Har dere smakt Raclette?

Lykke79

Glad i forumet
Vi hadde middagsselskap for 9 personer med det i går, kjempegodt og vellykka!

For de som ikke har smakt/sett det: Man kjøper et eget Raclettejern hvor man griller ønsket kjøtt på toppen (vi hadde kylling og biff), og under dette er det små skuffer hvor hver person legger grønnsaker og ost etter eget ønske. Så smelter osten og grønnsakene sammen til en saus, det blir veldig godt! Vi hadde også en del små tilleggsvarianter (greit å ha som "venteretter" mens kjøttet steker og osten varmes) som reker og avokado, ruller av lefser, snøfriskost eller sennep, og røkelaks (holdt meg unna det altså..), dampet asparges, man kan egentlig gjøre hva man vil ut av det..

Anbefales![:)]

Jeg har vokst opp med det... pappa er fra sveits og raclette er fra sveits så vi har hatt det ganske ofte til middag... det er favoritt middagen min :D er så sinnsyyyykt digg :D

Det er godt det [:D]

Spiste det mye før når jeg var yngre, og noen ganger når jeg er hjemme hos mamma.

Kanskje skaffe meg en raclette selv.

Oi det hørtes utrolig godt ut! Nå ble jeg sulten.. [;)]

å ja, det er DIGG [8D]

skal ha det på hytta i påsken [:D] drar til Sverige på onsdag på harrytur for å kjøpe div kjøtt bl.a [:)]
spiser alltid det på hytta. hadde ikke hørt om raclette engang før jeg traff mannen min, nå er jeg frelst [:D]
ungene elsker det også. de varmer pølsebiter, sopp, mais og ost i de små skuffene.

fikk raclettegrill til jul i fjor, men den kommer til å bli brukt mest ute på verandaen om sommeren. bor i splitter nytt hus, og er litt sær på stekeos og fettsprut inne enda [8D][:D]

åååå nå ble jeg sulten [8D]

Ja for nå ble jeg i hvert fall ikke sulten !!

mmmmmm...hørtes deilig ut

Har raclett rett som det er vi..
Det er kjempe godt..

Vi bruker å ha:

Biffkjøtt
Svinekjøtt
Kyllingfillet
Pølser
Scampi
Champinjong
Paprika
Løk
Mais

Å så har vi enten baktpotet eller fløtegratinerte poteter til[:)]

mmmmm, det er helt sinnsykt godt I love.. 

Så mange gode forslag og varianter!:-)

Jeg hadde selv ikke hørt om det før nylig.. Var i familieselskap på søndag og skulle liksom prøve å være litt orginal og introdusere Raclette som en ny rett for diverse kusiner og fettere.. Så sier flere av dem at "det har jo vi omtrent hver helg"..

So much for nyskapning[;)]

..Men vi er enige om at godt er det allikevel!

ORIGINAL: MiniGull

Jeg har vokst opp med det... pappa er fra sveits og raclette er fra sveits så vi har hatt det ganske ofte til middag... det er favoritt middagen min :D er så sinnsyyyykt digg :D

Hei Minigull. Spiser dere det slik som det blir beskrevet her eller "originalen" fra Sveits med poteter, ost og syltaagurk/sølvløk? Vi spiser det slik men steker litt bacon på toppen for litt ekstra smak. Men det er osten som er hovedingrediensen. Høres kjempegodt ut med så mye tilbehør og kjøtt og slikt altså men for meg er raclette stort sett ost og kokte poteter (mannen er sveitsisk og vi bor i Sveits)

ORIGINAL: Theeli

ORIGINAL: MiniGull

Hei Minigull. Spiser dere det slik som det blir beskrevet her eller "originalen" fra Sveits med poteter, ost og syltaagurk/sølvløk? Vi spiser det slik men steker litt bacon på toppen for litt ekstra smak. Men det er osten som er hovedingrediensen. Høres kjempegodt ut med så mye tilbehør og kjøtt og slikt altså men for meg er raclette stort sett ost og kokte poteter (mannen er sveitsisk og vi bor i Sveits)

Her også: bare ost, poteter, sylteagurk og sølvløk... Var i Sveis som au-pair i 1991/92, og da hadde vi kun det tilbehøret. Og rødvin... Og noe sterkere for å løse opp osten i magen.... [8D]

*tuslerutigjen* [8D]

Raclette er kjempegodt [:D] 

åhh, det skal i hvert fall vi ha i påsken ja!!
hadde glemt det litt bort igjen nå, så takk for påminnelsen [:)]

vi spiser det som de gjør i sveits (lærte jeg i denne tråden [;)] og med hvitløksmør til).

Back
Topp