Har du donorkort?

Nozy Rosie

Forumet er livet
Ble inspirert av innslaget på tv2 i stad, og lurer derfor på hvor mange som har donorkort her, eller kan tenke seg å skaffe det. [:)]

Jeg har hatt donorkort i over ti år, og alle mine nærmeste vet at jeg sterkt ønsker å donere bort de organene som er brukanes etter min død. [:)]

Jepp. Mannen også. Og hvis vi blir spurt, så håper jeg hvis den stunden skulle komme, at barna våre også kan få redde liv.. 

ORIGINAL: thejohan

Ja. Og det har jeg hatt siden jeg var 18.

Nei. stemte ANNET.
Fordi jeg ikke kan donere vekk organene mine. Ikke fordi jeg ikke vil.

Jeg synes det er litt creepy... (vet ikke helt hvorfor jeg synes det, bare første som slår meg, og det finnes sikkert ingen gode argumenter for å ikke donere organene annet enn overtro / spirituelle årsaker).

ja har donor kort. har hatt det i mange år og mine nærmeste vet jeg ønsker å donere organene mine om det skulle hent meg noe,,

Har donorkort som ligger bak førerkortet mitt i lommeboka. Alle vet at jeg vil donere organer etter min død hvis jeg kan. Skulle det noen gang skje noe med gutten min *bank i bordet for at det aldri skjer* så ønsker jeg å gi bort hans også. Hvorfor frata en annens mulighet til å leve fordi det har skjedd sønnen min noe? Donerer vi bort hans organer har vi en del av han her likevel, ikke helt borte!
Høres ut som om jeg har planlagt alt, men vil jo selvfølgelig ikke at det skal skje noe med han. Det er mitt størte mareritt om jeg må ta den avgjørelsen en gang!

ORIGINAL: Rutla

ja har donor kort. har hatt det i mange år og mine nærmeste vet jeg ønsker å donere organene mine om det skulle hent meg noe,,

Ja, har donorkort:)
Hvorfor skal jeg ta med meg organene mine i graven, de gjør jo ikke nytte for seg der..

nei, men kunne tenkt meg det tror jeg.

Kan tenke meg å gi bort organene mine om det skulle skje meg noe, men må finne ut om jeg kan først[8|]

JA!

Har hatt i 10 år. Både mannen min og dattera mi og!

Ja, har også donorkort. Tenker på det livet som kan reddes da et annet gikk tapt. Kroppen vår er jo bare et skall. Skal kremeres etterpå allikevell

Ja. Trenger ikke organene mine når jeg er død uansett, så kan godt gi de bort til noen som trenger de.

ORIGINAL: tuppamaara

Ja. Trenger ikke organene mine når jeg er død uansett, så kan godt gi de bort til noen som trenger de.

Nei, jeg har ikke donor kort. Uansett kan man ikke "ta organer" uten tillatelse fra nærmeste pårørende, og jeg vil at de skal ta valget evt der og da, uten press...

Jeg er forøvrig positiv til donasjon, og familien min vet godt hvordan jeg stiller meg til dette!

For oss som jobber med dette, er det jo positivt å ha et "press-middel" ovenfor pårørende. Vi ønsker jo svært gjerne å nyttiggjøre oss av fullt brukbare organer, og køene er lange. Men vi opplever ofte at folk sier nei til donasjon, og jeg synes man skal respektere dette og ikke presse folk i en vanskelig situasjon. For noen kan det sikkert være en hjelp til å ta avgjørelsen også, men jeg syn es det er bedre at familien vet hva en mener enn å ha et donorkort i lommeboka.

Jeg synes alle burde få en forespørsel om å registrere seg i donor-register f.eks når man fyller 18 år, så trenger ikke familien få en sånn forespørsel, og trenger heller ikke informeres om det. Noen ting kan være bedre å ikke vite.

ORIGINAL: Sicily

Jepp. Mannen også. Og hvis vi blir spurt, så håper jeg hvis den stunden skulle komme, at barna våre også kan få redde liv.. 

Back
Topp