Har de felles økonomi?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Dere som får alt inn på samme konto. Hvordan gjør dere det?
Hvordan hva? Her har hans arbeidsgiver, Nav (meg) og leietaker samme kontonr der alt føres inn. Jeg disponerer den, men vi har ikke kort på den kontoen. Ting betales derfra, og penger føres over på hver vår private konto der vi har kort. Jeg "får" mest, siden jeg handler all mat osv.

Her har vi felles økonomi. :₩

Vi har forskjellige kontoer, men delt økonomi :) Den som har penger betaler :)

Vi har felles økonomi. Har forskjellige kontoer men bruker pengene sammen. Er gift og for oss er det naturlig å tenke på det som "vårt" enn å tenke å dele i krone og øre.

Vi har separat økonomi, men noe felles. Eller rette sagt, vi prøver å få til noe felles. Vi har hvert vårt lån på huset og hver vår bil ++. Men fellesutgiftene prøver vi (altså jeg) å få et system på. Samboer har et rotete forhold til regninger, jeg vil betale inn en fast sum hver måned, mens han tar regningene som de kommer - og gjerne en purring.

Felles økonomi, som i.forståelsen av at "alt mitt er ditt "

Hver vår konto og sparepengene er det jeg som har. Vi har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen, begge relativt like blakk, studenter med hver sin liten sum på konto

14 år senere, to unger og seks års ekteskap virket det merkelig å skulle dele det opp. Ja, vi har studielån begge to. Men de er jo like store da, på øret.

Vi har altså ingen felles konto, men ingen oppfatning av at vi har egne penger, vi har det vi har, sammen. Uavhengig av hvem som eier kontoen.

Vi har felles og jeg kunne aldri hatt delt, ser for meg at det kan fort bli konflikter da.
Jeg har derimot aldri måtte forsvare eller spørre om lov for å kjøpe noe :)

Vi har delt, men om en har litt lite en måned så overfører den andre. Det funker fint for oss.

Vi sliter egentlig veldig med å finne ut av dette..per dags dato betaler vi 50/50 hver, vi deler alt likt og betaler like mye på alt av felles! Men jeg får 14.000 i mnd og han får 35.000... Så han sitter jo igjen med ganske mye mer enn meg og kan bruke mye penger på hva han vil, mens jeg omtrent går i null...

Men det blir så unaturlig for meg, og "ta" pengene hans?? Sånn hvis vi skulle hatt felles :s

Vi sliter egentlig veldig med å finne ut av dette..per dags dato betaler vi 50/50 hver, vi deler alt likt og betaler like mye på alt av felles! Men jeg får 14.000 i mnd og han får 35.000... Så han sitter jo igjen med ganske mye mer enn meg og kan bruke mye penger på hva han vil, mens jeg omtrent går i null...

Men det blir så unaturlig for meg, og "ta" pengene hans?? Sånn hvis vi skulle hatt felles :s

Hva med å dele utgiftene prosentvis?
At dere betaler prosentvis likt av lønna dere. F.eks han betaler 50% av sin lønn og du betaler 50% av din lønn? Synes ikke det blir urettferdig :)

Back
Topp