Har dere sparekonto til barna?

AlexandraOgAngelica

Glad i forumet
Har dere faste trekk hver mnd som går inn på en egen sparekonto til de små?

Hva har dere for planer med disse pengene i fremtiden?

Vi setter inn 1000,- hver mnd, tanken er at pengene skal gå til egenkapital av leilighet/ hus eller også studier i utlandet hvis det blir aktuellt. Kommer sikkert opp andre ting men det får vi ta om 15 år:-)

ja, gjør det på samme måte som dere. Kommer til å fortsette å spare den summen så lenge økonomien tillater det

Har sparekonto ja, men setter ikke inn et fast beløp hver mnd. Kommer til å gjøre det når jeg får meg fast jobb. 

Foreløbig har de begge to MYE penger på kontoen sin, etter dåp, bursdag og penger vi har spart til dem. :)

Har også en egen konto i mitt navn der barnetrygden spares på, den kommer til å gå til ting ungene trenger. 

Vi har sparekonto til han, ja:) Men har ikke fast trekk. Fører over litt i ny og ne, når jeg føler det er på tide:) Satte også inn dåpspenger og pengegaver han har fått fra han ble født og til nå...

Nei, det har vi ikke råd til.

Min pappa sparer fast til henne månedlig. 

Nei, har ikke sparekonto, det har jeg ikke økonomi til. Men pappan har og sparer en sum til han hver måned og setter inn de aller fleste bursdag og julegaver :)

Alle 3 har hver sin konto. Men vi har ikke noe fasttrekk eller noe. 

Samme her, alt av bursdag, dåp går også inn på konton. Når jeg begynner å jobbe igjen, så kommer deler av barnetrygden til å gå inn der.

Men det er ikke dermed sagt at de får pengene sine på dagen de fyller 18. For pengene skal ikke sløses.

AlexandraOgAngelica skrev:
Har dere faste trekk hver mnd som går inn på en egen sparekonto til de små?

Hva har dere for planer med disse pengene i fremtiden?

Vi setter inn 1000,- hver mnd, tanken er at pengene skal gå til egenkapital av leilighet/ hus eller også studier i utlandet hvis det blir aktuellt. Kommer sikkert opp andre ting men det får vi ta om 15 år:-)

NB! hvis dere kommer over en hvis sum kommer overformynderi inn i bilde. Dersom dere har mulighet til å spare en del penger hadde jeg spart penger til dem på hver sin konto som stod i mitt navn og min manns navn. Så kan de få pengene når dere vil :-)

Og ja, jeg har sparekonto til dem. Vi legger bare inn dåpspenger, bursdagspenger, penger fra sparebørsa og 500kr hver jul. Men utenom dette sparer vi på en konto i vårs navn som skal brukes til å gi dem lappen, hjelpe dem med BSU sparing osv

Ja, setter inn barnetrygda (1000 kr) hver måned på Labb og Line-kontoen hans. Tanken er i utgangspunktet å spare dem til han skal ta lappen, studier/bolig eller andre større ting. I tillegg kommer vi til å bruke av disse pengene når han trenger nytt bilsete og tralle. 

Ja det har vi, sparer ikke så mye i mnd men har planer om å øke sparingen når økonomien er bedre..arbeidsledig gir ikke mye 

Jeg har ikke barn enda, men jeg har allerede satt opp et budsjett for hvordan vi "må" leve (kan leve?) når jeg går ut i permisjon, og der er det regnet inn 500 kr pr måned til barnet. Over 18 år blir det litt over 100 000 som er ment at skal være startkapital til bolig. I tillegg kommer pengegaver og egen sparing. Jeg fikk den nette sum av 3000 kroner fra sparekonto mine foreldre hadde for meg da jeg var 17 år. Det var liksom så lite at det ikke var vits å spare dem en gang ;p

Men dette med overformynderi har jeg ikke hørt om, kanskje jeg burde sette meg ned og lese litt... Budsjettet inneholder nemlig og mye sparing på både meg og min samboer, da han ikke har noen som helst form for sparing eller egenkapital på gang (han har vært økonomisk ustabil og blind helt til jeg kom og reddet han ^^), så da blir det jo potensielt veldig med formue på oss :s 150 000 på to BSU kontoer pluss et ca tilsvarende beløp på sparekonto (er så fint at det er lett å få kjøpe seg bolig for tiden gitt!) pluss 100 000 pr unge (riktignok etter 18 år) gjør jo at vi ser unødvendig rike ut ;p

Overformynderiet kommer ikke inn om det er DERE som sparer til barna.
De er der for de som ikke har kontroll på penger etc. Så sparer dere og ha orden på økonomien så er det liten sjanse for at de tar kontakt med dere.

Men arver barna en større sum så vil overformynderiet kommet og passer på pengene slik at foreldrene ikke skal ta de før barnet blir myndig. Da er det barnas penger og ikke foreldrene sine.

Da har jeg lest litt, de forvalter umyndiges formue når den overstiger 75 000, så da legger jeg litt planer så det ikke skjer i hvertfall ^^

breioverbaken skrev:
De er der for de som ikke har kontroll på penger etc. Så sparer dere og ha orden på økonomien så er det liten sjanse for at de tar kontakt med dere.

Men arver barna en større sum så vil overformynderiet kommet og passer på pengene slik at foreldrene ikke skal ta de før barnet blir myndig. Da er det barnas penger og ikke foreldrene sine.

Wat, det fant jeg ikke noe om. Men det er jo bare enda bedre. Da "slipper" vi å potensielt sitte på altfor mye i vårt navn fordi det ikke kan stå på barnet. Win ^^

Mortania skrev:

breioverbaken skrev:

Wat, det fant jeg ikke noe om. Men det er jo bare enda bedre. Da "slipper" vi å potensielt sitte på altfor mye i vårt navn fordi det ikke kan stå på barnet. Win ^^

Vi snakket med overformynderiet her jeg bor pga guttungen er 4 år og har over 20000 kr på konto. Da var det slik hun fortalte oss det. Kan jo ikke sitte og holde øye med kontoene til alle barna, men banken kontakter de vel når det er mistanke om missbruk og så får de jo beskjed når det er en stor arv over 75.000 kr.

Min venninne har en sønn, faren døde av kreft og sønnen arvet han. Når gutten bli 18 år så får han tilgang til pengene. En da en GOD sum.

ungene har sparekonto, men ingenting fast som blir satt inn. Får de i bursdag og ikke trenger noe spes eller ønsker seg noe så setter vi det inn. Så får de småpenger på bøssa
Tanken er at det er en konto hvis de trenger noe vi ikke har råd til der og da, evnt til billapen når den tiden kommer

Ja, han har to + fond. En går det fastrekk til, den andre er det sporadiske bursdagsgaver og sånne ting som går inn på.. Fondet står bare der, det var pappa som opprettet det så det kan bare stå og kose seg til han blir stor :)

Back
Topp