Har dere søkt?

Soskenlykke

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Plutselig var det tid for foreldrepenger snart! stresser ikke med det denne gang, men så vi kunne søke fra uke 22 allerede og ikke trenger terminbekreftelse nå, det er jo bra!
Har dere søkt eller når tenker dere å gjøre det?
Litt greit å bare få det i orden og :)

Ikke enda. Om jeg har forstått det riktig så beregnes foreldrepengene utifra de siste mnd inntekt. Jeg gikk nettopp opp i lønn, så da ønsker jeg at det skal være med i grunnlaget =)

Ikke enda. Om jeg har forstått det riktig så beregnes foreldrepengene utifra de siste mnd inntekt. Jeg gikk nettopp opp i lønn, så da ønsker jeg at det skal være med i grunnlaget =)
Arbeidsgiver må sende inn inntektsopplysninger tidligst 4 uker før permisjonsstart, så Nav vil ha oppdaterte lønnsberegninger selv om du nettopp har gått opp i lønn :-)

Skal søke straks, men må legge inn ferier for dette og neste år hos arbeidsgiver først og få dette godtkjent, slik at jeg kan ha det med i søknaden for å få leeeengst mulig permisjon :-)

Arbeidsgiver må sende inn inntektsopplysninger tidligst 4 uker før permisjonsstart, så Nav vil ha oppdaterte lønnsberegninger selv om du nettopp har gått opp i lønn :)
Takk :D Det var jeg ikke klar over.

Ikke enda, fortrenger det litt. Men trenger også å snakke med arbeidsgiver om et par ting før jeg søker :)

Jeg har sånt og fått utbetalt engangsstønad allerede (student), mannen tar hele fellesperioden gradert til 40 % i uken, men kan ikke søke før etter fødselen :)

Har ikke søkt enda. Mannen og jeg må bli ordentlig enige om hvordan vi skal dele permisjonen, og så må jeg finne ut av hvor i permisjonen jeg skal legge inn årets og neste års ferie.
Men regner med å søke før uke 30.

Man må jo uansett minne jobben på å sende lønnsopplysningene. I mitt tilfelle e3 det i slutten av mai. Da kan jeg likså godt vente litt med å søke siden jeg m åsørge for at jobben fikser sin del og.

Jeg så at får ikke kan søke før etter at barnet er født. Stemmer det?

Har ikke søkt enda. Mannen og jeg må bli ordentlig enige om hvordan vi skal dele permisjonen, og så må jeg finne ut av hvor i permisjonen jeg skal legge inn årets og neste års ferie.
Men regner med å søke før uke 30.

Jeg ble skikkelig grinete når jeg innså at de kun er 4 uker 1 dag ferie jeg kan ta ut per år. Jeg har jo igjen 29 feriedager i år og får ikke tatt ut noen før permisjon pga sykemelding. Så blir litt styr med jobben for å få de overført til beste år

Jeg ble skikkelig grinete når jeg innså at de kun er 4 uker 1 dag ferie jeg kan ta ut per år. Jeg har jo igjen 29 feriedager i år og får ikke tatt ut noen før permisjon pga sykemelding. Så blir litt styr med jobben for å få de overført til beste år

Trenger jo ikke overføre årets ferie til neste år. Jeg kommer til å legge inn et opphold i permisjonstiden i høst/tidlig vinter på 4 uker og 1 dag (årets ferie), og så tar jeg å enten legger inn et nytt opphold i permisjonen på våren med neste års ferie, eller tar ut ferien rett etter at permisjonen er over.

Trenger jo ikke overføre årets ferie til neste år. Jeg kommer til å legge inn et opphold i permisjonstiden i høst/tidlig vinter på 4 uker og 1 dag (årets ferie), og så tar jeg å enten legger inn et nytt opphold i permisjonen på våren med neste års ferie, eller tar ut ferien rett etter at permisjonen er over.

Jeg må overføre resten via Hr på jobb. Altså søke om å få overført de dagene til neste år som jeg ikke bruker. Og hvis jeg kun får brukt 4 uker og 1 dag av de 29 dagene jeg har til gode i år, så må jeg få de overført hos jobben og få det godkjent. Jobben vår endrer struktur også. Så er usikkert om jeg får de utbetalt eller får de overført. Så må ta et par tlf til HR for avklaring før jeg søker.

Jeg har ikke 4 uker og 1 dag som årets ferie, men har 1 uke ekstra i tariffavtalen. Men man kan ku bra ut lovbestemt ferie i permisjon per år. Så da blir det rot med den siste uka

Vet at NAV ikke trenger terminbekreftelse lenger, men arbeidsgiver mente han måtte ha? Noen som vet om det stemmer?

Får dere både foreldrepenger og engangsstønad?
Får dere både foreldrepenger og engangsstønad?
Ja, men ikke for pappapermen da, derfor tar faren hele fellesperioden gradert til 40 % i uken i 10 måneder. Men da krever NAV at mor er i aktivitet, det kan jeg dokumentere siden jeg er meldt opp til eksamen i flere fag. Jeg får samtidig ca 8000kr i måneden fra Lånekassen i ett år, så lenge pappaen er ikke hjemme mer enn 50%. Det er ingen krav til at jeg må bestå alle eksamener. Derfor satser jeg på å ta de fagene som ikke krever obligatorisk oppmøte/ gruppearbeid osv i et år. Det er ingen (verken Lånekassen eller NAV) som forteller om denne muligheten. Her må man kunne lese gjennom linjene og plusse to og to sammen. Tungvint system med andre ord!

Ja, søkte for noen uker siden :) veldig enkelt - klikk klikk klikk, ferdig :)

Back
Topp