Har dere shoppet??

Vi har det meste fra før, men jeg har kjøpt noen bodyer, nattdrakter og en lue som jeg fant på tilbud. Jeg gleder meg til å finne fram alt det gamle babytøyet, men tror jeg venter enda en stund. Kanskje jeg starter når vi kommer til juni eller der i laget. Av andre ting er det kun bilstol og madrass til sengen vi trenger å kjøpe, men jeg venter litt, kanskje det plutselig kommer på tilbud. :)

Jeg bruker forresten alltid vaskemidler uten parfyme, så det trenger jeg ikke å tenke på å kjøpe inn noe eget av. Skyllemiddel bruker jeg omtrent aldri, det meste tørkes i trommel, og da blir det mykt og godt uten noe ekstra.

Synes ikke vi fikk så mye klær sist - og fikk fra str 62 og oppover, og mye pynteklær som ikke var særlig nyttige :P Om du får tvillinger må du jo ha litt ekstra.

Babyen kommer jo om sommeren - så forhåpenligvis er det jo varmt. da trenger man ikke så mye varme klær. Ha godt med tepper, vi brukte det en del i begynnelsen - fikk mange gode i ull og hadde noen i bomull og fleece. Greit å ligge babyen på og å tulle babyen inn i om det er litt kaldt og om natten. Og å ha noen ekstra når man har slengt noen på vask.

Noen luer må en ha, små bomullsluer (evt ull, ull-silke) - kanskje 2-3 per baby?
Bomullsbodyer - ville kjøpt de fleste med lang arm og som omslagsbodyer (ikke noe særlig å trekke over hode de første måndene).Vi hadde gulpe baby - så hadde mye klesvask på bodyer - trengte nok værtfall 10-15 stykk. Om du får tvillinger er de nok litt mindre enn "vanlige" babyer, så du kan nok værtfall kjøpe str 50 :) Så en 5 strømpebukser i bomull (per barn) - trengs ikke kjøpe alle i minste størrelsen, man kan bruke litt større før siden de ofte satt på selv om de var lange. Man trenger jo ikke så mye mer enn det - kanskje noen siklesmekker. Så noen "pynteplagg" til å ha utenpå, noen få sommerdrakter til varme dager, godt med nattdrakter med fot (så slipper du sokker som faller av og gir kalde føtter). En 5 nattdrakter må en vel ha per baby. Vi hadde noen ull-sokker med knyting sist, brukte ikke vanlige sokker da de bare falt av. Men siden det er sommer kan det være lurt å ha et par bomullsokker. Heldrakter blir for små før annet i samme str - så ville nok ikke kjøpt noe dyrt i den minste str - så gjør jo det ikke noe om heldrakten er litt stor i begynnelsen.

Vi hadde ikke behov for t-sjorter og gensere i begynnelsen, synes det var upraktisk til liten baby. Vi brukte lite gensere også (ikke noe å trekke over hode på en nyfødt). Bukser og skjorter (har gutt) er veldig søtt - men ufattelig upraktisk. Liten liten baby, og buksene og skjortene er harde og lite tøyelige, så for oss ble det lite brukt (men fikk noe). Hadde hjemmestrikket jakke som vi brukte litt. Et par sparkebukser med knapping mellom beina kan en ha klart - og/eller noen myke søte kjoler om det er jente. Så er det lurt å tenke sesong - også om du får klær - vi fikk noen nydelige sommerdresser i str 62 sist - og de var passelig i desember så ble ikke brukt :(

Man TRENGER ofte mindre enn man tror - men mye er jo kjekt å ha. Så spørs det hvor mye en kan/orker å vaske. Har du tørketrommel? Vil du ha babyklærene i tørketrommel (de krymper nok litt, vi hadde aldri klær i trommel sist - men gjør det kanskje nå :P ). Jo mindre du skal vaske jo mer klær må en ha.

Finn deg noen ok nettbutikker med rask levering - så kan du bestille basis plagg raskt om du har behov for mer uten å måtte gå ut dørene. Hm har levert ganske raskt om de har det på lager, også jollyroom leverer raskt. Det er veldig kjekt å kjøpe litt etter babyen har kommet <3 De vokser fort - vi kunne bruke 50 i noen uker, 56 litt lengre siden vi begynte å bruke det nesten med det samme.

Dette er min erfaring - andre kan ha erfart noe helt annet ;) Nå som vi venter jente - så har eg kjøpt inn litt i rosa, omslagsbodyer og noen kjoler. Litt ull til neste vinter, og noen finere strømpebukser. Må få sett igjennom alt vi har - mye kan jo brukes igjen, spesielt i de minste størrelsene.

Hørtes veldig fornuftig det charlotte4 har skrevet over her.... :)

Her er absolutt ingenting handlet inn. Gleder meg kjempe masse, men har fortsatt ikke klart å handle noe ennå;)

Back
Topp