Har dere tenkt på gudforeldre/faddere allerede? Venner eller bare familie som er "nominert"?

Mrs. Tiger

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Vi har tenkt på min mann sin søster og ektefelle, også vil mannen ha en god venn, også tenker jeg kanskje skal ha en vennine. Hadde lyst å ha en av mine søsken også med ektefelle, men de har selv sagt at de er for gamle (de er 46 år) og at jeg kanskje heller bør tenke på niese/nevø.
Vi har ikke spurt noen av dem ennå, ungen er jo ikke født engang :D
Hva tenker dere om valg av gudforeldre/faddere?

Vi har ikke helt tenkt ut faddere denne gangen enda.

Første har to vennepar, et på alder med foreldrene mine og et på vår alder. Det var viktig for oss at de skulle være kristne, og vi tenkte igrunn at familien uansett er en slags faddere fordi de ber for barna våre.

Andre har et vennepar, min søster og mann samt mannens bror. Dette var fordi det var noen som kjente veldig på at de liksom ble ekskludert når vi tenkte ut faddere og ikke spurte noen i familien. Men fortsatt var det viktig for oss å spørre noen som vi visste var kristne og ville huske på de fadderoppgavene som de lover i kirken.

Denne gangen blir det ett eller to kristne vennepar tenker jeg.

en kombinasjon av venner og familie på første. kommer til å bli det på nr 2 og. men vi har ikke helt klart å bestemme oss for hvem enda. men har enda tid til å tenke på det da ungen ikke er født enda.

Vi holder oss til venner. Syntes våre søsken skal være onkel og tante, de er tross alt d i utgangspunktet. Så vi velger venner som kan skape et ekstra bånd til barna våre- gudmor og gudfar er "mine" og ikke noe de deler med sine søsken..

Vi snakket litt om det. Nå skal ikke vår døpes, så han vil jo ikke få faddere slik man er vant med. Vi har snakket om et vennepar og evnt et par i familien.

Min bror

Ønsker og En vennlnne. Men hun er ikke medl av statskirken. Noen sa det ikke var noe problem.

Noen som vet?

Ellers har jeg ikke peiling desverre :/

Sniker fra april :) så på kirkenettsiden for hvertfall Skien " Faddere må være fylt 15 år og må være medlemm av Den norske kirke, eller andre kristne kirkesamfunn. De som er faddere må kunne stå inne for Den norske kirkes lære om dåp og barnedåpspraksis."

Sniker fra april :) så på kirkenettsiden for hvertfall Skien " Faddere må være fylt 15 år og må være medlemm av Den norske kirke, eller andre kristne kirkesamfunn. De som er faddere må kunne stå inne for Den norske kirkes lære om dåp og barnedåpspraksis."
Ok- trur det er så som så hvordan det praktiseres og hvor "strenge" dem er.

Vi har tenkt på faddere. For meg så er valg av faddere et ganske alvorlig valg. I mitt hode så velger jeg de som jeg kunne tenkt meg skulle hatt ansvaret dersom jeg går bort. Ønsker derfor noen som har de samme verdiene osv som jeg og min kjære har.

Jeg er fadder for en jente på 6 år, og jeg konfirmerte meg borgelig og var medlem av humanetisk forbund da dåpen var, og er det fortsatt. Jeg fikk være fadder selvom jeg ikke var medlem i noe kirkesamfunn.

Vi har ikke tenkt noe spesielt på det annet enn at vi kommer til å velge en av hans søsken og en av mine. Men hvem vet vi ikke enda :)

Vi har tenkt på faddere. For meg så er valg av faddere et ganske alvorlig valg. I mitt hode så velger jeg de som jeg kunne tenkt meg skulle hatt ansvaret dersom jeg går bort. Ønsker derfor noen som har de samme verdiene osv som jeg og min kjære har.
Det er ikke det som ligger i å være fadder. Det eneste de forplikter seg til er å gi barna opplæring i kristen tro og bønn.

Faddere er forespurt og meldt inn til kirka. Har fått bekreftet dåpsdato og selskapslokale, så det er i boks hun skal ikke døpes før i slutten av april, så vi er godt i rute, føler jeg:) Fra min side blir det min søster og min far. Søsteren min blir gudmor. Det føltes naturlig siden hun var med på fødselen, og ( bortsett fra JM) var den første som så jenta vår. Pappa ba innstendig om å få være fadder, så da får han det;) På samboerens side blir det hans bror og brorens kone.

Back
Topp