Har dere sånne barn som

Tussi2

Blir kjent med forumet
Har dere sånne barn som "det bare er å legge i vogna på dagen så sovner han i 2timer / legger han i sengen på kvelden, så ligger han og prater litt med seg selv før han sovner, og så sover han hele natten"????

Jeg blir helt sprø av alle jeg kjenner som har eller har hatt barn som er sånn. Er det virkelig sant at nesten alle er sånn, eller har foreldre en tendens til å glemmer hvordan det EGENTLIG var når barna blir større?

Mitt eksemplar MÅ sovne på fanget på kvelden, våkner flere ganger i løpet av natta, og får fremdeles pupp en gang i løpet av natta. På dagtid er det HELT håpløst, hun klarer IKKE å sove i vogna, med mindre den triller hele tiden, eller at vi kjører bil, eller hun ligger på fanget..

Vi har sikkert gjort ALT feil når det gjelder søvn, og vi må nok gjøre noen grep for å få det annerledes, men jeg blir så innmari sprø av alle de som forteller om hvor enkelt det er og at det BARE er å gjøre sånn eller sånn!!!
Vi har et barn som ALDRI har sovet godt, når hun var bare noen få uker gammel så var hun våken 10timer i strekk på dagtid osv, og da hadde vi jo ikke rukket å "skjemme henne bort ihvertfall.." Hun sover utrolig lett, og trenger tydeligvis mindre søvn enn mange andre.
Men hvordan er det med dere? Har dere sånne barn som det BARE er å legge så sovner de hvor som helst...?

PS: Jeg håper jo for deres skyld at dere HAR det sånn, men jeg har bare begynt å lure på de menneskene jeg prater med til daglig, om de har glemt litt om hvordan det EGENTLIG var, og om de jeg er på barselgruppe med, kanskje "pynter" litt på virkeligheten...

Håper på mange svar, og mange gode råd (helst andre tips enn "gråtemetoden". Den funker nemlig IKKE her i gården.. )

På forhånd takk...
Hilsen en som er ganske fortvilet.....

ÅÅÅÅ dette er et brennhett tema for meg også. Jeg syns det er grusomt at man skal måtte ha dårlig samvittighet fordi man prøver å gjøre det beste for sin lille baby når det kommer til søvnproblemer. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan man kan si at man kan skjemme bort de små når de er så små. Vår har alltid sovet godt, men hun trenger ofte meg/puppen for å sovne. Jeg får derfor hele tiden høre at FY deg som lar babyen sovne hos deg. Du ødelegger henne fullstendig sier de. Og stakkars meg får så dårlig samvitighet fordi selv om jeg innerst inne VET hva som er best for min, tenker at kanskje jeg gjør feil. Har derfor prøvd den fæle ferber-gråte metoden som ikke funka for oss, men som fikk oss begge til å gråte tilslutt og jeg sier ALDRI mer. Jeg vil at Tida skal vite at jeg er der for henne hvis hun trenger meg. Jeg vil ikke se henne stå i sengen med de små armene sine i været og gråte av fortvilelse fordi jeg ikke er hos henne. At folk sier at jeg bare må la henne gråte fordi hun er jo bare sint syns jeg er BULLSHIT!

Jeg har funnet en fantastisk bok om dette som jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg kjøpte den på dansk i Danmark, men den finnes sikkert i Norge og ihvertfall på engelsk.

Sov igennem uden gråd/The No-Cry Sleep Solution: Gentle Ways to help your baby sleep through the night

Skrevet av Elisabeth Pantley

klem fra meg og lykke til

ps: STOL PÅ DEG SELV OG PRØV Å IKKE HØRE FOR MYE PÅ ANDRE, DET PRØVER JEG PÅ NÅ OG VI HAR DET MYE BEDRE!

Vi hadde en som sovnet av seg selv vi, men så kom jula og masse styr, og da ble alt ødelagt... han sov da heller ikke på dagen, bare litt i vogna... så sluttet han å ville ta puppen sittende, så siden har han fått en skvett når han skal sove på dagen (og sover godt i senga da), og får også når han skal sove for kvelden... Vet det ikke er ideelt at det gjøres sånn, men det er jo bare meg selv det går utover, og jeg er ikke sliten av det enda iallefall... Var for å være bestemt (gråte-metoden) før jeg fikk min egen lille gullklomp, av og til må jeg være litt hard, men det er ikke snakk om noen tre-dagers gråtekur her nei, da blir det vel jeg som gråter mest...[:(]

Det som har funket for meg er å "lirke" det til, endre litt og litt på ting, ammer ikke om natten lengre, og nå som han de siste dagene har begynt å sove mer sammenhengende skal jeg prøve å få han til å sove i sin egen seng... (men ikke noe poeng at han sover der og våkner 20 ganger pr natt, da blir mor utslitt da, og da våkner han jo så mye at puppen må frem..)  Så mine mål er små, men det funker foreløpig iallefall, så får vi ta det smått om senn...

