Har dere tenkt på fødselen?

Rikken

Flørter med forumet
Har dere tenkt noe på hva dere ønsker/ikke ønsker? Forskjellig type smertelindring, osv.
Jeg skal selv føde på Rikshospitalet, og ringte de igår for å forhøre litt. Jeg spurte om det var mulig å føde i vann, noe de sa var mulig. Jeg håper også på å få akupunktur, men ønsker ikke epidural. Leste et nytt uttrykk for meg idag; Pudendalblokade, som er lokalbedøvelse som settes i skjeden under fødselsens siste fase. Denne er jeg åpen for å ta imot, men ikke Petidin eller epidural. Jeg ser heller ingen grunn til steriltvannspapler. Hvorfor utsette meg selv for mer smerte. Vet noen mener man kan lindre smerte med smerte, men jeg har mer tro på at jeg må føle smertene og puste gjennom de og "overleve" de. Dette har da mennesker (og dyr) alltid gjort, så jeg skal da klare det jeg og.

Hehe, jeg vet ikke om det er flere som tenker som meg!? Dere som har født før tenker vel bare en ting, og det er at jeg er altfor naiv, og kommer til å be om alt hva jeg kan få når det hele først er i gang.

Har ikke skrevet det berømte fødebrevet ennå, skal prate med jm om fødsel neste gang jeg skal til henne.
Men det jeg har tenkt hittil er at jeg er åpen for badekar, akupunktur og lystgass.

Har lest en del som folk på gravid-gruppe på facebook har skrevet om epidural, at de har smerter hvor den ble satt lenge etter fødsel. Så den vil jeg gjerne unngå, om jeg klarer. :-)

Skal føde på abc, så da går det i vann, evt. Akupunktur og massasje som lindring. Om det ikke blir noen komplikasjoner da, såklart :) tenker en del på fødselen, men gruer meg ikke. Er mer nysgjerrig på denne smerten som er så omtalt, og tror jeg er ganske naiv og godtroende, men det skal jeg bare fortsette å være, haha :)

Har dere tenkt noe på hva dere ønsker/ikke ønsker? Forskjellig type smertelindring, osv.
Jeg skal selv føde på Rikshospitalet, og ringte de igår for å forhøre litt. Jeg spurte om det var mulig å føde i vann, noe de sa var mulig. Jeg håper også på å få akupunktur, men ønsker ikke epidural. Leste et nytt uttrykk for meg idag; Pudendalblokade, som er lokalbedøvelse som settes i skjeden under fødselsens siste fase. Denne er jeg åpen for å ta imot, men ikke Petidin eller epidural. Jeg ser heller ingen grunn til steriltvannspapler. Hvorfor utsette meg selv for mer smerte. Vet noen mener man kan lindre smerte med smerte, men jeg har mer tro på at jeg må føle smertene og puste gjennom de og "overleve" de. Dette har da mennesker (og dyr) alltid gjort, så jeg skal da klare det jeg og.

Hehe, jeg vet ikke om det er flere som tenker som meg!? Dere som har født før tenker vel bare en ting, og det er at jeg er altfor naiv, og kommer til å be om alt hva jeg kan få når det hele først er i gang.
Du er ikke naiv i det hele tatt. Jeg hadde laangt ønskebrev forrige gang og alle ønsker ble fulgt, og alt var naturlig :) Har en kjempe positiv opplevelse av det. Selvfølgelig kan vi føde naturlig!! Fødsel er jo naturlig! Det og få en nål stukket inn i ryggmargen derimot...
Heia fødekraft! :) Jeg stoler på den. Jeg klarte det sist.. 19 år, 40 timer og stort barn! Så det går! :)

Jeg har ikke tenkt noe på det, tar det som det kommer. Rakk ikke å teste ut noe på første fødsel da det gikk veldig fort! Brukte bare lystgass :)

Spent på omvisning og gjennomgang av fødsel på sykehuset på onsdag.. kanskje meningene blir klarere etter det.. foreløpig ønsker jeg å starte i badekar (får ikke føde der), og deretter tar jeg det som det kommer og følger anbefalinger fra jordmor. Ønsker ikke å revne, så håper at hun kan hjelpe meg med minst mulig skade der.. har ikke planer om å skrive fødebrev siden jeg har så få ønsker, og tror jeg får formidlet det selv eller via sambo

Jeg har født før og synes absolutt ikke du er naiv. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle bestemme meg for noe før jeg fødte første, men jeg håpet at jeg skulle klare meg uten epidural. Jeg hadde også et ønske om å forsøkt badekar. Når dagen kom så ble det sånn. Jeg var på vei til å be om epidural men fikk da vite at jeg var 8 cm (jeg trodde jeg ikke var mer enn 4 eller noe sånt) da ble jeg så lettet over at jeg var på toppen og på det værste at resten gikk som en drøm. Håper på den samme fødselen denne gangen også :-)

Jeg har begynt å fødebrevet, prøver alt for å unngå å havne ut i en ny fødselsdepresjon, så jordmor her og på sykehuset anbefalte meg å skrive litt om forrige fødsel og hva jeg ser for meg denne gangen.

