Har du endret mye etter du fant ut om spira :)?

vesledue

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Septemberhjertene 2018
Sånn med tanke på kosthold og tilskudd, hvordan var du før du fant ut om spira og hvordan er du nå? :)
Litt gøy å se om flere har gått fra håpløs til "supermom" som samboer kaller meg :p

Slik var mine rutiner før kontra nå:

Før:
Frokost: spiste jeg ikke
Snaks: stort sett godteri
Lunsj: gjerne rester fra middag dagen før
Snaks: mer godteri
Middag: alt for stor porsjon av noe usunt
Snakk: enda mer godteri!
Kvelds: ny porsjon middag
Snaks: *trommevirvel* godteri
Drikke gjennom dagen: 1-3 l. Pepsi Max
Bevegelse: tur med bikkja
Tilskudd: Folsyre de dagene jeg huska å ta det
Røyk/alkohol: kun til fest

Nå:
Frokost: ett stort glass hjemmepresset apelsinjuice (morgenkvalmen sier nei til mat)
Lunsj: salat med proteinbase
Snaks: grønnsaker eller frukt
Lunsj2: grovbrød med pålegg
Middag: sunn hjemmelaget middag
Kvelds/snaks: grønnsaker eller frukt
Drikke: vann, hjemmelaget juice
Bevegelse: Tur med bikkja
Tilskudd hver dag: Tran og Folsyre
Røyk/alkohol: NEI :)
 
Jeg har et normalt kosthol, men det jeg skal prøve å endre på er :

•Mindre kaffe ( veldig glad i kaffe )
•Trene 3 dager i uka ( gå tur eller trim sykkel )
•Kutte ut cola zero til fordel for annen light brus uten koffein.
• Fortsette med folsyre
• Null alkohol ( drikker veldig sjelden )

:-)
 
Jeg prøver å spise mer frukt og grønnsaker enn før, samt at jeg har begynt å spise både frokost og kveldsmat :p Folsyre huskes hver eneste dag :)
 
Jeg har et normalt kosthol, men det jeg skal prøve å endre på er :

•Mindre kaffe ( veldig glad i kaffe )
•Trene 3 dager i uka ( gå tur eller trim sykkel )
•Kutte ut cola zero til fordel for annen light brus uten koffein.
• Fortsette med folsyre
• Null alkohol ( drikker veldig sjelden )

:)

ikke drikk ligth brus, eller andre ting med aspartam... det er skadelig for spira.. og deg selv vel og merke.. vet eu har godkjent aspartam og det er jo, helt tragisk..!
 
Har begynt å ta folsyre. ellers så er disse cravingene døden. og for meg er en av dem hjemmelaget asiatisk mat. å det er nok ikke det sunneste man kan lage. Prøver å veie opp med å bruke mye grønnsaker, hehe.
ellers ingen alkoholk og røyk, samt trene som før :)
 
ikke drikk ligth brus, eller andre ting med aspartam... det er skadelig for spira.. og deg selv vel og merke.. vet eu har godkjent aspartam og det er jo, helt tragisk..!

Oi er det skadelig for spiren også :( Hvordan da? Og hva slags mengder er det snakk om? Helt blank på dette ;)
 
Spiser mer regelmessig. (Takk kvalme....) Og ikke orker jeg så mye om gangen heller. Dessverre craver jeg "junk food" med masse fett, men klarer å holde meg unna. :)

Og har tilnærmet kuttet søtsaker (Igjen, takk kvalmen). Spiser litt nøtter, og salt chips.

Har gått i fra å drikke 1,5 liter Pepsi Max daglig, til å bytte ut med Farris. (neste steg er kullsyremaskin, men IKKE SodaStream) Drikker litt Pepsi Max, men det er altfor søtt. Men må fase litt ut. (Drikker kanskje ett lite glass om dagen...). Har ikke så lyst på migrene/clusterhodepine pga å gå Cold Turkey på koffeinen. (kan ikke ta migrenemedisiner under svangerskap. Og selv om aspartam ikke er bra for noen. Så er det det å veie fordeler opp for ulemper....)

Vitaminer har jeg alltid vært flink til å ta. Tar jern, C-vitamin, B-vitamin, folsyre og drikker tran fra flaska. Og multivitamin.

Kaffe og te har jeg kuttet helt. (Takk kvalmen, og halsbrann....)
 
Bra jobba, vesledue!! Minnet meg i grunn litt om mitt eget kosthold, minus turen med bikkja. Huff og huff. Jeg vet ikke om det er bevisst eller ubevisst, men kjenner nok på at kostholdet er bedre nå. Spiser langt mindre potetgull og søtsaker enn før, selv om jeg fremdeles spiser noe da.. Hehe.

