Har dere pengegrense på gaver?

caracara

Forumet er livet
Altså avtalt hvor mye det skal kjøpes for? :) jeg har ikke det med noen. Synes det må være opptil hver enkelt hvor mye de skal spandere. Finner jeg en sak som er midt i blinken, legger jeg gjerne i noen flere kroner enn jeg hadde tenkt. Har fått negative tilbakemeldinger via andre at jeg kjøper for dyre gaver :rolleyes: men hva vet de om det, jeg handler ofte når det er tilbud.

Om vi for eksempel har en tenkt grense på 250 kroner, og jeg finner en ting verdi 399 på tilbud til 249 ser jeg ut som en regelbryter :eek: ikke alt man kan bry seg om her i verden :D

Jeg bryr meg ikke om sum, men hva jeg håper den personen blir fornøyd med. Jeg forstår ikke dette med å ha en fast sum, da bare bytter man penger da jo? Hva er vitsen med det?

Vanskelig å si en sum når det er så ekstremt mye tilbud på alt mulig nå for tiden, kjøper jo nesten aldri noe til fullpris lenger :P

Har en ca pris i hodet jeg går ut ifra men kan bli over og under.... Kjøpet ikke små ting for å komme opp i rett sum

Har ingen fast grense, men siden vi er ganske jevne i økonomi med de fleste vi kjøper til av søsken blir det en slags uskreven "regel" på verdi allikevel :-)

Ingen regel på julegaver. Vi har vårt budsjett, ikke avklart med andre.

På bursdag i klassen er det grenser, men jeg kjøper jo på tilbud der også...

Her i familien er sånt veldig skjevt.. Fordi jeg har mye lavere inntekt enn mange andre. Så det går ikke å tenke på sum. Jeg må kjøpe for en sum jeg kan komme greit ut av. Å så må det være opp til andre om de velger å bruke like "lite" tilbake eller om de bruker mer. Somregel får jeg mye større gaver enn jeg kan gi. Å det føles ofte ubehagelig for meg.

Her i familien er sånt veldig skjevt.. Fordi jeg har mye lavere inntekt enn mange andre. Så det går ikke å tenke på sum. Jeg må kjøpe for en sum jeg kan komme greit ut av. Å så må det være opp til andre om de velger å bruke like "lite" tilbake eller om de bruker mer. Somregel får jeg mye større gaver enn jeg kan gi. Å det føles ofte ubehagelig for meg.
Men sett fra andre siden.
Det ville ikke føles behagelig for oss om min manns to eldste søsken skulle fått mindre enn oss enn min bror og hans to yngste søsken. De to eldste er studenter. Min bror etablert i godt betalt jobb. Min manns to yngste søsken er små, det er det faren hans/deres som står for gavene, og han og deres mor (han er altså etablert på nytt) har også gode jobber. Vi kan jo ikke gi mindre til studentene. De trenger det jo desto mer!

Ikke på kronen, nei, men jeg kjøper til venninners barn som jeg er fadder på og der har vi avtalt en noenlunde sum. Til familie og ellers kjøper jeg noe jeg tror de liker og tenker ikke på prisen på gaven (innenfor rimelighetens grenser).

Men sett fra andre siden.
Det ville ikke føles behagelig for oss om min manns to eldste søsken skulle fått mindre enn oss enn min bror og hans to yngste søsken. De to eldste er studenter. Min bror etablert i godt betalt jobb. Min manns to yngste søsken er små, det er det faren hans/deres som står for gavene, og han og deres mor (han er altså etablert på nytt) har også gode jobber. Vi kan jo ikke gi mindre til studentene. De trenger det jo desto mer!

Ja det er veldig sant :) å er jo ofte ting vi trenger vi får til jul av de som er bedre stilt enn oss. Å det er veldig greit :) men noen ganger får jeg litt sånn mindreverdighets kompleks. Fordi jeg sliter så med å få til å gi gaver mens jeg får så mye fint tilbake.

Nei. Bare avtalte om å jøpe til barn, ikke voksne i familien.

Sånn halveis avtale. Jeg handler mye på salg og det kan nok se ut som de får mye dyrere gaver enn de gjør.

Vi har faste summer i min familie (noe jeg personlig ikke liker, men regelen er bestemt....). Mens ellers holder vi (jeg og sambo) oss til summer vi føler passer. Men vi kan lett gå over det vi har tenkt om vi finner noe mottaker av gaven vil bli kjempeglad for :)

Min stor-familie har bestemt at vi (mamma, bror og meg +min sambo) gir en gave (verdi: 200kr) til hver av tantes familie (tante, onkel, fetter, kusine hennes mann + 2 barn) og omvendt.
Det var mamma og tantes forsøk på å ha færre og mindre fokus på gaver, julaften.

Min single onkel er utenfor avtalen og han er så god og snill, så jeg og sambo drar ofte på litt ekstra til han.

Sambo og jeg gir dyrere gaver til mammaene våres. Ingen fast sum, men rundt 1000kr på hver, ofte mer.

Sambos familie gir dyrere gaver til oss, og får dyrere gaver fra oss. Der slår vi oss sammen med sambos single bror, så det blir kanskje 600kr på hvert av familiemedlemmene (men ingen fast sum).

Venner ca 100-200kr hver.

Sambo og jeg pleier å ha en max-sum til hverandre for at det ikke skal bli kleint. Han tjener en del mer enn meg, så han kan finne på å slå på stortromma (jeg har fått iPad f.eks)... Vi har hatt mellom 2000-3000kr som max-sum, i år tror jeg det blir 2000kr.

Vi elsker å finne fine gaver på salg, og det er summen vi betaler, ikke originalsummen på produktet som teller :)

Ja, har en ca pris på 300kr per nevø.
1000kr til mine foreldre og bror.

Svigers får også 1000kr. Hans søsken med partner ca 500kr.

Vi får dyre gaver av foreldrene mine, og så si ingenting av foreldrene hans (verken vi eller frøkna).

Ingen pengegrense. Jeg vet at vi får dyrere gaver enn det vi har råd til å gi bort selv, men ingen har sagt noe på det og det jevner seg vel ut på sikt når jeg blir ferdig utdannet og tjener litt mer ;-)

Nei har ikke det. Kjøper noe de ønsker seg eller jeg tror passer:)

Nja, sånn ca pris. Men ikke avtalt med de andre i familiene våre om pris. Gir etter ka kontoen sier.

Nei, da blir det vanskelig å kjøpe... Spørs jo helt hva folk ønsker seg og hva ting koster, om et er på salg eller ikke :)

Back
Topp