaker, særlig brokkoli og gulrøtter, og fisk. Synes det er ganske vanskelig å klare å spise sunne middager når jeg blir kvalm av tanken på det jeg pleier å spise som sunt.

Er meg og dét, promper og raper... Føler meg så ekkel! :facepalm:

Er meg og dét, promper og raper... Føler meg så ekkel! :facepalm:

Samboer og jeg promper aldri foran hverandre, men på forrige gåtur måtte jeg advare han om at det kunne hende jeg bare måtte :hilarious: Ikke alle kroppslige endringer som er spesielt sjarmerende ved en graviditet :wideyed:

Alt av stekt kjøtt frister utrolig lite om dagen, funker med kyllingfilet innimellom men ellers blir jeg kvalm av tanken..!:yuck:
Ellers er alt av frukt og freshe ting veeeldig godt! Spesielt pink lady epler og eplejuice ❤

Har avsmak på så mye. Hvitost som pålegg (funker smeltet), saus, pizza (lukter så vilt), te (jeg elsker te), fet mat,

Jeg er egentlig et matvrak, nå er det så mye jeg sliter med.

også har jeg en ekkel smak i munnen store deler av dagen.

Nå merker jeg at appetitten øker og avsmaken avtar generelt. Tidligere orket jeg ikke lukta av hvitløk, og mannen lagde seg pesto som sikkert var god, men jeg syntes den stinka!

Ellers går det mye frukt her også. Gule epler er godt, og spiser 3-4 appelsiner om dagen. Godt!

Last edited:
Back
Topp