Kommer tilbake til hva jeg har skrevet:)

Jeg har begynt på et fødebrev. Siden dette er min første fødsel er det jo vanskelig vite hva jeg går til, men noen tanker har jeg jo;) I utgangspunktet vil jeg ikke ha epidural, men man skal aldri si aldri:p Bevegelse, badekar, massasje, akupunktur og evt lystgass er det jeg vil bruke som smertelindring. Jeg vil også føde i mest mulig stående stilling - ikke liggende på rygg! Ellers har jeg skrevet hvor viktig det er at jeg får i meg nok mat:D Jeg fungerer ikke med lavt blodsukker:p

Jeg har begynt på et fødebrev. Siden dette er min første fødsel er det jo vanskelig vite hva jeg går til, men noen tanker har jeg jo;) I utgangspunktet vil jeg ikke ha epidural, men man skal aldri si aldri:p Bevegelse, badekar, massasje, akupunktur og evt lystgass er det jeg vil bruke som smertelindring. Jeg vil også føde i mest mulig stående stilling - ikke liggende på rygg! Ellers har jeg skrevet hvor viktig det er at jeg får i meg nok mat:D Jeg fungerer ikke med lavt blodsukker:p
Ta med deg energi barer og noe powerraid drikk ! Sykehusmaten gir deg ikke mye næring! Mat tenker du faktisk ikke så mye på når det står på som væst! Da er det greit m raske karber!

Ta med deg energi barer og noe powerraid drikk ! Sykehusmaten gir deg ikke mye næring! Mat tenker du faktisk ikke så mye på når det står på som væst! Da er det greit m raske karber!
Har allerede kjøpt barer som ligger klare til å putte i bagen:D

Du er ikke naiv i det hele tatt. Jeg hadde laangt ønskebrev forrige gang og alle ønsker ble fulgt, og alt var naturlig :) Har en kjempe positiv opplevelse av det. Selvfølgelig kan vi føde naturlig!! Fødsel er jo naturlig! Det og få en nål stukket inn i ryggmargen derimot...
Heia fødekraft! :) Jeg stoler på den. Jeg klarte det sist.. 19 år, 40 timer og stort barn! Så det går! :)

Hvor fødte du? :)

Jeg er litt som deg. ;) For meg handler det mye om mestringsfølelse. Jeg fødte sist uten smertelindring. Vondt, men absolutt ikke krise. Jeg sa klart ifra på forhånd at jeg skulle absolutt ikke ha epidural. ;) Men det betyr ikke at en er "svak" om en velger det. Fødsler er ulike og noen har vondere rier enn andre. Jeg tror jeg var en av de som slapp "billig" unna.

Du er ikke naiv, men ikke bli skuffet dersom du er nødt til å ty til litt sterkere smertelindring. En må nesten gjøre det som en føler blir rett når en er i situasjonen. :)

Jeg tenker at jeg tar det som det kommer. Vanskelig å vite hva man evn trenger av smertestillende og hvordan man ønsker å føde (stillinger etc) når man er førstegangsfødende:) i utgangspunktet ønsker jeg å føde uten epidural selv.. Men har ei venninne som absolutt ikke skulle ha epidural, men etter en lang og tung fødsel med treg fremgang (ble satt igang) så endte hun opp med epidural alikevel og var fornøyd med det. Så jeg får bare vente og se når dagen kommer :)

Jeg har begynt å tenke mer og mer på det. Er andregangsfødende da. Jeg er veldig spent på fødselen, for jeg ble satt igang sist, og det ble fryktelig intenst for meg. Jeg klarte det uten epidural, men kun fordi de brukte 7 forsøk på å sette veneflon på meg og ikke fikk det til! Så mens vi ventet på anestesien som skulle prøve fikk jeg pressrier og da var det jo forseint :)
Meget stolt over å ha klart å føde uten epidural, og i utgangspunktet vil jeg jo klare det igjen! Men vi får se når fødslen pågår hva mine ønsker blir.
Jeg vet jo ikke hvordan en normal fødsel er føler jeg.
Ønskebrev tror ikke jeg er vanlig her. Så det kommer jeg ikke til å skrive. Tenker jeg tar det som det kommer. Tanken på smertene skremmer meg ikke, men jeg har begynt å få litt katastrofetanker ang babyen. Er veldig redd noe alvorlig skal skje, at navlestrengen kveler han eller han skal bli dødfødt eller at morkaka skal løsne. Vet ikke hvorfor jeg har begynt å tenke slik. Men tankene slår meg oftere og oftere nå, spesielt om natta så jeg ikke får sove :(

Back
Topp