Jeg tror barn er forskjellige og har ulike behov, og ikke minst er mødrene forskjellige, så får det være opp til hver enkelt hva de makter og hva som føles best... (hadde jeg vært desperat hadde jeg kanskje måtte latt han gråte mer men...)

Tror ikke alle har barn som sover på et blunk heller, men noen har sikkert det, men jeg tror det er mange av oss som ikke har det også[:)]

Vi har det slik, men det har vi jobbet litt for å få til!
Det er først etter han ble 6 mnd det har funket! Før det sov han alltid i mine armer på dagtid, og i vår seng til natten!

Men vi har latt han fått skrike litt før vi har gått inn og gitt trøst og smokk! Og dette har gjentatt seg opptil 10-15 ganger før han endelig har sovnet! Men en dag skjønte han at det ikke funket å skrike og det har vært så godt! Tok vel en 4-7 dager, husker ikke helt!

ORIGINAL: Tidabæibi sin mamma

ÅÅÅÅ dette er et brennhett tema for meg også. Jeg syns det er grusomt at man skal måtte ha dårlig samvittighet fordi man prøver å gjøre det beste for sin lille baby når det kommer til søvnproblemer. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan man kan si at man kan skjemme bort de små når de er så små. Vår har alltid sovet godt, men hun trenger ofte meg/puppen for å sovne. Jeg får derfor hele tiden høre at FY deg som lar babyen sovne hos deg. Du ødelegger henne fullstendig sier de. Og stakkars meg får så dårlig samvitighet fordi selv om jeg innerst inne VET hva som er best for min, tenker at kanskje jeg gjør feil. Har derfor prøvd den fæle ferber-gråte metoden som ikke funka for oss, men som fikk oss begge til å gråte tilslutt og jeg sier ALDRI mer. Jeg vil at Tida skal vite at jeg er der for henne hvis hun trenger meg. Jeg vil ikke se henne stå i sengen med de små armene sine i været og gråte av fortvilelse fordi jeg ikke er hos henne. At folk sier at jeg bare må la henne gråte fordi hun er jo bare sint syns jeg er BULLSHIT!

Jeg har funnet en fantastisk bok om dette som jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg kjøpte den på dansk i Danmark, men den finnes sikkert i Norge og ihvertfall på engelsk.

Sov igennem uden gråd/The No-Cry Sleep Solution: Gentle Ways to help your baby sleep through the night

Skrevet av Elisabeth Pantley

klem fra meg og lykke til

ps: STOL PÅ DEG SELV OG PRØV Å IKKE HØRE FOR MYE PÅ ANDRE, DET PRØVER JEG PÅ NÅ OG VI HAR DET MYE BEDRE!

Hei!
Takk for svar. Jeg HAR faktisk kjøpt den boka, på engelsk. Men jeg har ikke fått begynt å lese den ordentlig. Synes forøvig det er innmari tungt å lese på engelsk , men jeg skal prøve. Men hva er liksom hovedpoenget i den boka? Jeg har bare skummet litt gjennom, men fant liksom ikke helt ut hva metoden gikk ut på.. (Skal begynne å lese den ordentlig i morgen!)

.

ORIGINAL: Tidabæibi sin mamma

Jeg er ennå ikke ferdig å lese den selv, det tok sin tid for meg siden man skal fylle ut endel skjemaer på vei (som faktisk er nyttige) ;-) Ettersom jeg har skjønt det så går det kort fortalt utpå at man skal lytte til sin egen intuisjon og til sin baby hvordan man skal legge opp gode rutiner for at den lille skal føle seg trygg. Den danske utgaven er redigert i forhold til danske helsemyndigheter, som jeg tror ikke er så forskjellig fra de norske.... Jeg fikk ihvertfall endel aha-opplevelser ang søvn.

her har me det samma problemet.eller eg kalle det isje problem lenger.har hatt probler me å fått helene te å sova rundt heila tidå.for det fyssta så så sov hu i vognå si om nattå te hu va 7mnd,har våkna ein sånn 4-5 ganger itte me har lagt henne for kvelden(legge henne 1930)har prøvd alt me å la na grina(då spyr hu)lagt na seiner på kvelden(då bler det ennå verre)kutta ner på kvilen på dagen.helene sovnå og i armane mine om kvelden nå,då sovne hu me eingang.men eg har begynt å legga na i sengå mi nå.då sove hu mye bedre,våkne bare sånn ca 2200 og sånn i 0400 tidå,då vil hu ha melk og det får hu.har innsett det at me må bare bruka tidå te hjelp..orke isje slita meg ut lenger me å få na te å sova rundt.og JA eg e drittlei av alle som seie sånn og sånn må du gjør![:@]alle onger e forskjellige,det vett iallefall eg med 3 onger.hu eldsta mi sov rundt itte 5uker,og nr 2 når han va 10mnd,så kanskje e det isje lenge før helene og sove heilt rundt[:D]

