Har bilstol, base og bilstolpose

LilleVannlilje

Betatt av forumet
Novemberlykke 2020
Hei!
Me har fått tilbud om å arva ein 3 år gamal, fint brukt babybilstol (Maxi Cosi) av søstera mi. Basen til denne bilstolen brukar dei framleis til bilstol nummer no. Så spørsmålet mitt er då: Er det nokon som har tips om kvar eg kan få kjøpt ein base som passar til ein ok penge? Eller blir det like gunstig å kjøpe pakke med bilstol og base samla? Prøvde å googla litt, men vart ikkje heilt klok på saken. Var så veldig mykje å velga i! :playful:Er det ok å kjøpa base brukt på finn, eller er dette også noko som helst bør vere nytt?

Og eit spørsmål ang bilstolpose. Er det nokon merker eller typar som passar betre til Maxi Cosi-stol enn andre? Nokon som har anbefalingar å koma med? Bur ein temmelig kald plass på Vestlandet.
 
Skal du kjøpe bilstolen eller få den gratis? Om du skal betale for den bør du tenke over at babybilstoler går ut på dato etter 5 år. Det vil si at om du planlegger flere barn kan det fort vere at du må kjøpe ny bilstol senere alikevel. Da er det kjipt å bruke mye penger på en brukt en nå:p
Ang. basen bør denne kjøpes ny på samme måte som bilstol :)
 
Ang. base kommer vel det ann på hvilket type maxi cosi sete du har fått tilbud om å arve. Først da du kan sjekke pris og sammenligne Jeg har vært veldig fornøyd med Reflex sin Lun bilstolpose. Har ikke annet å sammenligne med, men synes den passet veldig fint i maxi cosi rock, og at den var myk, god og varm.
 
Skal du kjøpe bilstolen eller få den gratis? Om du skal betale for den bør du tenke over at babybilstoler går ut på dato etter 5 år. Det vil si at om du planlegger flere barn kan det fort vere at du må kjøpe ny bilstol senere alikevel. Da er det kjipt å bruke mye penger på en brukt en nå:p
Ang. basen bør denne kjøpes ny på samme måte som bilstol :)
Skal i tilfelle få (evt låna) bilstolen. Så om det blir fleire barn, blir det i tilfelle kun å «utsetta» eit kjøp. Stolen er 3 år gamal, ikkje vore i kollisjon og brukt fint. Veit at søstera mi er veldig nøye på slikt sjølv :joyful:
Men om det er omtrent like dyrt og veldig vanskelig å kjøpa ein base separat som me også kan bruka til sete når 2, er det kanskje like greit å kjøpa ein ny pakke med både stol og base fyrst som sist. Skulle gjerne hatt Barnas Hus i nærheten, men må køyra 4 timar til næraste butikk! Var ikkje så lett å bli klok over nettet merka eg, så kunne tenkt meg ein tur innom for litt råd. Er det kanskje andre merker som kan vera vel så bra eller betre enn maxi cosi om eg uansett må kjøpa alt nytt?
 
Ang. base kommer vel det ann på hvilket type maxi cosi sete du har fått tilbud om å arve. Først da du kan sjekke pris og sammenligne Jeg har vært veldig fornøyd med Reflex sin Lun bilstolpose. Har ikke annet å sammenligne med, men synes den passet veldig fint i maxi cosi rock, og at den var myk, god og varm.
Veit du om alle bilstolposar passar til alle typar sete?
 
Jeg har det inntrykket om at de fleste bilstolposer er universale og passer det meste. Jeg hadde en billig variant til de to første, men var ikke helt fornøyd med den. Den var ikke noe varm og lun så vi hadde alltid teppe over i tillegg.
Denne gangen skal jeg kjøpe voksi move, da det blir mye mer inn og ut av bil med levering av unger. Den er også varm og lun.

Brukt er i grunn greit tenker jeg, men man må være veldig kritisk og sjekke grundig over og ikke minst sjekke alder på både base og sete. Siden du arver av søsteren din og kjenner henne godt og vet mer om hennes bruk av stolen enn med man gjør med fremmede så er det kjempe lurt å Arve. Er uansett ikke lenge en babystol skal brukes. Man skal helst bytte når baby kan sitte selv uten å sige sammen, rundt 6 måneder isj.
En annen ting du må sjekke med bilstol er hellingen stolen får i bilen deres, det er viktig med tanke på frie luftveier.

Siden du har langt til nærmeste butikk så anbefaler jeg deg å sjekke ut Facebook gruppen «bilstoler». Der er det ufattelig mye informasjon, råd og tips.
 
Back
Topp