ORIGINAL: spirrevippvipp
Nå er det vel slik at de fleste pitbullene og amstaffene som herjet rundt i Norge før lovregelen trådde i kraft ikke var utstillingshunder. Hunder man møter på utstillinger som er trent opp til å gå pent i ringen kan ikke sammenlignes med rasen generellt på hjemmefronten.
Lurer på om du har vært på utstilling noen gange jeg. Det hundene er ikke bare inne i ringe, men står også oppå hverandre utenfor å venter. Har du en hun som er agressiv, skal jeg love deg at det syns i en så stressende å trang setting. Poenget mitt var at amstaffen og pitbullen er ikke født "kamphunder" men fantastisk fine hunder med så sterk psyke at det skal en del til før det går galt. Derimot andre raser som er mer redd, som f.eks. shæfer er skumlere. Det er derfor jeg påpekte at de hadde munnkurv og ikke amstaffene og staffene.. Ble litt rotete skrevet, men.. :P
Kjenner du egentlig rasen pitbull og amstaff?
Jeg så endel vold fra disse hundene i jobben min.. både mot mennesker og mot andre hunder.. og kan ikke akkurat si at det alltid var eieren det var noe galt med for å si det sånn..
Selvfølgelig var mange pitbuller og amstaff også i helt feil hender.. men ikke alltid!