Nope, du er ikke alene [;)]
Nora sovnet som en stein i vogna da hun var bitte liten, men ikke nå mer.
Hun kan sove godt der når hun først har sovna, men da skal det vugges.
Snuppa mi er MEGET nysskjerrig, og skal ha med seg det som skjer, noe jeg ser
på som positivt. Bare bra at hun ønske rå utforske litt, synes jeg [:D]
På kvelden vil hun helst sovne på puppen.
Jeg for min del har bare latt det være sånn.
Koser meg mest med det jeg, selv om det er ganger jeg helst skulle ha ønsket
at hun bare hadde sovnet av seg selv.
Men, men... får nyte det når vi kan.
Så lenge snuppa er blid og fornøyd ellers, og ikke minst frisk, rask og aktiv som bare det, så
skal ikke jeg klage :)

Johanna har stort sett sovnet greit når vi har lagt henne, og hun sovner av seg selv i senga (når hun var mindre sovnet hun ved puppen, men nå er hun fremdeles våken når jeg legger henne). Vi sier at om hun ikke har gitt lyd fra seg i løpet av et kvarter er vi "trygge" for da har hun sloknet... som regel, om hun ikke har sovnet med en gang holder det å gå opp og gi henne smokken og roe henne ned så sovner hun, men vi har hatt perioder hvor hun har vært vanskelig.

Dagsøvn har vært skikkelig pyton til tider, så selv om vi har dager jeg kan legge henne i vogna så sovner hun mens jeg tar på meg jakka, så har jeg også dager hvor jeg går to timers tur og hun ligger like forbannet våken hele veien....

Selv har jeg valgt å ikke stresse med dagsøvnen, for jeg vet at jeg er "velsignet" med et barn som sover om natten, og det skal jeg være godt fornøyd med!

(må bare tilføye at selv om hun sovner greit så har vi også hatt perioder hvor hun har våknet opp til 8 ganger i løpet av natten for å få smokken, og jeg har vært oppe mellom 5 og 6 hver morgen de siste to månedene, minst! I dag sov jeg lenger enn jeg har gjort på månedsvis, for Johanna våknet ikke før 06.36)

takk og lov førr at d e flere som har d sånn.(sorry at æ sir d sånn, men e faktisk d æ tænke...[;)])
Noah e helt likens..... han må vugges t han sovne i vogna...å må ligge lamme mamma eller pappa tel han sover om kveldn...han e våken å får pupp en gang i løpe av natta....å kanskje en gang ækstra om morran vest æ vil lure han tel å sove litt længer.... i tillegg sover han kun 1 time i vogna...å nu e han bynt m d at han bare sover en lur på dagtid.....
æ klare ikkje å la han skrike og sambo klare d i allefall ikkje...så æ e bynt å lokke øran førr alle andre sine "råd" m mindre æ ber om d....
har desverre ikkje nån tips tel dæ anna enn at du må jøre d som føles rætt førr dæ...d e din onge å de samvittihet....ikkje la andre bestæmme kordan du skal oppdra din onge...æ e sikker på at du gjør en FANTASTISK jobb.....[:)] 

TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK!!!!!!!!!!
Det er jo ikke det at jeg vil at andre skal slite like mye som meg, jeg unner faktisk alle sammen å sove godt om natta! MEN - det er faktisk veldig godt å finne ut at man ikke er helt alene om å ikke få det til det med søvn. I perioder har jeg sitti og grått og vært helt fortvila, fordi jeg har følt at vi har gjort alt galt, og at jeg har vært helt mislykka som mor som ikke har fått til det der.
Blir så innmari sliten av alle som sier : Næmmen, sover hun ikke gjennom hele natten ennå????! Og så ser de på meg med et sånt blikk så jeg føler at jeg virkelig ikke har greie på dette her. Og så kommer alltid den der om at : Men du MÅ jo bare la henne gråte litt..ikke la henne styre deg... GRÅTE LITT??? ja vel...det er ikke sånn det funker her.

Men altså - tusen hjertlig takk. Jeg føler meg litt bedre nå. Har nok en natt bak meg med flere besøk inne på barnerommet, men vi får prøve å lirke det til etterhvert. Er egentlig mest fortvila over det at hun ikke klarer å sove i vogna eller i senga på dagen,begynner å bli litt lei bilkjøring.. men vi får satse på at det går seg til også. Og fremdeles - gode råd mottas med stor takk!