Spiser også to skiver grovbrød til frokost hver dag, og har så langt holdt meg unna de fantastiske egg&bacontallerknene gubben og jeg liker å fleske oss med. Har kuttet ut brus helt, bortsett fra kanskje en boks i uka eller noe. Det går i vann og vann med kullsyre.

Spiser nok fremdeles litt for store middagsporsjoner da, kremt..
 
Har ikke endret kostholdet noe særlig. Kun lagt til frokost og mellom måltider. Men har kuttet ut spekemat, brie, kaffe, cola, jern, wild yam og bidronning :) nå er det bare tran og folat. Også går det tonnevis av vann ned gapet!
 
Spiser mer regelmessig. (Takk kvalme....) Og ikke orker jeg så mye om gangen heller. Dessverre craver jeg "junk food" med masse fett, men klarer å holde meg unna. :)

Og har tilnærmet kuttet søtsaker (Igjen, takk kvalmen). Spiser litt nøtter, og salt chips.

Har gått i fra å drikke 1,5 liter Pepsi Max daglig, til å bytte ut med Farris. (neste steg er kullsyremaskin, men IKKE SodaStream) Drikker litt Pepsi Max, men det er altfor søtt. Men må fase litt ut. (Drikker kanskje ett lite glass om dagen...). Har ikke så lyst på migrene/clusterhodepine pga å gå Cold Turkey på koffeinen. (kan ikke ta migrenemedisiner under svangerskap. Og selv om aspartam ikke er bra for noen. Så er det det å veie fordeler opp for ulemper....)

Vitaminer har jeg alltid vært flink til å ta. Tar jern, C-vitamin, B-vitamin, folsyre og drikker tran fra flaska. Og multivitamin.

Kaffe og te har jeg kuttet helt. (Takk kvalmen, og halsbrann....)

Du er vel obs på ikke å overstige anbefalt dagsdose for vitaminer og mineraler? Er vel særlig A vitamin du ikke bør få for mye av....

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Jommen sa jeg smør.. Etter å ha vært sånn halvveis stolt over at jeg har klart å holde et bedre kosthold, og skrevet om dette her.. Ja så sprakk jeg jo selvfølgelig! Helt nedpå både brus og potetgull. Og baileyskake!

Og det var så goooooodt!
 
Bra fokus da :) selv eier jeg ikke matlyst så går i det jeg i det hele tatt får ned. Det er forresten ikke spesielt usunt. Tyrkisk youghurt og lomper med smørost og skinke går ned. Grove varme rundstykker. Sjokolade og anna snop frister faktisk ikke. Drikker for lite, så prøver å gjøre noe med det. Ligger sånn moderat på koffein, glad i en kopp t og de koffein frie gjør bare ikke samme nytten.... Røyker og drikker ikke, men både drakk og spiste spekemat før positiv test dessverre. Men sånn er det. Spiser de gravid vitaminene. :)
 
Spiser mer regelmessig. (Takk kvalme....) Og ikke orker jeg så mye om gangen heller. Dessverre craver jeg "junk food" med masse fett, men klarer å holde meg unna. :)

Og har tilnærmet kuttet søtsaker (Igjen, takk kvalmen). Spiser litt nøtter, og salt chips.

Har gått i fra å drikke 1,5 liter Pepsi Max daglig, til å bytte ut med Farris. (neste steg er kullsyremaskin, men IKKE SodaStream) Drikker litt Pepsi Max, men det er altfor søtt. Men må fase litt ut. (Drikker kanskje ett lite glass om dagen...). Har ikke så lyst på migrene/clusterhodepine pga å gå Cold Turkey på koffeinen. (kan ikke ta migrenemedisiner under svangerskap. Og selv om aspartam ikke er bra for noen. Så er det det å veie fordeler opp for ulemper....)

Vitaminer har jeg alltid vært flink til å ta. Tar jern, C-vitamin, B-vitamin, folsyre og drikker tran fra flaska. Og multivitamin.

Kaffe og te har jeg kuttet helt. (Takk kvalmen, og halsbrann....)

Hvorfor ikke soda stream?
 
Vel, er mer bevisst på hva eg putter i munnen. Og har kuttet ned på koffein. Håper jeg bare klarer holde fokus hele veien så jeg slipper legge på meg unødvendig mye... Også har eg endret forhold til jobben min!!! jeg gjør d jeg skal, og prøver ikke bry meg om at noen av de andre sluntrer mye unna. For nå vet eg jo at jeg snart får "ferie" derfra en stund ;)
 
Spiser egentlig det samme som før (sunt og variert), men ikke matvarene som gravide ikke skal ha. Drikker brus på lørdagskvelden. Sjokolade lørdag og fredag kveld. Må dessverre ha noe søtt fortsatt! :( Ingen kaffe på meg. Tar omega 3. Startet med folsyre og Multivitamin da vi startet å prøve. Ellers byttet ut det vanlige treningstøyet med tynnere/lettere klær for å unngå overoppheting :)
 
Back
Topp