Har dere sparekonto til barna?

Ja vi har sparekonto til han, den går barnetrygden inn på hver måned. Men de sparepengene går til ting han trenger nå som er ett stort hugg i budsjettet vårt. Håper om noen år at vi skal få råd til å ikke røre de, men tror ikke det er håp med det første da jeg går ned i lønn med20% nå:o

Hun har egen sparekonto ja, men vi har foreløbig ikke fast trekk. Vi har rett og slett lite å avse. Vi putter heller penger på sparebøssa hennes litt her og der, og ekstra når vi har råd, pluss at alt hun får av pengegaver puttes dit, med mindre det er noe spesielt hun trenger.

Hun har mer på sin konto enn vi har tilsammen på våre BSU-kontoer, faktisk...
Vi har funnet ut at vi foreløbig må prioritere å spare til egenkapital på VÅRT hus, for å spare til henne har vi jo mange år på oss til å gjøre, men litt sparing til henne blir det jo også. 

søteste skrev:
Ja vi har sparekonto til han, den går barnetrygden inn på hver måned. Men de sparepengene går til ting han trenger nå som er ett stort hugg i budsjettet vårt. o

Slik gjør vi det også, men har ingen planer om at noen skal få 200.000 18-årsgave. Vi bruker av de pengene når vi kjøper store ting som bilsete, etterhvert sikkert alpinutstyr, sykkel osv osv. Barn blir ikke "billigere" etter hvert som de blir eldre har jeg skjønt, så ser på det som kjekke penger øremerket barnet. Det som etterhvert står igjen vil sikkert bli brukt til å hjelpe til med lappen, studier, egenkapital til bolig e.l.

Ja, vi har sparekonto til de ja. Går 1000 kr til hver som fast trekk. Men nå som jeg skal bli student de neste 3 årene så kan det nok hende at vi trenger de pengene for å få økonomien til å gå rundt. Men planen er å prøve å spare de fremdeles også heller ta fra der når barna trenger noe. For eksempel nye sko eller ny sykkel. Så får vi se hvordan det går fremover.
Men når studiene er ferdig regner jeg med at det blir spart minst 1000 kr, kanskje vi går opp til 1500 eller 2000 siden økonomien blir betraktelig bedre :o)

Dette er penger som vi håper skal gå til egenkapital til leilighet/hus og ikke penger som skal festes vekk eller brukes på tull... De kommer ikke til å få tilgang til kontoen når de blir 18 år da den kommer til å stå i vårt navn.

Ja, dattern vår har 2 sparekontoer. Jeg og sambo har forskjellig bank. Min del av familien har samme bank som meg, og hans del av familien har samme som han. Har begge faste trekk hver mnd til begge kontoene. Å den ene av kontoene får hun ikke vite om før hun blir 18.

De har tre kontoer hver, som besteforeldrene har åpnet. Hver mnd. sparer jeg 500,-  til hver på de kontoene faren min har åpnet.

De fikk seg konto med en gang de fikk personnummer. Jeg sparer ikke noe fast akkurat nå, men de har en grei sum allerede. De har også et fond som oldemora setter inn penger på, og mormora og gammeltanta sparer på egen konto til dem. :)

Mortania skrev:
Jeg har ikke barn enda, men jeg har allerede satt opp et budsjett for hvordan vi "må" leve (kan leve?) når jeg går ut i permisjon, og der er det regnet inn 500 kr pr måned til barnet. Over 18 år blir det litt over 100 000 som er ment at skal være startkapital til bolig. I tillegg kommer pengegaver og egen sparing. Jeg fikk den nette sum av 3000 kroner fra sparekonto mine foreldre hadde for meg da jeg var 17 år. Det var liksom så lite at det ikke var vits å spare dem en gang ;p

Men dette med overformynderi har jeg ikke hørt om, kanskje jeg burde sette meg ned og lese litt... Budsjettet inneholder nemlig og mye sparing på både meg og min samboer, da han ikke har noen som helst form for sparing eller egenkapital på gang (han har vært økonomisk ustabil og blind helt til jeg kom og reddet han ^^), så da blir det jo potensielt veldig med formue på oss :s 150 000 på to BSU kontoer pluss et ca tilsvarende beløp på sparekonto (er så fint at det er lett å få kjøpe seg bolig for tiden gitt!) pluss 100 000 pr unge (riktignok etter 18 år) gjør jo at vi ser unødvendig rike ut ;p

Du har glemt å regne med rentene du får på pengene, så summen kan nok bli langt høyere om du investerer klokt! Ja, overformynderiet kommer inn hvis summen blir for høy. Før var det 75000, men aner ikke om den har økt, så det bør du sjekke. Hvis overformynderiet kommer inn i bildet, så betyr det at andre kommer inn og styrer hva pengene kan brukes til. Ikke gøy det nei...