Ha en strålende dag alle sammen. Kos dere med de søte små. Det er fantastisk å være mor, ikke sant?
Klem fra meg

Det ER fantastisk å være mor - det har du helt rett i... Noen ganger kan man være så utslitt og lei og sur og nedfor at alt ser mørkt ut, og så får man et smil eller en klem fra den lille, og så er alt bra igjen... sånne øyeblikk gjør at det er verdt alt strevet!

jeg er heldigvis heldig sånn...theodor har sovet natta rundt siden han var 1 1/2 mnd men da la han seg i 22 tiden.. nå legger han seg i 7-8 tiden og sover til 9-10-11. Er utrolig heldig sånn.. han har sikkert arvet mitt sove hjerte [;)] Men det er bare å prøve små ting.. kutte ned på sove tiden på dagen.. ikke sove rett før ungen skal legge seg.. bare åha tålmodig het.. skjønner at dette ikke er lett

Jeg har et barn det BARE er å legge både på dagen og natta. Men hun har alltid sovet godt og det har derfor vært veldig enkelt for oss å gjøre det "riktige". HUn har alltid sovnet av seg selv uten rugging og vugging, og hun har ikke sovet en eneste natt i vår seng. Men det har vært enkelt å gjøre det på denne måten fordi det har funket. Jeg hadde nok også prøvd alt dersom hun ikke ville sove. Og jeg skjønner godt at dere blir frustrerte når folk sier at det "bare" er å gjøre slik og sånn. Barn er forskjellige og har ulike behov, så en mal fungerer ikke for alle.

Håper dere finner en metode som virker for dere!

Hvis dere sliter veldig  med søvnvaner så anbefaler jeg www.midtimellom.no. Har noen venninner som har fått hjelp med søvn og søvnvaner der.

Klem, M

Det er vel sånn at søvn avler søvn, og er barna vant til å sove lite så fortsetter de gjerne med det. Vi tok heldigvis en oppvask med Fridas søvnvaner ganske tidlig sånn at hun gikk fra å sove veldig lite til å sove ganske mye.

Frida sover også veldig lett og det skal ingenting til før hun våkner. Det tærer på. Jeg blir hyperstressa når Frida sover og jeg hører bråk for jeg er så redd for at hun skal våkne og være stuptrøtt.

Helt fra Frida var nyfødt har hun sovet i vogna si utenfor huset på dagtid og i senga på natten. Unntatt på ettermiddagen, da har hun store problemer med å sovne, så sovner hun stort sett greit, men bare hvis vogna står på rett plass eller vi er ute og triller (men jeg må sørge for at hun ikke sovner før etter vi har vært på butikken, ellers våkner hun og får ikke sove igjen). Hvis vogna står på en annen plass må vi gjerne dekke den til sånn at hun ikke ser noe og blir urolig. Når vi er borte triller vi gjerne til hun sovner, ellers blir det gråting. Hun sover godt i vante, trygge omgivelser, men er hun utenom sin trygghetssone sliter hun med innsovningen og uvante lyder. Vi har slitt en del med leggetid siden Frida lærte seg å reise seg for hun er manisk til å reise seg selv om hun er så trøtt at hun ikke engang greier å holde øynene oppe. Nå har vi kjøpt baby safe. Vi er fortsatt i innkjøringsfasen, men det går merkbart bedre for hver dag. Om en ukes tid tror jeg hun stort sett vil være grei å legge igjen. Hun er stort sett grei å legge, men det hender det blir litt sutring og litt gråt. Vi gir henne alltid noe hun kan holde i og leke med til hun sovner. Det hjelper veldig!

Jeg tror jeg ville begynt å gradvis tilvenne henne å sovne i senga og ikke i fanget med å sitte sammen med henne. Jo lenger du venter jo større blir viljen så det kan være lurt å ta det nå hvis det er et problem. Hør med hs om de har en video om søvn. Det har de her og der har jeg fått en del gode tips hvertfall. Ei ts olje i grøten om kvelden gjør Frida mett lenger. Hun får også ei flaske i løpet av natten, men ikke før kl 5. Jeg synes stort sett det går bra her, for selv om hun våkner noen ganger i løpet av natten sovner hun stort sett igjen uten noen problemer. Vi har hele tiden sørget for å ha gode nattrutiner som fungerer for oss (så lenge Frida er frisk og ikke er inne i en vanskelig periode, selvfølgelig). I tillegg til å ikke legge til henne vaner vi ikke orker å følge opp... Lykke til med lirking og luring!

Back
Topp