Har du en brannvernplan??

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Om det brenner hjemme hos deg, har d da en plan for hva du skal gjøre?
Hvor er brannslukkingsapperatene? Har du en rømningsplan? Kan du nødnummeret?

Vi har snakket med eldste på fire om det, og hun vet at hun skal komme seg fort ut hvis brannalarmen går. Har brannstige fra soveromsvinduet vårt, så planen er igrunn bare å hente ungene og komme seg ut nede eller evt i stigen. Brannslukningsapparatet står nede i garderobeskapet, det burde virkelig stått på soverommet vårt igrunn, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Nødnummeret kan jeg da :p

Synes vi er litt dårlig på dette! Og jeg vet jo hvor fort en brann kan oppstå.
Vi har ikke brannslokkningsapperat, men en brannslange, vi alle vet hvor den er. Vi sover i andre etasje uten brannstige og det liker jeg ikke!!
Så maser litt på min kjære om at han skal fikse dette :)

Last edited:
Brannstigen er på vårt soverom. Plenty av andre muligheter for evakuering også. Brannslukningsapparat står i kjelleren, i gangen og på soverommet.
Nødnummeret kan vi. :)

Vi har brannslokningsaparat på soverommet og brannslange rett utenfor leiligheten. Alle leilighetene er brannceller så brannene sprer seg som regel aldri sidelengs, og rekker som oftest å dø ut/slokkes før det sprer seg oppover. Røykvarsler som reagerer på varme, damp og røyk har vi utenfor soverommet, og rømningsvei over til naboen via en liten veranda på soverommet. Føler vi er greit sikra sånn sett :)

Nei desverre, har vært alt for dårlig til sånt.. Men må bli bedre nå når jeg har barn.
Vi bor i kjelleren på en enebolig og alle rommene har minst et stort vindu vi kan klatre ut, har brannslukningsapparat i gangen men skal jeg være helt ærlig vet jeg ikke hvordan man bruker det.. Kan alle nødnumrene men har en tendens til å blande (noe jeg ikke tror hadde gjort noe i en nødsituasjon). Har litt å gå gjennom! Må også friske opp førstehjelpskunnskapene mine..

Har ikke snakket så mye om det. Vi kan hoppe ut av vinduet på vårt soverom, har brannslukningsapparat ved inngangsdøren som er rett ved siden av vårt soverom, har røykvarsler og kan alle nødnumrene :)

Ja dette lagde vi etter at bhgn hadde brannvern uke i fjor!
Han kan bæbusangen, apparat står rett innafor døra i gangen, og vi skal gå rett til låven.

Ja vi kan nødnummeret. Har et brannslokningsapparat i første etasje nær kjøkkenet og et på soverommet vårt. Har stige i tredje, tak å klatre ut på fra vårt soverom og rømningsvei begge veier i første. Kommer litt an på hvor det brenner og er røyk for hva jeg velger. Hadde hentet ungene når jeg vet hvilken vei vi skal komme oss ut. Eldste har fått beskjed at om han skal komme seg ut og ikke lete etter oss (jeg våkner velsig lett så hvis jeg ikke er våken så er jeg død/bevisstløs og ikke en jobb for en sjuåring), og så løpe å få hjelp hos naboer.

Ja, alle vet hvor de skal. Eldste sover i en annen etasje enn oss, noe jeg ikke likte veldig godt, men jeg har ordnet med brannstige og han har øvd på å gå ned den om han må. Rommet hans er nærmest trappa og slik sett veldig nærme utgangsdøra så kommer han ned trappa kommer han sannsynligvis helt ut.
Alle vet hvor vi har slokningsutstyr og vet hvor vi skal gå når vi kommer ut.

vet hvor brannslukkningsapparatet er, kan nødnummeret, men har ikke tenkt noe spesielt på rømingsvei. vi har i tillegg alarm, så den går jo også på brannsikkerheten om det skulle skje noe mens vi sover eller ikke er hjemme.
soverommene er nede så der er veien ut ganske lett, men må nok legge en mer direkte plan når mini kommer i september. når han blir stor nok, så er det jo noe vi må snakke om å planlegge slik at han vet hva han skal gjøre :)

Burde virkelig tenkt mer over det, jeg som har vært i en husbrann. Men det har vi ikke, burde vel snakke litt med samboeren om det :)

Vi har terrassedør på soverommet, så rømningsveien er veldig grei. Når mini flytter på eget rom er det rett ved siden av, så han har kort vei ut han og (har vindu selvfølgelig, men der er det litt høyt ned). Vi burde kanskje hatt flere brannslukkere, men vi har i hvert fall seriekoblede røykvarslere som vi tester regelmessig. Ellers har vi kontroll på nødnummer, førstehjelp etc, og det vil vi lære mini også når han er stor nok :)

Vi har brannslukningsapparat lett tilgjenglig på soverommet og på kjøkkenet.
Rømingsvei fra balkongen. Ellers så har vi mulighet til å klatre ut av alle vinduer bortsett fra kjøkkenet og soverommet til Vesla. Men Vi har også inngangs partier i begge etasjer.

Ved en eventuell evakuering av huset har vi tepper i samme skapet som barnnslukkeren. Ekstern hardisk med bilder og evnt dokumenter ligger klar til å raske med seg. Jeg pleide å har bæretøy ved sengen til vesla da hun var baby for å raskt og enkelt få henne med meg ut. Det kommer vi til å ha med lillebror også. Vesla er så stor nå at hun klarer å gå på egne ben ;)

Ja, vi har kontroll. Jeg er en anelse hysterisk redd for brann. :p

Har seriekoblede brannvarslere på alle soverom og i alle tre etasjene.

Er brannslokningsapparat i alle etasjene og i tillegg har vi brannteppe montert på kjøkkenet. :)

Ja, vi kan nødnummeret. Har seriekoblete brannvarslere i alle rom som reagerer på termisk utvikling og røyk. Brannslokkere på soverommet og kjøkken i tillegg til brannteppe.

Ja og nei. Vi har bare en etasje i bruk( har loftstue men det blir brukt som lager nå). Vi har brannslokningsapparat og tre akvarier. Vi har pratet om at hvis vi får tid så skal akvariene knuses så det kanskje redde litt, vi har de på tre forskjellige steder. Så det er en form for vann eller brannslokningsapparat i hvert rom. Vi er på bakkeplan så vi kan hoppe ut alle vinduene. Men føler at uansett hva man gjør så blir det liksom ikke trygt. Vi bor også vegg i vegg med svigerforeldrene mine og de har alarm rett til sentralen. Så i trenger ikke å tenke på å ringe i kaoset.

Back
Topp