Her har begge to hver sin sparekonto i sitt navn. Der satte vi inn dåpspengene. Bursdagspenger om de ikke har gått til noe annet, og så har de hver sin sparebøsse som det jevnt og trutt havner penger på. De går også inn på denne kontoen. Ellers har vi også et fond til hver. De fikk til dåpen av onkelen, og så har vi satt inn 500 kr hver mnd i et år. 

Halve barnetrygda sparer vi i vårt navn. De går til diverse utgifter tenkte vi.

Det som kan være et problem med å spare i eget navn er jo at om man faller fra blir det jo regnet som formue, og barna må arve og betale arveavgift om det er mye det er snakk om.

Og så tenker jeg litt om overformynderiet: Hva så? Pengene skal jo ikke brukes om ikke det blir strengt tatt nødvendig. (Selv om det er kjedelig å ikke ha kontroll selv, da)

Vi har spart barnetrygden og gaver siden hun ble født i 2008, i tillegg til en fast sum. Hun vi forholder oss til i banken sier at det er sjelden overformynderiet kommer inn i bildet på penger vi har spart, selv om det er godt over de 75.000 de sier man skal va før de tar over. At det er som oftes i tilfeller der barnet arver store summer.. :) eneste jeg tenker på er at det er kjedelig hvis de ikke får lån og stipend på grunn av at de har for stor formue..

Har sparekonto, hvor det trekkes et fast trekk hver mnd

Ikke tenkt noe over hva de egentlig skal gå til.. men da har hun i alle fall en buffer når hun blir voksen:)

Det spørs vel helt hvor pengene står når det gjelder lån og stipend. Nå får jo alle stipend, bare veldig forskjellig hva folk får. Jeg er vokst opp i et hjem som såvidt hadde råd til å sette mat på bordet i mange år, med skyhøy gjeld og ekstra utgifter pga vanskeligstilt barn, og til tross for at jeg til og med var borteboer, fikk jeg ikke en dritt av lånekassen, mens en jeg gikk i klasse med, som hadde jobb og to skilte foreldre som tjente bra, fikk fullt stipend fordi moren hennes hadde vært student året før. Rettferdighet <3

Ja overformyderiet skal kontaktes ved 75 000kr.
Det er vel banken som har sine rutiner på dette.

Jeg syns det er BRA at overformyderiet kommer inn og forvalter pengene ved en slik sum, jeg kjenner desverre mennesker som bruker opp pengene til barna sine.
Dette er da penger de har fått i gaver, ikke som foreldrene har spart opp til de.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så redd for overformyderiet?
Man kan få lov til å ta ut renter av det som er oppspart, men selve summen får ikke barna før de er 18 år.

Da pappen min døde da jeg var 12, ble penger av tapt ferie satt over til overformyderiet.
Disse pengene fikk jeg da jeg var 18 (rentene brukte jeg litt da jeg ønsket)
Jeg brukte opp di pengene så fort. Tok førerkortet og resten vet jeg faktisk ikke.
Syns nesten det er litt synd at de ikke er låst til man er 20 år, da trur jeg kanskje man kan ta litt bedre valg.

Men er sparingen ment som penger som skal brukes før de blir 18 så er det dumt og overstige det beløpet, men er derimot summen ment for å ikke ha noen utak før de er 18 så er jo overformyderiet toppen spør du meg;)

Ja, har to sparekontoer samt fondskonto. Har faste trekk til alle sammen hver mnd og han har en betydelig sum allerede. Alt er i mitt navn da jeg ikke ønsker at Lånekassen skal nekte ham stipend den dagen han evt ønsker å ta høyere utdanning. Uansett lignes han sammen med meg i mange år enda, så pengene går inn i min formue.

Vi sparer på konto i vårt navn samt at vi har fondskonto.Har også en leilighet som er hans som vi leier ut.

Back
Topp